2021-09-15, 19:35
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, det är ju vad jag har sagt hela tiden, att beslutet kräver samråd med generalerna annars är det inget lagligt beslut, Och detta samråd är ingen formalitet. Presidenten kan inte säga: "nu har jag suttit och lyssnat på er grabbar i en timme, men ni fattar inte vart jag vill komma så nu blir det för fan precis som jag vill!". Militärledningen måste i praktiken vara delaktiga i beslutet och godkänna det,

Självklart måste alla vara med på attacken, ner till siste man som fysiskt trycker på knappen.
Därav ett massivt regelverk som testats och felsökts i årtionden. Det får inte fela den dagen attacken måste ske. Kinesen vet exakt hur det fungerar och har intresse av att haverera systemet vid t.e.x en invasion av Taiwan.

Havererar systemet så fallerar allt.
I praktiken beslutar presidenten vad som ska anfallas och när, resten är teorier.
Systemet har aldrig testats i skarpt läge.
Vänster-svängen var ju livrädda för att Trump skulle trycka på knappen när han var president.
Men nu plötsligt går det tydligen inte.
Ju fler beslutsfattare ett systemet har, desto svagare och bräckligare blir det.

Utfrågningen av generalen kommer bli intressant.

Vad gjorde Milley?
Citera
2021-09-15, 19:46
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zielinsky
Som sagt ja.

Har du läst utdraget ur boken?
Och syftet med varför han kontaktade Kina?
vänligen återge det för mig isåfall.
1 mening räcker. Vad när hur varför.

Eller nej. Du kan skippa det
Jag vill verkligen inte debattera med dig.
Du förefaller oftast vara dåligt påläst och bara intresserad av petitesser istället för den hela bilden.
Antagligen tråkar jag ut dig med.
Oftast när du skriver brukar jag skicka ett
Jag vet inte, vad tror du? tillbaka
för att ta mig ut ur vad som annars känns som en hopplös konversation.
Sorry
Hoppas du förstår

Men vänd på det.
Om Trump skulle gå på offensiven, vad skulle Milley svara kinesen då?

-är ute och fiskar, kan jag ringa tillbaka i morgon?

Edit: Ett hangarfartyg kommer lastat med diplomati.

När blev Milley politiker?
Citera
2021-09-15, 19:49
Medlem
Trump visar vad som kan hända när en Galning har befordrats till Kapten över hela skeppet, för att alludera på Per Gessle.
Citera
2021-09-15, 19:51
Medlem
winningfeasts avatar
Citat:
General Milleys agerande gällde just för det fall att Trump skulle kunna agera som en galning som sätter allt på ett kort för att få behålla makten i strid mot valutslaget - och därmed ta till kärnvapen. Naturligtvis uppkommer inte sådana lägen under en normal president, men Trump hade ju länge visat att han inte har normala prioriteringar.

Okej, men det skulle isådanafall vara ett väldigt märkligt sätt att behålla makten genom att använda sig utav kärnvapen mot ett annat land. Du förstår problematiken med det här om allting som har skrivits är sant? Ska general Milley eller hans efterträdare göra samma sak mot Biden, i och med att det ryktas att han är senil, han kanske också får för sig att avfyra kärnvapen? Vem ska skydda oss mot den potentiella risken, är det general Milley eller hans efterträdare skyldighet att ta bort presidentämbetets militära makt då? Det är enkelt, militärensmakt ska utgå ifrån presidentämbetet som är folkvalt och inget annat.

Att general Milley därpå även lovar att han ska ge Kinas militär en varning ifall USA eventuellt skulle attackera kan inte ses som annat än förräderi.
Citera
2021-09-15, 20:41
Bannlyst
Citat:
Under Watergate sägs sec Def Robert McNamara ha gjort något likadant.
Nixon var paranoid och drack och vägrade acceptera att hans tid att avgå var kommen.

Så vad gör order Nixon än gav så var joint chiefs tvungna att ringa McNamara först.

Och Kremlin hölls underrättade

Jag hoppas att vi får veta mer om Trumps sista tid i Vita Huset
Rättelse: det var nixons sec def james schlesinger som bad pentagon ringa honom direkt eller joint chiefs General Brown,ifall nixon gav en order om militär aktion.
Citera
2021-09-15, 21:25
Medlem
Citat:
Rättelse: det var nixons sec def james schlesinger som bad pentagon ringa honom direkt eller joint chiefs General Brown,ifall nixon gav en order om militär aktion.
Vid ett tillfälle under de här åren avvärjde någon av Vita husets stabsanställda en deputation från flottan som tänkte komma på något slags artighetsvisit hos Nixon till minne av något gammalt sjöslag, med orden (i telefon): "Don't even think of coming here and troubling them. The President is paranoid! Kissinger is paranoid, Haig is paranoid!" (citerat efter Tim Dallek, Nixon and Kissinger, en avslöjande och tänkvärd bok om vad som kan hända när man som president sätter taktik och personliga vendettor före nationens intresse).
Citera
2021-09-15, 21:27
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:

Nej dra på trissor, är det så det ska gå till?

"Former acting Secretary of Defense Miller "did not and would not ever authorize" Gen. Milley to have "secret" calls with China, describing the allegations as a "disgraceful and unprecedented act of insubordination," and calling on him to resign "immediately." (Fox)

https://twitter.com/disclosetv/statu...085259780?s=20

Vad gjorde Milley?

Edit: Det riktiga "upproret" verkar Milley med vänner stå för.👌

Edit2: två dagar efter att Milliey ringer kinesen så lägger Sec of Defense om rutinerna på högsta nivå.

"Christopher C. Miller directed the assistant secretary of defense for special operations/low-intensity conflict to report directly to him."

(Ezra Watnick Cohen)

https://www.defense.gov/Explore/News...nse-secretary/

Samband?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Low-intensity_conflict
Senast redigerad av Tok-Frans 2021-09-15 kl. 21:50.
Citera
2021-09-15, 21:55
Bannlyst
Citat:
Vid ett tillfälle under de här åren avvärjde någon av Vita husets stabsanställda en deputation från flottan som tänkte komma på något slags artighetsvisit hos Nixon till minne av något gammalt sjöslag, med orden (i telefon): "Don't even think of coming here and troubling them. The President is paranoid! Kissinger is paranoid, Haig is paranoid!" (citerat efter Tim Dallek, Nixon and Kissinger, en avslöjande och tänkvärd bok om vad som kan hända när man som president sätter taktik och personliga vendettor före nationens intresse).
Måste varit den tiden när Nixon drack hårt och talade med väggarna.

Sen har Bob Woodward erkänt att ryktet stämde. Att Nixon spöade upp sin fru regelbundet när han var berusad.

Till slut tröttnade även republikanerna och gav honom ett ultimatum. Avgå eller impeachment för Watergate(coverup). Han avgick redan nästa dag.
Citera
2021-09-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Nej dra på trissor, är det så det ska gå till?

"Former acting Secretary of Defense Miller "did not and would not ever authorize" Gen. Milley to have "secret" calls with China, describing the allegations as a "disgraceful and unprecedented act of insubordination," and calling on him to resign "immediately." (Fox)

https://twitter.com/disclosetv/statu...085259780?s=20

Vad gjorde Milley?

Edit: Det riktiga "upproret" verkar Milley med vänner stå för.👌

Edit2: två dagar efter att Milliey ringer kinesen så lägger Sec of Defense om rutinerna på högsta nivå.

"Christopher C. Miller directed the assistant secretary of defense for special operations/low-intensity conflict to report directly to him."

(Ezra Watnick Cohen)

https://www.defense.gov/Explore/News...nse-secretary/

Samband?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Low-intensity_conflict

Chris Miller är blint lojal med Trump, så det är inte direkt förvånande att han agerar precis så här.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christ...ary_of_Defense
Citera
2021-09-15, 22:03
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Chris Miller är blint lojal med Trump, så det är inte direkt förvånande att han agerar precis så här.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christ...ary_of_Defense

Är det inte lämpligt att vara lojal, när man är Sec of Defense?

Alla tycker inte som du.
Senast redigerad av Tok-Frans 2021-09-15 kl. 22:06.
Citera
2021-09-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Är det inte lämpligt att vara lojal, när man är Sec of Defense?

Alla tycker inte som du.
Vi kan ju säga att han, med den agendan, inte precis är den man bör fråga om Milleys agerande.
Citera
2021-09-15, 22:24
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Vi kan ju säga att han, med den agendan, inte precis är den man bör fråga om Milleys agerande.

Nähä.
Gör det Milleys agerande mer befogat för att Chris Miller tycker olika, jämfört med dig?

Som sagt, det finns regler att följa.
Senast redigerad av Tok-Frans 2021-09-15 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in