Citat:
Ursprungligen postat av
ryqon
Du väljer själv exponering. Det vill säga stora bolag - mindre bolag med möjligtvis mer tillväxtpotential, Sverige eller norden. Europa eller USA. Sen finns det inget som tvingar dig att köpa just de aktier de rekommenderar. Rekommendationerna är dessutom enbart framtagna genom algoritmer som tycker att just denna aktie ska jag äga nu, av olika anledningar.
Okej, jag återberättade endast det jag lyckades hitta på deras hemsida. Eftersom det finns gott om nästintill gratis (<0.5 % avgift) fonder som följer olika index, t.ex. för mindre bolag, svenska bolag (där det finns gratisfonder såsom Avanza Zero och Nordnets Superfond), andra länder, tillväxtmarknader och så vidare, så är jag fortfarande skeptisk till om denna tjänst skulle vara lönsam för någon. Deras månadsavgift och kurtage kommer snabbt över kostnaden för de flesta indexfonder (på en gång om man tittar på gratisfonder), om man inte har mycket mer pengar än den genomsnittlige privatspararen.
För att övertala mig måste de visa bevis på att deras algoritmer slår index, eller kan matcha index med lägre risk, eller dylikt. Fina ord ligger inte till grund för mina investeringsbeslut, det gör däremot siffror.
De har lagt upp ett dokument med information åt detta håll här:
https://www.sigmastocks.com/Historis...ljmodeller.pdf
vilket jag tycker är positivt.
De verkar rikta in sig på värdebolag, i stil med "magic formula". Ännu tycker jag dock informationen är för knapphändig (Skatter? Fördelen med att ha fonder och aldrig omfördela är att man inte betalar någon sådan förrän man säljer i en vanlig depå. Exakt kurtage och andra avgifter?) och tidsperioden de simulerat resultaten över är för kort (10 år).
Sedan tycker jag också att graferna är förfärliga och ej i vektorformat, siffrorna på axlarna alldeles för små, dokumentet är skrivet i Word och inte värdigt någon som gått på en teknisk högskola (de är från Chalmers). LaTeX snälla!
Men på det stora hela anser jag att detta dokument är ett stort kliv framåt, jobba lite mer på sådan info så kanske jag blir övertalad.