2021-02-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Alla äter ju så. Män med. Tror att de inte kan så bra. Och att de tycker det är enkelt med få ingredienser. De jag känner gör sådan vardagsmat. Sedan så får man lätt en vana och så äter man samma. Särskilt när det är kall mat.

Fast förr ska jag säga det var noll variation på macka så det har blivit bättre. Det var vanligare med hembakt men förutom det var det trist. Margarinåldern hade kommit så alla hade sådant. Sedan hade många bara ost hemma. Det var faktiskt billigt på den tiden. Kanske pastej eller billigaste prickigkorven utan vitlök.

Åt man cornflakes var det aldrig med tillsatt frukt. Bara med mjölk eller fil. Och massa socker.

Jag är mer förvånad att folk inte äter söndamiddag. Vardagsmaten ska ha massa sallad till och vara lyxig fast enkel. Söndamiddagen är samma som på vardagen. Det tycker jag är trist.

Vardagsmaten förr var inte så spännande, framförallt inga grönsaker. En bit kött eller fisk och potatis. Sedan var det inte mer. Folk la inte mycket pengar på mat. Det gör man idag. Då tyckte man tristess var OK. Så jag håller inte med om att maten är tristare nu. Men det som är trist är att man aldrig äter festmat nu.
Man åt mindre mackor och mer tillagad mat på 60-70-talet. Fil, gröt eller välling till frukost. Macka med oboy. Ja, även vuxna åt välling.
Grytor och soppor med rotsaker. Spenatstuvning och potatis till fisken och morotsstuvning till den kokta fläskkorven med rotmos. Isbergssallad, gurka och tomat var annats standardsallad till maten.
Söndagsmiddag hade en charm. Föräldrarna bjöd hem farfar och mormor. Det var ofta trerätters.
Maten var enklare men hemlagad.

Nu ska det vara mat utan kolhydrater. Kött, fett och grönsaker. Men bara de som växer ovanför jorden. Alla verkar älska grönkål, ungsbakad spetskål och svarvad zucchini. Pasta, ris och potatis är bannade.

Väldigt få kan fixa en sås. Man blandar creme fraiche med kryddor och kallar det för sås. Eller häller en halvliter grädde över köttet. Kryddar och voilà, där är såsen.

Mat ska vara kul, spännande och framförallt gott.
Citera
2021-02-19, 18:47
Medlem
Triremers avatar
Det är inte många kvinnor eller män för den delen som kan laga mat. Många kan ju inte laga till en hel kyckling eller filéa en fisk. Är ju fan löjligt att de i t.om. Sveriges mästerkock blir vettskrämda när de ska göra något så enkelt som att stycka en kyckling, hacka en lök eller filéa en fisk. Det är inte färserade vaktlar eller urbenad hel kyckling med intakt skinn vi snackar om. Håller helt med TS om att få kan laga mat.

En teori jag har är att svenska matbutiker har tex-mex, thai, indiskt, italienskt, spanskt, franskt och någonstan i denna sörja finns svenska grejer. Hade fokus varit bra svensk mat hade folk lärt sig att laga mat. Repetition är kunskapens moder. Det är därför farmor lagar sjukt bra husmanskost. En 23-årig bloggerksa kan ju fan knappt laga köttbullar med mos och sås.
Citera
2021-02-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Du tvingas ta ansvar för det ditt eget liv och eftersom du inte klarar det är det feminismens fel. Du låter som en mansbebis.
Grattis, det där kan ha varit veckans mest konstiga inlägg, med ett personpåhopp som grädde på moset.

Att kvinnor inte kan laga mat är alltså mitt fel och inte den feministiska indoktrineringens fel? Är det så jag ska uppfatta ditt svar?
Citera
2021-02-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Grattis, det där kan ha varit veckans mest konstiga inlägg, med ett personpåhopp som grädde på moset.

Att kvinnor inte kan laga mat är alltså mitt fel och inte den feministiska indoktrineringens fel? Är det så jag ska uppfatta ditt svar?

Först måste du belägga att kvinnor inte kan laga mat. Att de lagar mat som inte falldr dig i smaken är ditt problem, ta lite ansvar för ditt eget liv och laga din egen mat.
Citera
2021-02-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Först måste du belägga att kvinnor inte kan laga mat. Att de lagar mat som inte falldr dig i smaken är ditt problem, ta lite ansvar för ditt eget liv och laga din egen mat.
Att kvinnor överlag inte kan laga mat lika bra nu som förr, är ett påstående jag bygger ca 20 år av mitt vuxna liv på. Även andra män och kvinnor! säger samma sak. Jag vill återigen hävda att det handlar om den feministiska villfarelsen om att kvinnor inte ska vara kvinnor utan ska bete sig som män, tex inte vara "fängslade" vid spisen.
Citera
2021-02-19, 21:05
Medlem
Citat:
Att kvinnor överlag inte kan laga mat lika bra nu som förr, är ett påstående jag bygger ca 20 år av mitt vuxna liv på. Även andra män och kvinnor! säger samma sak. Jag vill återigen hävda att det handlar om den feministiska villfarelsen om att kvinnor inte ska vara kvinnor utan ska bete sig som män, tex inte vara "fängslade" vid spisen.

Så du baserar det på anekdoter. Och din syn på feminism säger mer om dig än om feminism, tack och god natt.
Citera
2021-02-19, 21:40
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Man åt mindre mackor och mer tillagad mat på 60-70-talet.

60-talet vet jag inte men det var kanske olika hur mycket bröd man åt. Vi åt macka till frukost och kvällsmat. Någon enstaka gång gröt. Men kunde vara något extra till mackan som kräm. Dvs vi barn åt till vardags enda varma målet i skolan. Var ma hungrig när man kom hem fick man äta macka i väntan på mera macka.

Vissa familjer åt som vi men vissa åt middag efter skolans slut tillsammans med sin mamma. Jag tyckte dock det var konstigt att äta lunch kl 12 och sedan middag redan 14:30.

I min familj var det den äldre generationen som gjorde mest söndagmiddag. Iallafall lika mycket som att vi bjöd. Deras mat var mycket godare än vår. De hade sådant som egengjord svampsås. fin potatis och stek medan vi följde 70-talets trender med smördegsinbakad kassler... Usch.
Citera
2021-02-20, 09:21
Medlem
Sladdarens avatar
Kvinnor? I vilken ålder, men iaf tror jag att 80-90 talisterna bara tänker på att äta mat som man blir snygg av, tror dom..

Dvs en massa trams om shakes och smooties samt yoghurtprodukter och inget kött potatis ris eller pasta liksom eller grädde samt mjölkprodukter, inget bröd. Det handlar nog inte om att det är speciellt gott utan det ska hålla en i form tror dom med att trycka på att dom tror det, men vet inte det

Jag antar att det är så?

Anna Stålnacke är en sån person som tränar mycket styrketräning men äter fel tycker jag. Hon kan ju äta vad hon vill om man tränar så mycket som hon gör ??? Allt förbränns ..

https://www.youtube.com/channel/UCtZ...7AQPqgN5-edeIw

Snygg tjej iaf men men
Citera
2021-02-21, 19:42
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjukompis
Dejta en arab, de lagar skitgodmat, ajt

Fr allt har arberna mycket grönsaker i sin mat. Det smakar helt klart orientaliskt när man dejtar en arab som kan laga mat.
Citera
2021-02-22, 02:43
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Sa du inte förut att svenska män är soyboys? Om du är svensk själv så är din logik alltså att du är en soyboy. Kan soyboy laga mat, förutom tofulatte?
Citera
2021-02-22, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Sa du inte förut att svenska män är soyboys? Om du är svensk själv så är din logik alltså att du är en soyboy. Kan soyboy laga mat, förutom tofulatte?
Svenska män är mer eller mindre kvinnor i dagens läge, det är korrekt. Alltså är svenska män också dåliga på att laga mat, men det är inget nytt, så har det varit sedan urminnes tider. När kvinnor tilläts vara kvinnor så skötte de matlagningen och såg till att göra god och näringsriktig mat till familjen, detta är numera ett minne blott och dåliga matvanor med fetman som resultat breder ut sig som en fettvalk över Sverige.
Citera
2021-02-22, 19:58
Medlem
Tror att många fortfarande kan laga mat, oavsett kön. Sen att du ser bilder på folks chiapuddingar och sallader beror väl snarare på att de inte orkar eller vill laga mat. Bor man ensam och/eller jobbar mycket så skiter man väl i det. Jag lagar mat ett par gånger i veckan bara, men då räcker det till resterande måltider också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in