Citat:
Ursprungligen postat av
Shishio
Hur kan folk arbeta som systemutvecklare i Sverige med sådana här skitlöner? Även som egen konsult försvinner allt i skatt. Fly till något annat land för fan! Blir arg när jag läser sånt här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shishio
Varför vill du stanna kvar i Sverige och försörja araber och n*grer från 3e världen med din höga skatt? I USA skulle du med samma kompetens kunna tjäna 100-200k SEK/månad med låg skatt, Kina 60-80k SEK/månad med låg skatt, Schweiz 60-100k SEK/månad.
Förstår det bara inte. Svenska systemutvecklare har det värre än utvecklare i Ukraina (i Ukraina betalar de bara 5% skatt som utvecklare, kolla upp det själv...).
Så är det. Men jag vill inte bo i varken Ukraina eller USA.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jthundera
Vad är du för typ av programmerare?
Jag personligen hade startat eget Ab och kört helt själv. Men är du inte redo för det så kör på ett bolag som löser sälj och fakturering till dig. De tar oftast 30-40% och du får välja din lön. Resten kan du spara i företaget som en pott vilken du kan ta ut när du vill eller köpa utrustning för. Saker som kan tänkas användas i arbetet. Inte renovera huset. Dessa pengar ska även täcka pension, semester, sjuklön osv.
Webstep har jag hört har det likadant.
Jag har även hört att det inte är lika smidigt som det låter... Problem uppstår. Du är ingen kostnad på bänken tex. Noll risk för företaget plötsligt. När du är utan uppdrag får du lön från din pott.
Nu när jag varit konsult ett tag så har jag varit lite överallt känns det som men jag ser mig främst som en backend/system utvecklare, tänk typ Java, C#, mycket Cloud t ex AWS.
Jag är kanske inte helt redo för det än, jag vet inte.

Det är svårt att ta reda på exakt vad man man kan tjäna i slutändan när man räknar bort skatt, pension, semester etc. Och ja man får ju definitivt ha en buffert på några hundra k för att klara det när man inte kan jobba.