2021-02-12, 17:52
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuchuJelly
Nästan så att allt pekar mot en intelligent design med ett visst syfte.
Hysch!
Citat:
Ursprungligen postat av Elmacolife
Precis!
Hysch-hysch.

OnT: På en gasplanet har natives Matulda och Megasen (homage Mästaren hr Hans Arn ld) andra behov och drivgrafer än Stisse i Tungelsta. Att vilja mäta IQ, kommer ses som ännu en av jordbornas dog day stunts ända sedan skallmätningarna.
Citera
2021-02-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Hysch!
Hysch-hysch.

OnT: På en gasplanet har natives Matulda och Megasen (homage Mästaren hr Hans Arn ld) andra behov och drivgrafer än Stisse i Tungelsta. Att vilja mäta IQ, kommer ses som ännu en av jordbornas dog day stunts ända sedan skallmätningarna.

Förstår inte vad du vill ha sagt. Jag har inte påstått att jag mäter IQ. Menar bara på att allt finns av en anledning och allt har ett syfte.
Citera
2021-02-12, 18:49
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trummelull
Tycker det ser ut som att intelligens är en ofrånkomlig bieffekt då liv uppstår oavsett vilken form livet än har.
Det blir lite cirkelargumentation, eftersom du i princip definierar saker som är nödvändiga för liv som intelligens. Som att säga att ljud är en ofrånkomlig bieffekt av musik.
Senast redigerad av SittFint 2021-02-12 kl. 18:58.
Citera
2021-02-12, 18:52
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Jag tror det.
Det känns som att de gör allt för att skapa möjligheter till liv. Som att de har ett intellekt som driver dem till ett mål, skapa liv.
Allt liv gör allt för överlevnad och fortplantning. Det är naturligtvis lättare att se det här på Jorden med allt naturliv och våran mänskliga historia. Men varför skulle det inte vara samma sak utanför våran atmosfär?
Det känns som att allt är väl uttänkt genom fysikens lagar, det är som att big bang satte igång en rullning som startade igång ett maskineri som går av sig själv. Skapar möjligheter till liv över hela universum.
Jag är ingen fysiker men jag tänker ändå att det är kul att leka med tanken. Att analysera det minsta minsta där det finns någon form av intellekt och applicera det på det största största.
På vilket sätt "känns det som att de gör allt för att skapa möjligheter till liv"?
Citera
2021-02-12, 18:55
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Förstår inte vad du vill ha sagt. Jag har inte påstått att jag mäter IQ. Menar bara på att allt finns av en anledning och allt har ett syfte.
Basalt kan man säga att intelligens är förmågan att reagera på stimuli. Detta har en enorm spännvidd - från hur rötter växer, blommor öppnar sina blad när solen skiner, etc.

Nästa steg är reaktion på förväntad händelse, som växter som samverkar genom rotsystemet (om en attackeras reagerar en annan på likartat vis), etc.

Sen har vi organismer med avancerade sinnen - lukt, syn, hörsel - för att skapa rätt reaktion beroende på hur dom triggar krävs mer och mer förståelse för omvärlden. En gurkplanta har kanske relativt svag sinnesbild över hur området där den växer ser ut (men inte 0), en mask har aningen större. En mus har extremt mycket bättre bild av omgivningen för att kunna agera optimalt, ett slags risk/reward-beteende som troligen visat sig optimalt tack vare evolution.

Jag inser att jag skippade stora steg mellan gurka, mask och mus, men de har alla en intelligens, de reagerar på sin omvärld. Självklart kan man säga att även ett lackmuspapper gör men det är oklart om evolutionen ligger bakom detta

När världen blir "abstrakt", att man drar slutsatser kring hypotetiska situationer och hur man bör agera då är väl egentligen den lägre gränsen för vad vi normalt kallar intelligens idag. Finns många djur som uppvisat den förmågan, men tydligen även några typer av blommor - som man sett agera "som om nästa dag skulle bli regnig" av oklar anledning.

Så varför vi har den nivå av abstrakt tänkande vi har, och kallar oss intelligenta, är det väl ingen som vet en riktig orsak till. Idag är intelligens inte ens en evolutionär fördel, vilket vi ser tydliga tecken på i världen. Däremot är vi som sagts ovan väldigt ivriga på att mäta det, och allt annat. Nåt man sällan ser i andra former av liv.
Citera
2021-02-12, 21:49
Moderator
fredrik686s avatar
Astronomi och rymdfart --> Filosofi
/Moderator
Citera
2021-02-12, 22:40
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Tänker mig att om det finns annat liv i universum än bara på jorden så borde de också inneha intelligens eller finns det fler sätt att lösa problem med.
På jorden har även virus en viss grad av intelligens och senast visade de på tv-vetenskap att en slime som inte riktigt är en svamp också visade sig ha intelligens.
Tycker det ser ut som att intelligens är en ofrånkomlig bieffekt då liv uppstår oavsett vilken form livet än har.

Vi kan ju vara överens om att beslutsfattande är en del av det vi kan beteckna som intelligens. Alltså någon slags förmåga att anpassa sig baserat på yttre stimuli eller liknande. Den stora frågan är dock om vad vi ser som medvetna beslut, och således om vi väljer att se medvetande som en komplex serie av fysiska interaktioner eller något mer.

Kan vi se en växt som väljer att spara energi baserat på input kring vätska och temperatur som intelligent eller inte?
Citera
2021-02-13, 00:37
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Tycker intelligens är att abstrakt kunna ha uppfattning om sin omgivning
Vad skiljer ’intelligens’ från ’medvetenhet’?

Har alla människor samma ’intelligens’?
Är en schackdator ’intelligent’? Är en amöba ’intelligent’?
Är ’din intelligens’ detsamma som ’min intelligens’ eller ’en bävers intelligens’?
Besitter alla ’intelligenta’ entiteter samma sorts ’intelligens’?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-13 kl. 00:51.
Citera
2021-02-13, 00:40
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Kan vi se en växt som väljer att spara energi baserat på input kring vätska och temperatur som intelligent eller inte?
Varför inte?
Citera
2021-02-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
På vilket sätt "känns det som att de gör allt för att skapa möjligheter till liv"?

Vi är själva beviset på att det faktiskt är så. Det tar naturligtvis väldigt lång tid men tillslut bildas solsystem och liv har med tiden möjlighet att bildas.

För mig finns det ingen annan anledning till varför universum existerar.
Citera
2021-02-13, 01:03
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Vi är själva beviset på att det faktiskt är så. Det tar naturligtvis väldigt lång tid men tillslut bildas solsystem och liv har med tiden möjlighet att bildas.

Du får nog läsa på lite om vad ett ’bevis’ faktiskt är... (se länk)

På vilket vis menar du att vår existens bevisar att den är kosmos faktiska orsak?

Varför behöver naturen alls en anledning att existera?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-13 kl. 01:07.
Citera
2021-02-13, 01:05
Medlem
SittFints avatar
Citat:

Öh, nej? Vi är verkligen inte beviset på att det är så. Vi kan lika gärna vara en slump.

Ärligt talat, om stjärnorna verkligen "gör allt för att skapa möjligheter till liv" så tyder ju det mesta på att de gör ett jävligt dåligt jobb.

Önsketänkande och vilja är inte samma sak som sanning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in