Citat:
Ursprungligen postat av
Elmacolife
Förstår inte vad du vill ha sagt. Jag har inte påstått att jag mäter IQ. Menar bara på att allt finns av en anledning och allt har ett syfte.
Basalt kan man säga att intelligens är förmågan att reagera på stimuli. Detta har en enorm spännvidd - från hur rötter växer, blommor öppnar sina blad när solen skiner, etc.
Nästa steg är reaktion på förväntad händelse, som växter som samverkar genom rotsystemet (om en attackeras reagerar en annan på likartat vis), etc.
Sen har vi organismer med avancerade sinnen - lukt, syn, hörsel - för att skapa rätt reaktion beroende på hur dom triggar krävs mer och mer förståelse för omvärlden. En gurkplanta har kanske relativt svag sinnesbild över hur området där den växer ser ut (men inte 0), en mask har aningen större. En mus har extremt mycket bättre bild av omgivningen för att kunna agera optimalt, ett slags risk/reward-beteende som troligen visat sig optimalt tack vare evolution.
Jag inser att jag skippade stora steg mellan gurka, mask och mus, men de har alla en intelligens, de reagerar på sin omvärld. Självklart kan man säga att även ett lackmuspapper gör men det är oklart om evolutionen ligger bakom detta
När världen blir "abstrakt", att man drar slutsatser kring hypotetiska situationer och hur man bör agera då är väl egentligen den lägre gränsen för vad vi normalt kallar intelligens idag. Finns många djur som uppvisat den förmågan, men tydligen även några typer av blommor - som man sett agera "som om nästa dag skulle bli regnig" av oklar anledning.
Så varför vi har den nivå av abstrakt tänkande vi har, och kallar oss intelligenta, är det väl ingen som vet en riktig orsak till. Idag är intelligens inte ens en evolutionär fördel, vilket vi ser tydliga tecken på i världen. Däremot är vi som sagts ovan väldigt ivriga på att mäta det, och allt annat. Nåt man sällan ser i andra former av liv.