2021-02-19, 05:52
Medlem
LemPicas avatar
Laga din egen mat så blir den som du vill ha den.
Problem solved.
Citera
2021-02-19, 10:01
Medlem
Dagens kvinnor är överlag riktigt kassa på att laga mat. Detta kommer sig av att de ska vara "fria" och inte stå vid spisen (för det har tokfeministerna slagit i dem). Skulle vilja påstå att kvinnor idag är på samma nivå som gamla ensamstående män var förr, kunskapen slutar vid att koka potatis och steka falukorv.

Den gamla stammen kvinnor som var duktiga på att skapa god och näringsriktig mat till stora familjer är snart helt utdöd.
Citera
2021-02-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Dagens kvinnor är överlag riktigt kassa på att laga mat. Detta kommer sig av att de ska vara "fria" och inte stå vid spisen (för det har tokfeministerna slagit i dem). Skulle vilja påstå att kvinnor idag är på samma nivå som gamla ensamstående män var förr, kunskapen slutar vid att koka potatis och steka falukorv.

Den gamla stammen kvinnor som var duktiga på att skapa god och näringsriktig mat till stora familjer är snart helt utdöd.

Beror nog ännu mer på att det är så viktigt att vara smal idag, i denna visuella kultur, och alla kvinnor ur medelklassen och däröver går på ständig diet.
Citera
2021-02-19, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Beror nog ännu mer på att det är så viktigt att vara smal idag, i denna visuella kultur, och alla kvinnor ur medelklassen och däröver går på ständig diet.
Inte alls. Fetman ökar i Sverige. Folk blir inte feta av att äta rejäl husmanskost samtidigt som man rör på sig. Dagens stillasittande samhälle där ingen "hinner" laga mat utan äter socker istället för mat, är förödande och handlar väldigt mycket om usla matvanor. Den gamla husmodern är död som ideal och det får förödande konsekvenser. Ett resultat av vår kära feminism.
Citera
2021-02-19, 11:39
Bannlyst
Jag håller med dig!

Dagens kvinnor i köket har förlorat första platsen i köket till oss killar som inser att fet mat är godare.

Jag kommer ihåg när jag bodde i en studentkorridor. Vi hade några italienskor där och deras standardmat var några sparrisar som dom värmde upp, la på en tallrik, rippla lite olivolja och flingsalt över.

Det var en veritabel katastrof att bevittna.
Citera
2021-02-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Jag håller med dig!

Dagens kvinnor i köket har förlorat första platsen i köket till oss killar som inser att fet mat är godare.

Jag kommer ihåg när jag bodde i en studentkorridor. Vi hade några italienskor där och deras standardmat var några sparrisar som dom värmde upp, la på en tallrik, rippla lite olivolja och flingsalt över.

Det var en veritabel katastrof att bevittna.

Fick dom prova din sparris nån gång?
Citera
2021-02-19, 12:09
Bannlyst
Tyvärr inte. Men tack för att du frågar!

Just de katolska tjejerna från centraleuropa håller ofta på sin oskuld, och det är svårt att komma till hos dem.

Jag har också bott bland folk från indien, nepal och bangladesh. Bortsett från deras ofta hårda islamism är det trevliga människor.

Det jag har lärt mig med kontakter med folk från andra länder, är att vi alla är ganska lika.

Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Fick dom prova din sparris nån gång?
Senast redigerad av Sommarglad 2021-02-19 kl. 12:34.
Citera
2021-02-19, 17:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Finns så klart ganska många unga kvinnor som är intresserade av matlagning, men sannolikt färre än på 50-talet då matlagningen naturligt föll på deras lott att ordna. Tycker det är synd att intresset för matlagning är så låg generellt, även hos unga män.

Att det är på det här viset märks ganska tydligt om man går in på lokal Ica-butik i valfri småstad. Extremt fattigt utbud av varor av hög kvalitet, och nästan alla varor är utbytta mot egna märken.
Så du vill påstå att "egna märken" per automatik är av sämre kvalité? Det finns ett stort antal "egna märken" som iaf på etiketten är av bättre kvalité än kända fabrikat, typ att de har ett högre bärinnehåll, mindre socker, högre köttinnehåll, ingen palmolja osv. Men visst finns det bottennapp bland EMV också.
Citera
2021-02-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Så du vill påstå att "egna märken" per automatik är av sämre kvalité? Det finns ett stort antal "egna märken" som iaf på etiketten är av bättre kvalité än kända fabrikat, typ att de har ett högre bärinnehåll, mindre socker, högre köttinnehåll, ingen palmolja osv. Men visst finns det bottennapp bland EMV också.

Nej det gör jag inte, men det blir lite av ett lotteri som jag inte är särskilt intresserad av att deltaga i.
Citera
2021-02-19, 17:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Nej det gör jag inte, men det blir lite av ett lotteri som jag inte är särskilt intresserad av att deltaga i.
Hur menar du nu? Att vinstlotterna alltid finns hos etablerade "finmärken"? Om du bara köper av dessa "fina" märken deltar du ju i samma lotteri, eller hur?
Bilda dig en egen uppfattning om vad som är bra eller dåligt och lär dig att läsa en innehållsförteckning så behöver du inte chansa.
Citera
2021-02-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Inte alls. Fetman ökar i Sverige. Folk blir inte feta av att äta rejäl husmanskost samtidigt som man rör på sig. Dagens stillasittande samhälle där ingen "hinner" laga mat utan äter socker istället för mat, är förödande och handlar väldigt mycket om usla matvanor. Den gamla husmodern är död som ideal och det får förödande konsekvenser. Ett resultat av vår kära feminism.

Du tvingas ta ansvar för det ditt eget liv och eftersom du inte klarar det är det feminismens fel. Du låter som en mansbebis.
Citera
2021-02-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur menar du nu? Att vinstlotterna alltid finns hos etablerade "finmärken"? Om du bara köper av dessa "fina" märken deltar du ju i samma lotteri, eller hur?
Bilda dig en egen uppfattning om vad som är bra eller dåligt och lär dig att läsa en innehållsförteckning så behöver du inte chansa.

Innehållsförteckning svarar knappast på alla frågor, och jag har inget emot om de säljer produkter av eget märke, men däremot att det sker på bekostnad av att de allt mer plockar bort andra märken. Märken som jag vet håller en tillfredställande kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in