2021-02-13, 09:36
Medlem
kevinhoflands avatar
Privatleasing
Citera
2021-02-13, 13:03
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Även om du bara har bilen som prydnad så kostar den

Med tanke på dina inlägg så förstår jag att din stora utgift är mediciner

Prata med din läkare om det verkligen är värt att äta så mkt piller när det saknar effekt
Ursäkta jag har inte riktigt varit mig själv senaste dagarna
Citera
2021-02-13, 16:23
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, men du betalar väl av det som du lånat till bilen? Blir en väldigt dyr bil annars till slut.
Hur menar du då? Lånar jag på bostaden så ''bakas'' det ju in i bolånet, annars lär jag ta blancolån och det är ju bra mycket dyrare än hos en bilfirma oftast.
Citera
2021-02-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Hur menar du då? Lånar jag på bostaden så ''bakas'' det ju in i bolånet, annars lär jag ta blancolån och det är ju bra mycket dyrare än hos en bilfirma oftast.

Seriöst?

Om du lånar 100 000 på huset börjar du även amortera, tex 2000 i månaden, så är bilen betald på 4 år (drygt)

Var det okänt för dig att man kan betala av på bolån?
Citera
2021-02-13, 16:37
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Seriöst?

Om du lånar 100 000 på huset börjar du även amortera, tex 2000 i månaden, så är bilen betald på 4 år (drygt)

Var det okänt för dig att man kan betala av på bolån?
Men herregud!! Självklart amorterar jag på bolånet, men oavsett vad så kommer bilkostnaden vara ''inbakad'' i lånet, och då betalar jag på bilen även om 10-15 år ifall jag fortfarande har kvar bolånet (vilket är mest troligt).
Citera
2021-02-13, 17:07
Medlem
sebno1s avatar
Begagnatpriserna har ju verkligen stuckit iväg uppåt för ett par år gamla bilar. Vissa modeller/motorer har knappt tappat i värde räknar bort "milkostnaden". Bonus malus är väl boven i dramat.

Blivit mycket försäljning av miljöbilar eller bilar med väldigt små Turbomotorer som kanske inte passar sig som pendlarbilar. Så större motorer verkar ju hålla värdet bra nu.

Annars är väl leasing ett alternativ, lär väl bli prispress på modeller i mars innan bonus malus höjs 1 april också. Kom ju många ett par veckor innan årsskiftet med 1års avtal med väldigt bra villkor.
Citera
2021-02-13, 17:18
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femlaxar
Jag måste köpa en ny bil för att pendla till jobbet och skjutsa runt barn till aktiviteter. Behöver ingen märkvärdig men jag funderar ändå på att köpa en helt ny bil eftersom jag inte kan ett skvatt om bilar och inte orkar inte köpa begagnad.

Har bara googlat lite fort och de flesta bilhandlare verkar ta runt 4-6% i ränta vilket jag tycker verkar högt? Å andra sidan har jag bara haft bolån sedan femton år tillbaka så har ingen aning om vad det brukar kosta.

Hade ni tagit ett lån hos någon bilhandlare eller ökat upp bolånet för att finansiera bilen? Båda tar emot kan jag säga. Jag är inte så sugen på att betala bilen kontant heller för då måste jag börja sälja av mina fonder och aktier (har 90% på börsen).

Har ni något bra tips? Eller är det bästa att köpa någon begagnad och hålla tummen att skiten rullar?

(Vet att detta kanske platsar i bil-forumet men min frågeställning handlar om den ekonomiska aspekten, själva bilmärket bryr jag mig inte om).

Visst skulle det vara kul med en ny bil men så fort du kör ut nya bilen från bil affären så sjunker den typ 50 tusen. Jag hade tittat på en bättre begagnad bil och betalat den kontant.
Citera
2021-02-14, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Men herregud!! Självklart amorterar jag på bolånet, men oavsett vad så kommer bilkostnaden vara ''inbakad'' i lånet, och då betalar jag på bilen även om 10-15 år ifall jag fortfarande har kvar bolånet (vilket är mest troligt).

Men du amorterar ju extra för själva billånet (om du är smart). Efter 4 år (som i tidigare exempel) är ditt bolån på samma nivå som det skulle varit om du inte köpt bilen.
Citera
2021-02-15, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
En välskött begagnad bil är i kronor och ören betydligt bättre affär än att köpa ny. I värdeminskning inte minst. En beg bil som är välskött är inte mindre pålitligt då du kan köpa ett bra märke än en ny lågprisbil. Sedan, för att kunna göra bra affärer som hus vid 500% läge behövs egna medel. Så spar pengarna och köp en gammal bil så har du pengar till nästa lågkunjuktur att köpa hus för. Kontant.
Svårt att hitta bra begagnade bilar. När man väl fått tag på en bra bil släpper man helst inte den.
Skulle vi se så höga räntor som jag nämnde är det nog bättre att äga guld då 500% räntor enbart sker vid omfattande valutakriser.
Citera
2021-02-15, 11:45
Medlem
Svårt och svårt. Personligen tror jag att det blir billigast att köpa en lite körd bil för max 80k med liten bensinmotor. Toyota,ford eller honda t.ex. klart man måste byta bromsar ovh diverse smådelar nångång men vi talar ej om stora summor.
Citera
2021-02-15, 11:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Att köpa en ny bil är kapitalförstöring. Jag personligen hade finansierat en beg.bil från handlare. Jag är dock ingen finanshaj, så vad vet jag?

Att köpa en by bil är en investering, en dålig investering.
Citera
2021-02-15, 11:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femlaxar
Jag måste köpa en ny bil för att pendla till jobbet och skjutsa runt barn till aktiviteter. Behöver ingen märkvärdig men jag funderar ändå på att köpa en helt ny bil eftersom jag inte kan ett skvatt om bilar och inte orkar inte köpa begagnad.

Har bara googlat lite fort och de flesta bilhandlare verkar ta runt 4-6% i ränta vilket jag tycker verkar högt? Å andra sidan har jag bara haft bolån sedan femton år tillbaka så har ingen aning om vad det brukar kosta.

Hade ni tagit ett lån hos någon bilhandlare eller ökat upp bolånet för att finansiera bilen? Båda tar emot kan jag säga. Jag är inte så sugen på att betala bilen kontant heller för då måste jag börja sälja av mina fonder och aktier (har 90% på börsen).

Har ni något bra tips? Eller är det bästa att köpa någon begagnad och hålla tummen att skiten rullar?

(Vet att detta kanske platsar i bil-forumet men min frågeställning handlar om den ekonomiska aspekten, själva bilmärket bryr jag mig inte om).

Välj det upplägg där du får lägst ränta, sannolikt är det utökat bolån som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in