• 1
  • 2
2021-02-16, 21:54
Medlem
brutalares avatar
Hej. Jag har en person som har lånat en del pengar av mig som jag inte fått tillbaka på många år. Jag är villig att kontakta Kronofogden och begära indrivning (Och hoppas personen går med på det) för att annars är officiellt våran vänskap över. Då vet jag vart vi står.

Men denna person har pågående skuldsanering. Är det ens någon mening då? Eller kommer den som personens övriga skulder bara att bli avskriven även fast den blir erkänd?
Citera
2021-02-16, 22:16
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hej. Jag har en person som har lånat en del pengar av mig som jag inte fått tillbaka på många år. Jag är villig att kontakta Kronofogden och begära indrivning (Och hoppas personen går med på det) för att annars är officiellt våran vänskap över. Då vet jag vart vi står.

Men denna person har pågående skuldsanering. Är det ens någon mening då? Eller kommer den som personens övriga skulder bara att bli avskriven även fast den blir erkänd?

Du kan tyvärr glömma att få igen dina pengar med hjälp av kfm...
Citera
2021-02-16, 22:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Många år? Mer än tio?
Citera
2021-02-16, 22:30
Medlem
GormDenGamles avatar
Här är info:
https://www.kronofogden.se/Ansokaomb...elaggande.html
https://www.kronofogden.se/Preskription2.html
Citera
2021-02-17, 08:06
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Alla skulder som uppkom innan inledande skuldsanering omfattas av skuldsaneringsbeslutet. Detta innebär att du inte kan driva in din fordran genom utmätning.

Under förutsättning att du anmälde din fordran till KFM under inledandet så omfattas din fordran även av betalplanen. Då får du ett visst antal procent av skulden betald, dock misstänker jag att du inte anmälde fordran och beslutet redan har vunnit laga kraft.

Däremot om din vän hade bestritt fordran så omfattas den ej av skuldsaneringen och då kan du vända dig till domstol i form av stämningsansökan för att få skulden fastställd och därefter ansöka om utmätning.

Hojta till om du har fler funderingar.
Citera
2021-02-17, 10:53
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
Alla skulder som uppkom innan inledande skuldsanering omfattas av skuldsaneringsbeslutet. Detta innebär att du inte kan driva in din fordran genom utmätning.

Under förutsättning att du anmälde din fordran till KFM under inledandet så omfattas din fordran även av betalplanen. Då får du ett visst antal procent av skulden betald, dock misstänker jag att du inte anmälde fordran och beslutet redan har vunnit laga kraft.

Däremot om din vän hade bestritt fordran så omfattas den ej av skuldsaneringen och då kan du vända dig till domstol i form av stämningsansökan för att få skulden fastställd och därefter ansöka om utmätning.

Hojta till om du har fler funderingar.

Så därifrån blir det antagligen inte en krona?

Citat:

Om din polare var villig att betala så hade han väl bara gjort det till dig? Varför hålla på och blanda in fogden? Gissar att du inte får ett öre tyvärr.
Citera
2021-02-17, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Så därifrån blir det antagligen inte en krona?

Om din polare var villig att betala så hade han väl bara gjort det till dig? Varför hålla på och blanda in fogden? Gissar att du inte får ett öre tyvärr.

Även fordringar som Kronfogden inte känner till vid inledandet men som ändå hade omfattats om det varit känt för dom omfattas ändå, dock får man inte ta del av betalplanen. Med andra ord får han ingenting istället för en procentandel om han hade anmält fordran i tid.

Om polaren å andra sidan sagt att han inte är skyldig pengar till TS så är fordran tvistig och då omfattas den inte av skuldsaneringen. Då kan han stämma i domstol för att få en exekutionstitel som han sen kan använda för att ansöka om utmätning.

Däremot får TS ge oss mer detaljer innan vi kan säga mer än så.
Citera
2021-02-17, 20:58
Medlem
Citat:

TS läs mina inlägg. Ge fler detaljer i ärendet så kan jag nog besvara dig på bästa sätt.
Citera
2021-02-25, 12:03
Medlem
Jag hade en vän som lånat pengar av mig. Nu hade vi skrivit papper på allt. När personen vägrade betala tillbaka så skickade jag in alla papper till KFM. Det tog ett par månader innan de gick igenom.
Fick papper på vilka skulder personen hade och uträkning hur mycket jag skulle få. Nu var skulden till mig störst, så jag fick mest.
Det går men det krävs en del pappersarbete och väntan.
Citera
2021-03-13, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surikat77
Jag hade en vän som lånat pengar av mig. Nu hade vi skrivit papper på allt. När personen vägrade betala tillbaka så skickade jag in alla papper till KFM. Det tog ett par månader innan de gick igenom.
Fick papper på vilka skulder personen hade och uträkning hur mycket jag skulle få. Nu var skulden till mig störst, så jag fick mest.
Det går men det krävs en del pappersarbete och väntan.

Hej!

Du, jag läste precis ditt inlägg att man kan kräva sin pengar från en privat person. Då jag befinner mig i en exakt likadan situation. Vad ska man skriva på? Hur går man till väga? Tack i förhand!

Med vänliga hälsningar
Citera
2021-03-13, 14:05
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracool
Hej!

Du, jag läste precis ditt inlägg att man kan kräva sin pengar från en privat person. Då jag befinner mig i en exakt likadan situation. Vad ska man skriva på? Hur går man till väga? Tack i förhand!

Med vänliga hälsningar

Du kan ansöka om det hos KFM. Ring dom så hjälper dom dig. Det kostar ca 1000:-. Bestrider personen sen kravet från KFM så gör dom inget, utan tingsrätten lär avgöra.
Citera
2023-03-17, 12:19
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Jag har en liknande sits:
En person är skyldig mig en del pengar, Personen har delbetalat en del av skulden och samtliga transaktioner (lån/återbetalningar) finns registrerade via swish eller direkta banköverföringar. Dessutom har jag gedigna sms-konversstioner som ytterligare stärker min sak och där även skulden är bekräftad från personen med skulden.

Jag kommer inom kort att ta det till kronofogden då personen släpar/vägrar att betala resterande. Jag väntar bara på att det slutdatum som vi kommit överens om ska förfalla.

Har hört och läst att dessa kostnader som krävs för att driva denna process även går att kräva tillbaka från den som har skulden.

Om personen bestrider tar jag det till tingsrätten, förhoppningsvis kommer en dom som ger mig rätt och sen blir det kronofogden igen.

Har jag förstått processen rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in