• 1
  • 2
2016-06-23, 10:53
Medlem
Jag försöker sätta mig in i Sigmastocks och deras metoder för automatiskt beräknade aktieportföljer. Det är ett ganska nytt bolag grundat av två Chalmerister som baserar sina beräkningar på matematiska modeller och statistik. Påstår sig kunna välja ut aktier som på sikt blir billigare än medelfonden pga. den slopade avgift som fonderna tar. Men jag är bekymrad att det blir väldigt högt courtage istället om man aktivt börjar möblera om i aktierna. De har med courtage i beräkningen men ändå..

Vad har ni för åsikter? Söker man på google så skrivs det bara gott om dem men det finns ingen som egentligen har verifierat deras metod ännu eftersom det är så nytt. Väldigt smidigt får jag hålla med om med direktlänkar till Avanza och Nordnet. Gratis för indexplaceringar men kostar 19kr/mån för Sverigemarknad och då får man ett mail varje månad för hur man ska fördela.

Kan ju iof testa några år och se vad som händer. Lär ju inte göra några större förluster om man har lite koll själv.

https://sigmastocks.com/

http://digital.di.se/artikel/aktie-s...za-och-nordnet
Citera
2016-08-07, 18:27
Medlem
Tjänsten är bra och för 19 kr/mån så får du ett mail i slutet av varje månad som säger exakt hur många aktier i ett antal bolag som du ska köpa.

Du ställer själv in variablerna: hur mycket du vill månadsspara, om du vill ha aktier med hög utdelning eller såna som har hög tillväxt. Om du vill köpa large-cap bolag eller mellanstora +småbolag. Om du vill köpa svenska bolag eller internationellt. Sen kan du ändra dessa inställningar allt eftersom.

Min enda invändning är egentligen hur bolaget Sigmastocks tänkt tjäna pengar? 19 kr i månaden fodrar väl minst 100.000 användare bara för att täcka några löner om ens det räcker.
Citera
2016-08-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Tjänsten är bra och för 19 kr/mån så får du ett mail i slutet av varje månad som säger exakt hur många aktier i ett antal bolag som du ska köpa.

Du ställer själv in variablerna: hur mycket du vill månadsspara, om du vill ha aktier med hög utdelning eller såna som har hög tillväxt. Om du vill köpa large-cap bolag eller mellanstora +småbolag. Om du vill köpa svenska bolag eller internationellt. Sen kan du ändra dessa inställningar allt eftersom.

Min enda invändning är egentligen hur bolaget Sigmastocks tänkt tjäna pengar? 19 kr i månaden fodrar väl minst 100.000 användare bara för att täcka några löner om ens det räcker.

Enda sättet de tjänar pengar är alltså 19 kr/mån från varje kund? Det betyder att deras eget system inte generera några pengar till kunderna? Varför annars satsa de inte själva egna pengar i systemet de erbjuder sina kunder?
Citera
2017-02-10, 08:45
Medlem
Tycker att detta bolag verkar mycket intressant. Jag kommer att avsätta en del av mitt månadssparande till detta som komplement/krydda till min "egna" placeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Enda sättet de tjänar pengar är alltså 19 kr/mån från varje kund? Det betyder att deras eget system inte generera några pengar till kunderna? Varför annars satsa de inte själva egna pengar i systemet de erbjuder sina kunder?

Det har de ju inte skrivit någonstans. 19 kr/mån är en start för att få en kundkrets och etablera sitt varumärke. De kommer säkerligen satsa eget kapital efter sin metod när de har något kapital att prata om. En annan möjlighet är att ta in större placeringar, t.ex. institut, där de tar en procentuell avgift. Tror att affärsmodell är något som är väl genomtänkt, då deras största externa ägare är några med full koll på detta (Chalmers Ventures).
Citera
2017-05-16, 20:23
Medlem
oviktigts avatar
Någon som vill dela med sig av sina egna erfarenheter av SigmaStocks? Är det en bra tjänst?

Bolaget tycks gå med förlust http://www.allabolag.se/5569773160/sigmastocks-ab men det kanske är normalt när det är så pass nytt.
Citera
2017-05-22, 13:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Någon som vill dela med sig av sina egna erfarenheter av SigmaStocks? Är det en bra tjänst?

Bolaget tycks gå med förlust http://www.allabolag.se/5569773160/sigmastocks-ab men det kanske är normalt när det är så pass nytt.

Inget konstigt att de går med förlust – de har säkerligen höga kostnader i form av marknadsföring och utveckling av den tekniska plattformen. Utan att veta detaljerna tycker jag däremot att det är lite oroande att omsättningen för räkenskapsåret 201601-201612, i jämförelse med 201501-201512 sjunker med 69 procent, från 901” till 278”. Men det kanske finns goda skäl till det.

Men tanken är god; med de radikalt minskade courtageavgifterna de senaste tio-femton åren så kan man fundera på om det verkligen behövs breda fonder. Nischfonder och aktivt förvaltade är en annan sak, men de flesta fonder följer index, så varför betala för detta? Å andra sidan finns det ju redan indexfonder som är gratis.
Citera
2017-05-22, 15:09
Medlem
Claes Hemberg är inte imponerad: http://blogg.avanza.se/hemberg/2017/05/22/sigmastocks/

Kort sagt menar han att det för småsparare kostar många gånger mer att använda Sigmastocks än passiva indexfonder med låg avgift pga courtaget.
Citera
2017-05-22, 19:16
Medlem
Kan inte avgöra om folk trollar eller inte, men om du är seriös TS så gå för fan inte in i detta.
Citera
2017-05-22, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadRedBunny
Jag försöker sätta mig in i Sigmastocks och deras metoder för automatiskt beräknade aktieportföljer. Det är ett ganska nytt bolag grundat av två Chalmerister som baserar sina beräkningar på matematiska modeller och statistik. Påstår sig kunna välja ut aktier som på sikt blir billigare än medelfonden pga. den slopade avgift som fonderna tar. Men jag är bekymrad att det blir väldigt högt courtage istället om man aktivt börjar möblera om i aktierna. De har med courtage i beräkningen men ändå..

Vad har ni för åsikter? Söker man på google så skrivs det bara gott om dem men det finns ingen som egentligen har verifierat deras metod ännu eftersom det är så nytt. Väldigt smidigt får jag hålla med om med direktlänkar till Avanza och Nordnet. Gratis för indexplaceringar men kostar 19kr/mån för Sverigemarknad och då får man ett mail varje månad för hur man ska fördela.

Kan ju iof testa några år och se vad som händer. Lär ju inte göra några större förluster om man har lite koll själv.

https://sigmastocks.com/

http://digital.di.se/artikel/aktie-s...za-och-nordnet

Brukar komma upp små rutor med snygga tjejer nära mig som vill ha sex också, detta är nog ungefär på den nivån skulle jag tro. Dom tar alltså betalt för att slumpa ut random namn på diverse aktier. Dummaste jag hört
Citera
2017-06-20, 20:47
Medlem
TheOmnipotents avatar
Eftersom det redan finns gratis indexfonder så måste Sigmastocks överprestera index för att det ska löna sig att använda sig av deras tjänst. Tjänsten uppges fungera så att värdebolag väljs ut hellre än tillväxtbolag, men någon mer detaljerad funktionsbeskrivning ges ej. De erbjuder inte heller någon historik över hur deras genererade portföljer presterat, vilket gör mig skeptisk.
Citera
2017-06-21, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOmnipotent
Eftersom det redan finns gratis indexfonder så måste Sigmastocks överprestera index för att det ska löna sig att använda sig av deras tjänst. Tjänsten uppges fungera så att värdebolag väljs ut hellre än tillväxtbolag, men någon mer detaljerad funktionsbeskrivning ges ej. De erbjuder inte heller någon historik över hur deras genererade portföljer presterat, vilket gör mig skeptisk.

Du väljer själv exponering. Det vill säga stora bolag - mindre bolag med möjligtvis mer tillväxtpotential, Sverige eller norden. Europa eller USA. Sen finns det inget som tvingar dig att köpa just de aktier de rekommenderar. Rekommendationerna är dessutom enbart framtagna genom algoritmer som tycker att just denna aktie ska jag äga nu, av olika anledningar.
Citera
2017-10-04, 12:58
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryqon
Du väljer själv exponering. Det vill säga stora bolag - mindre bolag med möjligtvis mer tillväxtpotential, Sverige eller norden. Europa eller USA. Sen finns det inget som tvingar dig att köpa just de aktier de rekommenderar. Rekommendationerna är dessutom enbart framtagna genom algoritmer som tycker att just denna aktie ska jag äga nu, av olika anledningar.

Okej, jag återberättade endast det jag lyckades hitta på deras hemsida. Eftersom det finns gott om nästintill gratis (<0.5 % avgift) fonder som följer olika index, t.ex. för mindre bolag, svenska bolag (där det finns gratisfonder såsom Avanza Zero och Nordnets Superfond), andra länder, tillväxtmarknader och så vidare, så är jag fortfarande skeptisk till om denna tjänst skulle vara lönsam för någon. Deras månadsavgift och kurtage kommer snabbt över kostnaden för de flesta indexfonder (på en gång om man tittar på gratisfonder), om man inte har mycket mer pengar än den genomsnittlige privatspararen.

För att övertala mig måste de visa bevis på att deras algoritmer slår index, eller kan matcha index med lägre risk, eller dylikt. Fina ord ligger inte till grund för mina investeringsbeslut, det gör däremot siffror.

De har lagt upp ett dokument med information åt detta håll här: https://www.sigmastocks.com/Historis...ljmodeller.pdf
vilket jag tycker är positivt.

De verkar rikta in sig på värdebolag, i stil med "magic formula". Ännu tycker jag dock informationen är för knapphändig (Skatter? Fördelen med att ha fonder och aldrig omfördela är att man inte betalar någon sådan förrän man säljer i en vanlig depå. Exakt kurtage och andra avgifter?) och tidsperioden de simulerat resultaten över är för kort (10 år).

Sedan tycker jag också att graferna är förfärliga och ej i vektorformat, siffrorna på axlarna alldeles för små, dokumentet är skrivet i Word och inte värdigt någon som gått på en teknisk högskola (de är från Chalmers). LaTeX snälla!

Men på det stora hela anser jag att detta dokument är ett stort kliv framåt, jobba lite mer på sådan info så kanske jag blir övertalad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in