Citat:
Man åt mindre mackor och mer tillagad mat på 60-70-talet. Fil, gröt eller välling till frukost. Macka med oboy. Ja, även vuxna åt välling. Alla äter ju så. Män med. Tror att de inte kan så bra. Och att de tycker det är enkelt med få ingredienser. De jag känner gör sådan vardagsmat. Sedan så får man lätt en vana och så äter man samma. Särskilt när det är kall mat.
Fast förr ska jag säga det var noll variation på macka så det har blivit bättre. Det var vanligare med hembakt men förutom det var det trist. Margarinåldern hade kommit så alla hade sådant. Sedan hade många bara ost hemma. Det var faktiskt billigt på den tiden. Kanske pastej eller billigaste prickigkorven utan vitlök.
Åt man cornflakes var det aldrig med tillsatt frukt. Bara med mjölk eller fil. Och massa socker.
Jag är mer förvånad att folk inte äter söndamiddag. Vardagsmaten ska ha massa sallad till och vara lyxig fast enkel. Söndamiddagen är samma som på vardagen. Det tycker jag är trist.
Vardagsmaten förr var inte så spännande, framförallt inga grönsaker. En bit kött eller fisk och potatis. Sedan var det inte mer. Folk la inte mycket pengar på mat. Det gör man idag. Då tyckte man tristess var OK. Så jag håller inte med om att maten är tristare nu. Men det som är trist är att man aldrig äter festmat nu.
Fast förr ska jag säga det var noll variation på macka så det har blivit bättre. Det var vanligare med hembakt men förutom det var det trist. Margarinåldern hade kommit så alla hade sådant. Sedan hade många bara ost hemma. Det var faktiskt billigt på den tiden. Kanske pastej eller billigaste prickigkorven utan vitlök.
Åt man cornflakes var det aldrig med tillsatt frukt. Bara med mjölk eller fil. Och massa socker.
Jag är mer förvånad att folk inte äter söndamiddag. Vardagsmaten ska ha massa sallad till och vara lyxig fast enkel. Söndamiddagen är samma som på vardagen. Det tycker jag är trist.
Vardagsmaten förr var inte så spännande, framförallt inga grönsaker. En bit kött eller fisk och potatis. Sedan var det inte mer. Folk la inte mycket pengar på mat. Det gör man idag. Då tyckte man tristess var OK. Så jag håller inte med om att maten är tristare nu. Men det som är trist är att man aldrig äter festmat nu.
Grytor och soppor med rotsaker. Spenatstuvning och potatis till fisken och morotsstuvning till den kokta fläskkorven med rotmos. Isbergssallad, gurka och tomat var annats standardsallad till maten.
Söndagsmiddag hade en charm. Föräldrarna bjöd hem farfar och mormor. Det var ofta trerätters.
Maten var enklare men hemlagad.
Nu ska det vara mat utan kolhydrater. Kött, fett och grönsaker. Men bara de som växer ovanför jorden. Alla verkar älska grönkål, ungsbakad spetskål och svarvad zucchini. Pasta, ris och potatis är bannade.
Väldigt få kan fixa en sås. Man blandar creme fraiche med kryddor och kallar det för sås. Eller häller en halvliter grädde över köttet. Kryddar och voilà, där är såsen.
Mat ska vara kul, spännande och framförallt gott.