• 7
  • 8
2021-02-15, 11:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Privatleasing

Nej, att utöka bolånet är väsentligt billigare än att privatleasa.
Citera
2021-02-15, 11:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Ja. Allt annat är bara för de patologiskt välbeställda med prio snabbast möjligt förspilla vad deras föräldrar ekonomiskt byggde upp åt dem.

Allt medan nybilsindustrin skrattar hela vägen till Cayman.

Ett tips är att lägga skambud på bilar man måste knuffa igång!

Vilket värdigt liv!

Billigt! Billigt! Billigt!
Citera
2021-04-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quet
Klart det bästa är att ta det på huset för <1.5% ränta? Känns rätt rimligt att ränta på <1,5% är bättre än 4-6%?

Typiskt svenskt beteende! Bara låna upp på huset!!!
Citera
2021-04-03, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Men herregud!! Självklart amorterar jag på bolånet, men oavsett vad så kommer bilkostnaden vara ''inbakad'' i lånet, och då betalar jag på bilen även om 10-15 år ifall jag fortfarande har kvar bolånet (vilket är mest troligt).

Precis!!!!!

Sedan gör många så att efter 7 år köper dom en bil igen och lägger på huset. Osv

NOT GOOD!!!!!
Citera
2021-04-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej, att utöka bolånet är väsentligt billigare än att privatleasa.

Och dit resonemang är anledningen till att svenskar är så högt belånade!!!!
Citera
2021-04-03, 19:51
Medlem
Bajabongos avatar
Har du någon bekant som är kunnig kring bilar så hade jag rekommenderat att du köper begagnat och tar med den personen då bilen går ner i värde extremt mycket som ny.
Citera
2021-04-03, 20:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever

Ja ha? Var det det tråden handlade om? Ett bolån är hur som helst den bästa krediten man kan ha om man inte har råd att vara skuldfri.
Citera
2021-04-03, 23:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever

Du har helt rätt. Folk är belånade upp över öronen. Sen frågar folk hur dom har råd med både det ena och det andra då dom har belånat upp huset till max gräns.
Själv är jag helt skuldfri, huset är betalt och skulle aldrig falla mig in att belåna upp huset för att köpa bil eller annat skit. Köper jag något så betalar jag kontant och det gäller även bil.
Citera
2021-04-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du har helt rätt. Folk är belånade upp över öronen. Sen frågar folk hur dom har råd med både det ena och det andra då dom har belånat upp huset till max gräns.
Själv är jag helt skuldfri, huset är betalt och skulle aldrig falla mig in att belåna upp huset för att köpa bil eller annat skit. Köper jag något så betalar jag kontant och det gäller även bil.

😀👍
Citera
2021-04-04, 08:46
Medlem
Tanken med att lägga lånet som huslån för att få bättre ränta är det ju absolut inget fel med, under förutsättning att man också ökar amorteringen tills bilen är betald.

Annars blir det dyrare än ett billån med 4-6% ränta i längden.

Man blir ju inte mer belånad om man har ett huslån på 3,3 miljoner än om man har ett huslån på 3 miljoner och 300' i ett billån.
Citera
2021-04-04, 08:49
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femlaxar
Jag måste köpa en ny bil för att pendla till jobbet och skjutsa runt barn till aktiviteter. Behöver ingen märkvärdig men jag funderar ändå på att köpa en helt ny bil eftersom jag inte kan ett skvatt om bilar och inte orkar inte köpa begagnad.

Har bara googlat lite fort och de flesta bilhandlare verkar ta runt 4-6% i ränta vilket jag tycker verkar högt? Å andra sidan har jag bara haft bolån sedan femton år tillbaka så har ingen aning om vad det brukar kosta.

Hade ni tagit ett lån hos någon bilhandlare eller ökat upp bolånet för att finansiera bilen? Båda tar emot kan jag säga. Jag är inte så sugen på att betala bilen kontant heller för då måste jag börja sälja av mina fonder och aktier (har 90% på börsen).

Har ni något bra tips? Eller är det bästa att köpa någon begagnad och hålla tummen att skiten rullar?

(Vet att detta kanske platsar i bil-forumet men min frågeställning handlar om den ekonomiska aspekten, själva bilmärket bryr jag mig inte om).
Skulle finansierat det som så att jag skulle inte köpa en bil jag inte har råd med! Det råkar nämligen vara så att bilen är en förlustaffär och bara statuskåta lånar till bil.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in