2021-02-17, 16:25
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Har tröttnat på mitt nuvarande jobb och min låga lön (36 000kr) som mjukvarukonsult och ska söka mig vidare. Har fått upp ögonen för mer flexibla lönemodeller där konsultbolaget endast sköter sälj och lönehantering. Med andra ord så sätter man timpriset själv och får en betydligt större del av kakan, dock så läggs en del av ansvaret för att fixa pension och semester på den anställde.

Så med detta i åtanke så skulle jag vilja ta kontakta med konsultbolag som har denna typ av lönemodell men problemet är att jag inte vet hur jag tar reda på det. Jag har hörttalas om t ex M4, Biolit och B3 men det är ändå inte så lätt att hitta exakt hur deras lönemodeller ser ut. Vilka fler bolag finns det med liknande modeller?

Vad är du för typ av programmerare?

Jag personligen hade startat eget Ab och kört helt själv. Men är du inte redo för det så kör på ett bolag som löser sälj och fakturering till dig. De tar oftast 30-40% och du får välja din lön. Resten kan du spara i företaget som en pott vilken du kan ta ut när du vill eller köpa utrustning för. Saker som kan tänkas användas i arbetet. Inte renovera huset. Dessa pengar ska även täcka pension, semester, sjuklön osv.

Webstep har jag hört har det likadant.

Jag har även hört att det inte är lika smidigt som det låter... Problem uppstår. Du är ingen kostnad på bänken tex. Noll risk för företaget plötsligt. När du är utan uppdrag får du lön från din pott.
Citera
2021-02-18, 02:45
Medlem
Hur kan folk arbeta som systemutvecklare i Sverige med sådana här skitlöner? Även som egen konsult försvinner allt i skatt. Fly till något annat land för fan! Blir arg när jag läser sånt här.
Citera
2021-02-18, 03:25
Medlem
Citat:
Är det såpass mycket de tar? Då skulle ju netto inte bli mycket mer än 40 ändå om jag nu fakturerarde 100 000Kr.

Kanske 7-800kr är mer rimligt ändå, då skulle netto bli runt 50 000Kr åtminstone.

Varför vill du stanna kvar i Sverige och försörja araber och n*grer från 3e världen med din höga skatt? I USA skulle du med samma kompetens kunna tjäna 100-200k SEK/månad med låg skatt, Kina 60-80k SEK/månad med låg skatt, Schweiz 60-100k SEK/månad.

Förstår det bara inte. Svenska systemutvecklare har det värre än utvecklare i Ukraina (i Ukraina betalar de bara 5% skatt som utvecklare, kolla upp det själv...).
Citera
2021-02-18, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Hur kan folk arbeta som systemutvecklare i Sverige med sådana här skitlöner? Även som egen konsult försvinner allt i skatt. Fly till något annat land för fan! Blir arg när jag läser sånt här.

Citat:
Varför vill du stanna kvar i Sverige och försörja araber och n*grer från 3e världen med din höga skatt? I USA skulle du med samma kompetens kunna tjäna 100-200k SEK/månad med låg skatt, Kina 60-80k SEK/månad med låg skatt, Schweiz 60-100k SEK/månad.

Förstår det bara inte. Svenska systemutvecklare har det värre än utvecklare i Ukraina (i Ukraina betalar de bara 5% skatt som utvecklare, kolla upp det själv...).

Så är det. Men jag vill inte bo i varken Ukraina eller USA.

Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Vad är du för typ av programmerare?

Jag personligen hade startat eget Ab och kört helt själv. Men är du inte redo för det så kör på ett bolag som löser sälj och fakturering till dig. De tar oftast 30-40% och du får välja din lön. Resten kan du spara i företaget som en pott vilken du kan ta ut när du vill eller köpa utrustning för. Saker som kan tänkas användas i arbetet. Inte renovera huset. Dessa pengar ska även täcka pension, semester, sjuklön osv.

Webstep har jag hört har det likadant.

Jag har även hört att det inte är lika smidigt som det låter... Problem uppstår. Du är ingen kostnad på bänken tex. Noll risk för företaget plötsligt. När du är utan uppdrag får du lön från din pott.

Nu när jag varit konsult ett tag så har jag varit lite överallt känns det som men jag ser mig främst som en backend/system utvecklare, tänk typ Java, C#, mycket Cloud t ex AWS.

Jag är kanske inte helt redo för det än, jag vet inte. Det är svårt att ta reda på exakt vad man man kan tjäna i slutändan när man räknar bort skatt, pension, semester etc. Och ja man får ju definitivt ha en buffert på några hundra k för att klara det när man inte kan jobba.
Citera
2021-02-18, 08:24
Medlem
Citat:
Så är det. Men jag vill inte bo i varken Ukraina eller USA.

Bara nyfiken, varför inte då? Du verkar ung och har troligtvis inte familj än. Kan förstå om man bor i mindre svensk stad och har 3-4 barn, då kan man åtminstone få någonting positivt från den höga skatten. Men med 1-2 barn har man nog det bättre i valfritt land utanför EU särskilt om man jämför med Stockholm.
Citera
2021-02-18, 09:00
Medlem
Citat:
Bara nyfiken, varför inte då? Du verkar ung och har troligtvis inte familj än. Kan förstå om man bor i mindre svensk stad och har 3-4 barn, då kan man åtminstone få någonting positivt från den höga skatten. Men med 1-2 barn har man nog det bättre i valfritt land utanför EU särskilt om man jämför med Stockholm.

Jag är i 30 års ålder, har hus och ska skaffa barn om 0-1 år typ så det är inte så lätt. :P
Citera
2021-02-18, 09:11
Medlem
Citat:
Jag är i 30 års ålder, har hus och ska skaffa barn om 0-1 år typ så det är inte så lätt. :P

Hm ja okej då! Då är väl det bästa tipset att köra eget och försöka mygla med skatten så mycket som går. Men även fast man gör det kommer man aldrig upp i samma nivå som en FAANG utvecklare utanför EU, tyvärr.
Citera
2021-02-18, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Pension, tjänstepension och semesterdagar är en stor del av kakan, kom ihåg det. Du lär inte få ut mycket mer som freelance istället för anställd.

Lol vad du alltid skall sprida okunskap i alla trådar.

Så han har nu 36k i lön men vill bli egenkonsult och då börja få 130-160k/mån.

Men i dim vänsterextrema värld får man nog bättre tjänstepension med lönen på 36k....
Citera
2021-02-18, 09:29
Medlem
Citat:
Har tröttnat på mitt nuvarande jobb och min låga lön (36 000kr) som mjukvarukonsult och ska söka mig vidare. Har fått upp ögonen för mer flexibla lönemodeller där konsultbolaget endast sköter sälj och lönehantering. Med andra ord så sätter man timpriset själv och får en betydligt större del av kakan, dock så läggs en del av ansvaret för att fixa pension och semester på den anställde.

Så med detta i åtanke så skulle jag vilja ta kontakta med konsultbolag som har denna typ av lönemodell men problemet är att jag inte vet hur jag tar reda på det. Jag har hörttalas om t ex M4, Biolit och B3 men det är ändå inte så lätt att hitta exakt hur deras lönemodeller ser ut. Vilka fler bolag finns det med liknande modeller?

Du vill bli "egenkonsult".

Så du måste skapa ett företag. Börja med Enskild Firma som är gratis och snabbt att starta.

Du måste också försäkra dig (runt 6k per år).

Kontakta Agenturer som förmedlar jobben även åt den konsultfirma du nu är anställd hos.

Vips har du börjat bygga ditt eget företag och din egen framtid som du ny styr själv.
Citera
2021-02-18, 09:50
Medlem
Kolla upp One Group. De har en lönemodell som du efterfrågar. Men räkna med att det är lite pyramidspelsvibbar...
Citera
2021-02-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Du vill bli "egenkonsult".

Så du måste skapa ett företag. Börja med Enskild Firma som är gratis och snabbt att starta.

Du måste också försäkra dig (runt 6k per år).

Kontakta Agenturer som förmedlar jobben även åt den konsultfirma du nu är anställd hos.

Vips har du börjat bygga ditt eget företag och din egen framtid som du ny styr själv.

Så alla bolag som nämnts i tråden med rörliga modeller kräver att man har eget bolag?

Finns inga förmedlingar där jag är idag då det är ett säljteam. De skulle nog inte gå med på det.
Citera
2021-02-18, 11:33
Medlem
Varför frågar du inte bara din nuvarande chef om att gå över till rörlig lön? Om han vill ha kvar dig så kommer det nog komma ett erbjudande annars är det väl bara att börja söka jobb, många konsultbolag har flera lönemodeller parallellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in