• 3
  • 4
2021-04-15, 00:45
Medlem
Jag är nöjd med sigma hittills men bara varit med i 2-3 månader. Men jag saknar verkligen att kunna följa utvecklingen mer. Jag hoppas det kommer i framtiden för annars kommer det nog ta emot att pynta in mer pengar..
Citera
2021-04-24, 00:37
Medlem
Någon som kan berätta hur eran portfölj har gått och under hur lång tid? Jag påbörjar min tredje månad nu men är skeptisk till att pynta in mer pengar.
Citera
2021-07-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annananstans
Någon som kan berätta hur eran portfölj har gått och under hur lång tid? Jag påbörjar min tredje månad nu men är skeptisk till att pynta in mer pengar.
Hej,

Har glömt att svara på detta!

Min portfölj har gått riktigt bra, har fått väldigt fin avkastning. Har gått över helt till sigmastocks nu från avanza. Har bara 3 förhoppningsbolag kvar på avanza.

Jag tänker mig mer att de sköter allt bättre än mig. Har tidigare suttit dagligen för att kolla aktierna men skönt att man inte behöver det längre.

Har varit med sedan mitten på februari och ligger just nu ca 27%+

Sen får du nog ge det lite mer tid än 3 månader när det gäller aktier.
Citera
2022-05-31, 22:19
Medlem
Sigmastocks verkar hålla på med faktorinvestering likt AQR, DFA, och Alpha Architect.
https://www.sigmastocks.com/om-tjans...cks-nyckeltal/

Det finns mycket forskning som visar att värde (låg p/e-ratio eller dylikt) överpresterar över tid. Dom citerar själv forskning som beskriver detta.
Citat:
*Fama, E. F.; French, K. R. (1993). "Common risk factors in the returns on stocks and bonds". Journal of Financial Economics. 33: 3–56.
Det finns även mycket forskning som visar att cross-sectional momentum fungerar.

Problemet är att dom inte förklarar forskningen tillskillnad från till exempel Alpha Architect. Beror det på ökad risk (enligt EMH-gänget)? Beror det på bias + limits of arbitrage (enligt behavioural finance-gänget)? Beskrivningen av vad dom håller på med är inte särskilt djupgående och mycket är oklart. Hurpass koncentrerad är portföljen? osv.

Hur ska dom göra när faktorerna underpresterar index? Det kommer dom att göra över flerårsperioder. Kunderna kommer att lämna... eller har dom tänkt att köra closet-index mer eller mindre?
Senast redigerad av kal97 2022-05-31 kl. 22:25.
Citera
2022-06-06, 21:18
Medlem
Lyssnade på några avsnitt av deras podcast och kollade lite närmare på vad dom skrivit på sin hemsida. Podcastavsnitten var helt ok, men dom pratade mest om finans rent allmänt och inte om vad dom håller på med. Det dom skriver är också oklart.
Citat:
PE-tal: Mäter hur många av ett bolags årsvinster som man måste betala för att köpa det. Självklart vill man kunna köpa ett bolag så billigt som möjligt, men ett alltför lågt PE-tal visar också på att marknaden inte tror på bolaget. Detta är inte alltid bra och i denna förvaltning tolereras ofta lite högre PE-tal, helt enkelt genom insikten att kvalitet kostar.
Det finns för det första bättre värdemått än PE-tal.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers....act_id=1970693
Vad menar dom egentligen? Forskningen visar att: mer värde = bättre. Man kan också sortera på kvalitet (Piotroski F-score osv.), men det ändrar inte att: mer värde = bättre.

Citat:
Momentum: Ordet kommer från engelskan motsvarighet till fysikens rörelsemängd (för de som minns vad det betyder). I korthet betyder det att aktier som gått upp mycket i pris under en period tenderar till att fortsätta göra så. I Sigmastocks premieras en uppåtgående trend i aktiens prisutveckling men inte till den grad att det blir avgörande för portföljernas sammansättning.
?? Även detta är oklart. Vad är avgörande för portföljernas sammansättning?

Om investerarna inte förstår strategin kommer dom att lämna när den underpresterar index förutsatt att Sigmastocks inte bara kör closet-indexing.
Citera
2022-06-11, 10:29
Medlem
KJosefs avatar
Bra inlägg från Kal97 här.

Jag är intresserad av att betala premium för faktorprodukter men SigmaStocks metodik är för höjt i dunkel och de verkar inte ha backtestat speciellt långt bak. Utbudet av faktorprodukter i Sverige är dåligt men jag investerar hellre i ZRPV, ZPRX, XDEV och 5MVL (medan jag väntar på DFA och Avantis) än Sigmastocks.
Citera
2022-06-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Bra inlägg från Kal97 här.

Jag är intresserad av att betala premium för faktorprodukter men SigmaStocks metodik är för höjt i dunkel och de verkar inte ha backtestat speciellt långt bak. Utbudet av faktorprodukter i Sverige är dåligt men jag investerar hellre i ZRPV, ZPRX, XDEV och 5MVL (medan jag väntar på DFA och Avantis) än Sigmastocks.
DFA lägger stor betoning på book-to-market, som det finns en del problem med.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers....act_id=3854022

Ett annat problem med dom flesta fonderna är att dom inte är tillräckligt koncentrerade, vilket gör att man inte kommer att kunna fånga mycket av faktorpremien (som den är beskriven i den akademiska litteraturen).
https://alphaarchitect.com/2021/04/h...y-of-outcomes/

Alpha Architect har koncenterade värde och momentum ETF:er, men MiFID 2 och PRIIPs gör att man inte längre kan köpa amerikanska eller kanadensiska ETF:er så det är inte längre ett alternativ. DIY är nog det bästa alternativet för Europeiska investerare som vill få stor exponering mot faktorpremier (förutsatt att man inte har väldigt mycket pengar).
Citera
2022-06-16, 10:16
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kal97
DFA lägger stor betoning på book-to-market, som det finns en del problem med.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers....act_id=3854022

Ett annat problem med dom flesta fonderna är att dom inte är tillräckligt koncentrerade, vilket gör att man inte kommer att kunna fånga mycket av faktorpremien (som den är beskriven i den akademiska litteraturen).
https://alphaarchitect.com/2021/04/h...y-of-outcomes/

Alpha Architect har koncenterade värde och momentum ETF:er, men MiFID 2 och PRIIPs gör att man inte längre kan köpa amerikanska eller kanadensiska ETF:er så det är inte längre ett alternativ. DIY är nog det bästa alternativet för Europeiska investerare som vill få stor exponering mot faktorpremier (förutsatt att man inte har väldigt mycket pengar).

Jag är medveten om DFAs metodologi men jag tror på den rakt av oavsett.
Värde, oavsett hur det mäts, är en så pass stark och robust signal i det historiska datat att det krävs extrem lång tid av ingen premie för att man med säkerhet ska kunna kasta bort tidigare resultat. Det gäller DFAs metodologi också. Min personliga favorit är EBIT / EV men den är inte så mycket bättre än Book / Market att jag skulle vilja implementera den själv istället för att bara köpa DFA om jag hade chansen.

DFAs fonder har CAGR på över 10% efter avgifter sen de skapades. Det är absolut ingen dålig avkastning. Enda anledningen till att folk är missnöjda är för att man missade dotcombubblan 2.0 som vi just nu håller på att återhämta oss från men om man är rädd för tracking-error så kan man inte faktorinvestera. Det gäller alla faktorer och alla värdemått.

Med det sagt: Jag hade gärna investerat i Alpha Architect också om jag hade haft chansen men mig veterligen är det inte möjligt heller. Men fonderna jag rekommenderade ovan rankar ganska högt på HML i en faktorregression så jag ser inte nödvändigheten i att köra en DIY-metod. Avantis och DFA är antagligen bättre men det är inget störra fel på de där ETFerna och de borde finnas i alla långsiktiga investerares portfölj enligt mig.
Senast redigerad av KJosef 2022-06-16 kl. 10:23.
Citera
2022-06-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag är medveten om DFAs metodologi men jag tror på den rakt av oavsett.
Värde, oavsett hur det mäts, är en så pass stark och robust signal i det historiska datat att det krävs extrem lång tid av ingen premie för att man med säkerhet ska kunna kasta bort tidigare resultat. Det gäller DFAs metodologi också. Min personliga favorit är EBIT / EV men den är inte så mycket bättre än Book / Market att jag skulle vilja implementera den själv istället för att bara köpa DFA om jag hade chansen.

DFAs fonder har CAGR på över 10% efter avgifter sen de skapades. Det är absolut ingen dålig avkastning. Enda anledningen till att folk är missnöjda är för att man missade dotcombubblan 2.0 som vi just nu håller på att återhämta oss från men om man är rädd för tracking-error så kan man inte faktorinvestera. Det gäller alla faktorer och alla värdemått.

Med det sagt: Jag hade gärna investerat i Alpha Architect också om jag hade haft chansen men mig veterligen är det inte möjligt heller. Men fonderna jag rekommenderade ovan rankar ganska högt på HML i en faktorregression så jag ser inte nödvändigheten i att köra en DIY-metod. Avantis och DFA är antagligen bättre men det är inget störra fel på de där ETFerna och de borde finnas i alla långsiktiga investerares portfölj enligt mig.
Inom den akademiska litteraturen finns det två teorier om varför faktorinvestering fungerat och varför faktorinvestering troligen även kommer att fungera i framtiden.

1.) Du blir kompenserad för att du tar mer risk. Detta är EMH förklaringen vars främsta förespråkare är Fama och Fama jobbar hos DFA, så man kan nog rimligen säga att DFA lutar mot denna förklaringen.

2.) Behavioural biases + limits to arbitrage. Detta är behavioral finance förklaringen vars främsta förespråkare kanske är Shiller.
https://alphaarchitect.com/2014/05/i...havioral-bias/
https://alphaarchitect.com/2014/05/i...its-arbitrage/

Vem har rätt? Jag vet inte, men det är kanske rimligt att anta att båda har rätt samtidigt. Låt oss anta att det är så. Problemet är att DFA har 600+B USD i mer eller mindre permanent kapital som gör arbitrage på just book-to-market, så du kommer nog inte få överavkastning från 2.) om du kör med book-to-market.

Ett annat problem med book-to-market är att företagen på börsen har ändrats mycket. Om du kollar på ett industriföretag fungerar book-to-market förmodligen bra, men om du kollar på ett IT företag blir det ofta missvisande (kolla till exempel på Alphabet/Google). Alltså fungerar till exempel EBIT / EV mycket bättre, som du själv säger. Kommer book-to-market att fungera även i framtiden? Förmodligen, alla rimliga värdemått kommer nog att fungera, men book-to-market är långt ifrån optimalt. Man kan väl säga att industrin och många forskare lider av anchoring bias till book-to-market p.g.a. att den tidiga forskningen av Fama och French använde just book-to-market.

Jag skulle alltså förespråka DIY över DFA eller ETF:erna i ditt tidigare inlägg (som troligen också använder book-to-market). Det är inte särskilt svårt att skapa en liten app som tar fram en DIY portfölj om du har lite grundläggande programmeringskunskaper. Man kan hämta datan via en API, till exempel Börsdata eller Eikon.
Citera
2022-07-24, 22:58
Medlem
B. Mystics avatar
Är det bara jag som finner det suspekt att min portfölj på sigmastocks går upp 16.77% sedan mitten av februari?

Är det en Bernie Madoff-situation i görningen?
Citera
2024-03-01, 21:58
Medlem
JEGS76s avatar
Vill bara dubbelkolla lite ang Sigmastocks.
Svärmor trycker månadsvis in 1000:- i Sigmastocks och gjort så 2-3 år. Tagit ut endast någon gång men portföljen visar -2,99% Detta tycker ju jag är skräp även i dessa tider. Vad beror det på? Finns det variabler man kan ta hänsyn till och välja olika strategier eller hur funkar det? Verkar som om hon har valt helt galet isf. Hon tror nog allt är helt automatiserat. Jag får nog hjälpa henne komma på banan...
Vad säger ni som vet?
Citera
2024-03-02, 00:59
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Vill bara dubbelkolla lite ang Sigmastocks.
Svärmor trycker månadsvis in 1000:- i Sigmastocks och gjort så 2-3 år. Tagit ut endast någon gång men portföljen visar -2,99% Detta tycker ju jag är skräp även i dessa tider. Vad beror det på? Finns det variabler man kan ta hänsyn till och välja olika strategier eller hur funkar det? Verkar som om hon har valt helt galet isf. Hon tror nog allt är helt automatiserat. Jag får nog hjälpa henne komma på banan...
Vad säger ni som vet?

Om jag får gissa har hon valt deras tillväxttilt därför att många av dessa aktier toppade år 2021. Men, deras metodik inte är transparent så det går inte att förklara varför det går som det går.

Jag har bett dom förklara sin metod mer i detalj och hur långt bak dom har testat men de gav inga bra svar på mina frågor så jag har ingen aning om vad de pysslar med vilket är ett dåligt tecken.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in