• 1
  • 2
2021-02-12, 15:21
Medlem
Tänker mig att om det finns annat liv i universum än bara på jorden så borde de också inneha intelligens eller finns det fler sätt att lösa problem med.
På jorden har även virus en viss grad av intelligens och senast visade de på tv-vetenskap att en slime som inte riktigt är en svamp också visade sig ha intelligens.
Tycker det ser ut som att intelligens är en ofrånkomlig bieffekt då liv uppstår oavsett vilken form livet än har.
Senast redigerad av Trummelull 2021-02-12 kl. 15:36.
Citera
2021-02-12, 15:25
Medlem
coclss avatar
Vad är intelligens? Det är väl i strävan efter överlevnad som intelligens uppstår. Strävan efter att få fördelar gentemot omgivningen för att öka sina chanser att överleva. Tar man det som sanning så bör intelligens vara lika beskaffad i alla miljöer.
Citera
2021-02-12, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocls
Vad är intelligens? .

Tycker intelligens är att abstrakt kunna ha uppfattning om sin omgivning
Citera
2021-02-12, 15:44
Medlem
[långt vettigt inlägg utanför din förståelse]Bara förutsättningar utanför deras förståelse gynnar dem.
Även losers skrapar miljonvinster.
Citera
2021-02-12, 15:47
Medlem
Mullrets avatar
Intelligens finns säkert. Men i helt andra former. Kan tänka mig att individer har en gemensam pool av know-how som är statiskt lagrad.
Om en i gruppen har skadat sig på något sätt så vet resten i gruppen samma sak och undviker faran. Och på samma sätt så kan en framgång delas med alla.

Tänk dig att Einstein, Hobbs, Hawking med flera delar sin hjärnkapacitet med resten av befolkningen. Hade blivit en massa nobelpris av bara farten. Covid, cancer, als och liknande sjukdomar hade elimineras på stört.

Hur man förflyttar sig i multiversum hade varit en vanlig resa typ, Stockholm - Motala.

Så tror jag högre intelligens har utvecklats i universum. Då tid är ett relativt begrepp, så har det säkert redan skett för 1 miljard år sedan.

Vi lever i 2100 talet dock en nysning på 1000 år efter stenåldern.

Man förundras över dumheterna som mänskligheten begår dagligen.

Arma jord.
Citera
2021-02-12, 16:06
Medlem
ChuchuJellys avatar
Är gaser, stjärnor, planeter, galaxer eller universum intelligenta?

Intelligent liv produceras ur något som för oss upplevs vara död materia. Du är omringad av intelligent liv du aldrig kommer kunna förstå eller uppskatta för att du inte har rätt sinnen inbyggda i dig som kan avkoda, tolka och analysera denna information.
Citera
2021-02-12, 16:26
Medlem
Yungvidzibois avatar
Absolut, tror dock anledningen till att vi ej blivit besökta än är eftersom alla ”intelligenta” samhällen förstör sig själva innan de lyckas ta sig till andra galaxer.
Citera
2021-02-12, 16:32
Medlem
hockexs avatar
Intelligens är väl främst hur man uppfattar och kan manipulera sin omgivning?

Är en gradskala och allt liv kan i viss mån manipulera sin omgivning men det behöver inte betyda att de är medvetna om det.

I evolutions herakin är överlevnad prio och intelligens är inte lika viktigt om inte livsformen behöver det för att kunna överleva konkurrensen.
Som massa hjälplösa apor på savannen, är just i dessa områden där det finns flest människoanpassade virus/bakterier med, som malaria.

Teoretiskt behöver en livsform bara uppnå till vårt stadie där de kan genmanipulera och därefter styra sin egen utveckling. Hög intelligens, fysik, imunitet etc och sen bara fortsätta det spåret på alla utvecklade kullar.
Är väl en tidsfråga innan mänskligheten börjar med det med, ut med untermensch och in med de riktiga übermenchen
Citera
2021-02-12, 16:52
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trummelull
Tänker mig att om det finns annat liv i universum än bara på jorden så borde de också inneha intelligens eller finns det fler sätt att lösa problem med.
På jorden har även virus en viss grad av intelligens och senast visade de på tv-vetenskap att en slime som inte riktigt är en svamp också visade sig ha intelligens.
Tycker det ser ut som att intelligens är en ofrånkomlig bieffekt då liv uppstår oavsett vilken form livet än har.

Måttet på intelligens eller rättare sagt intelligens är en mänsklig skapad konstruktion. Kan inte tänka mig att intelligens är ett och samma över hela universum. Intelligens är inte heller en bieffekt utifrån någon form som liv utan en metod av mäta en storhet som blivit socialt accepterad utifrån vad människor betecknar som "intelligens" för att kunna jämföra och rangordna.

Studerar man fenomenet "liv" så finns fenomenet "liv" överallt och i olika former/skepnader och är helt och hållet avhängigt strukturer och byggstenar som inte behöver bestå av något som kan mätas eller utgå utifrån mänskliga uppfunna preferenser.

Människan har alltid försökt hitta formler för att mäta olika storheter, intelligens är ett sådant "påhittad" mätmetod. Ungefär som måttenheten vikt eller längd för att kunna jämföra olika storheter.
Citera
2021-02-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChuchuJelly
Är gaser, stjärnor, planeter, galaxer eller universum intelligenta?
.

Jag tror det.
Det känns som att de gör allt för att skapa möjligheter till liv. Som att de har ett intellekt som driver dem till ett mål, skapa liv.
Allt liv gör allt för överlevnad och fortplantning. Det är naturligtvis lättare att se det här på Jorden med allt naturliv och våran mänskliga historia. Men varför skulle det inte vara samma sak utanför våran atmosfär?
Det känns som att allt är väl uttänkt genom fysikens lagar, det är som att big bang satte igång en rullning som startade igång ett maskineri som går av sig själv. Skapar möjligheter till liv över hela universum.
Jag är ingen fysiker men jag tänker ändå att det är kul att leka med tanken. Att analysera det minsta minsta där det finns någon form av intellekt och applicera det på det största största.
Citera
2021-02-12, 17:31
Medlem
ChuchuJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmacolife
Jag tror det.
Det känns som att de gör allt för att skapa möjligheter till liv. Som att de har ett intellekt som driver dem till ett mål, skapa liv.
Allt liv gör allt för överlevnad och fortplantning. Det är naturligtvis lättare att se det här på Jorden med allt naturliv och våran mänskliga historia. Men varför skulle det inte vara samma sak utanför våran atmosfär?
Det känns som att allt är väl uttänkt genom fysikens lagar, det är som att big bang satte igång en rullning som startade igång ett maskineri som går av sig själv. Skapar möjligheter till liv över hela universum.
Jag är ingen fysiker men jag tänker ändå att det är kul att leka med tanken. Att analysera det minsta minsta där det finns någon form av intellekt och applicera det på det största största.

Nästan så att allt pekar mot en intelligent design med ett visst syfte.
Citera
2021-02-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChuchuJelly
Nästan så att allt pekar mot en intelligent design med ett visst syfte.

Precis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in