• 1
  • 2
2023-03-17, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag har en liknande sits:
En person är skyldig mig en del pengar, Personen har delbetalat en del av skulden och samtliga transaktioner (lån/återbetalningar) finns registrerade via swish eller direkta banköverföringar. Dessutom har jag gedigna sms-konversstioner som ytterligare stärker min sak och där även skulden är bekräftad från personen med skulden.

Jag kommer inom kort att ta det till kronofogden då personen släpar/vägrar att betala resterande. Jag väntar bara på att det slutdatum som vi kommit överens om ska förfalla.

Har hört och läst att dessa kostnader som krävs för att driva denna process även går att kräva tillbaka från den som har skulden.

Om personen bestrider tar jag det till tingsrätten, förhoppningsvis kommer en dom som ger mig rätt och sen blir det kronofogden igen.

Har jag förstått processen rätt?

Om gäldenären på något sätt bestrider betalningsansvar så måste ansökan om stämning lämnas till tingsrätten som sedan i ett civilmål avgör om betalningsskyldighet föreligger.
Citera
2023-03-17, 18:16
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om gäldenären på något sätt bestrider betalningsansvar så måste ansökan om stämning lämnas till tingsrätten som sedan i ett civilmål avgör om betalningsskyldighet föreligger.
Ja, exakt. Då har krf en dom att hänvisa till. Om gäldenären erkänner skulden, blir det då direkt ett ärende hos kronofogden med ränta?
Citera
2023-03-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ja, exakt. Då har krf en dom att hänvisa till. Om gäldenären erkänner skulden, blir det då direkt ett ärende hos kronofogden med ränta?
Vidgår gl att skulden är korrekt så kan kronofogden utfärda bf och sedan med utmätning hantera er fordran.
Citera
2023-03-18, 07:20
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Vidgår gl att skulden är korrekt så kan kronofogden utfärda bf och sedan med utmätning hantera er fordran.
Det återstår att se. Finns mycket bevis från min sida tack o lov
Citera
2023-03-18, 08:53
Medlem
Citat:
Det återstår att se. Finns mycket bevis från min sida tack o lov
Bevis är inget som skall företes till kronofogden, där hanteras endast summarisk process. Bestridan innebär att kronofogden släpper ärendet och fordringsägaren får begära att det blir föremål för beslut i domstol.
Citera
2023-03-18, 10:05
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Bevis är inget som skall företes till kronofogden, där hanteras endast summarisk process. Bestridan innebär att kronofogden släpper ärendet och fordringsägaren får begära att det blir föremål för beslut i domstol.
Ja, jag tänkte steget längre ifall det kommer en bestridan och om/när vi landar i tingsrätten
Citera
2023-03-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ja, jag tänkte steget längre ifall det kommer en bestridan och om/när vi landar i tingsrätten
Kommer ingen bestridan så finns ju ingen anledning att ansöka om stämning, den bestridan som sedan ligger till grund för denna ansökan måste i rätten borgenären bemöta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in