• 1
  • 2
2021-02-12, 08:52
Medlem
Jag måste köpa en ny bil för att pendla till jobbet och skjutsa runt barn till aktiviteter. Behöver ingen märkvärdig men jag funderar ändå på att köpa en helt ny bil eftersom jag inte kan ett skvatt om bilar och inte orkar inte köpa begagnad.

Har bara googlat lite fort och de flesta bilhandlare verkar ta runt 4-6% i ränta vilket jag tycker verkar högt? Å andra sidan har jag bara haft bolån sedan femton år tillbaka så har ingen aning om vad det brukar kosta.

Hade ni tagit ett lån hos någon bilhandlare eller ökat upp bolånet för att finansiera bilen? Båda tar emot kan jag säga. Jag är inte så sugen på att betala bilen kontant heller för då måste jag börja sälja av mina fonder och aktier (har 90% på börsen).

Har ni något bra tips? Eller är det bästa att köpa någon begagnad och hålla tummen att skiten rullar?

(Vet att detta kanske platsar i bil-forumet men min frågeställning handlar om den ekonomiska aspekten, själva bilmärket bryr jag mig inte om).
Citera
2021-02-12, 08:56
Bannlyst
Att köpa en ny bil är kapitalförstöring. Jag personligen hade finansierat en beg.bil från handlare. Jag är dock ingen finanshaj, så vad vet jag?
Citera
2021-02-12, 08:59
Medlem
carlpetersen73s avatar
I ditt läge hade jag lånat upp på bostaden.
Citera
2021-02-12, 08:59
Medlem
Facades avatar
Köp en lätt begagnad typ 2018-2019 istället. Så slipper du det största värdepappet.
Köper du Kia så har den 7 år nybilsgaranti så köper du en 2018 årsmodell så har du garanti till 2025.
Citera
2021-02-12, 09:00
Medlem
TonyBergmans avatar
Kan bara tala för mig.
Köpte en bil beg ca 2år gammal. Så rätt ny o fräsch.
Finansierade det via banken jag har bolån. Fick 1.2% ränta för billånet. Så för min del ingen snack om att ta lån o lägga pengar på börsen istället. Men det är jag.

4-6% ränta låter riktigt dåligt. Kolla med vanliga banker istället för det biljandlaren erbjuder.
Citera
2021-02-12, 09:01
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Lån för min del är uteslutet.

Jag köper en begagnad bil som är skattad samt besiktad för Max 15K

Kör den tills den slutar att gå, oftast så klarar den sig 2 år så skrotar jag skiten bara.
Citera
2021-02-12, 09:06
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femlaxar
Eller är det bästa att köpa någon begagnad och hålla tummen att skiten rullar?
Ja. Allt annat är bara för de patologiskt välbeställda med prio snabbast möjligt förspilla vad deras föräldrar ekonomiskt byggde upp åt dem.

Allt medan nybilsindustrin skrattar hela vägen till Cayman.
Citera
2021-02-12, 09:17
Medlem
josh.reachers avatar
Köp inte en ny bil, precis som någon redan varit inne på. Det är kapitalförstöring om något. Bilens värde sjunker med många tusenlappar redan när du skriver på registreringsbeviset hos bilhandlaren. Vill du ändå ha en bil med nybilskänsla så brukar det gå att spara en del genom att köpa en bil som har gått som demo, även om jag personligen hellre skulle köpa en bil som är 2-3 år gammal. Hur man än vrider och vänder på saken krävs det allt en hel del arbete av den föregående ägaren för att köra slut på en bil på de få åren.

Hade jag inte fått så pass bra fördelar med försäkringar och liknande av märkeshandlaren i och med lånet så hade jag lånat upp på bostaden istället. Det blir en hel del pengar till slut bara i de extra procenten ränta.
Citera
2021-02-12, 09:27
Medlem
En helt ny bil i nuläget går fetbort.... Förhöjd fordonsskatt de första 3 åren på nya bilar.
Jag hade tur med min senaste bil, hade jag väntat 3 månader till hade det blivit jäkligt mycket dyrare i skatt på bilen, jag betalat 430kr/år i skatt... vilket är helt okej.
Köpte den hos bilhandlare, la iof 50% i kontantinsats och har 3.95% i ränta.

Jag hade satsat på en bil som är äldre än 2018 (juni trädde det i kraft, tror jag)
Citera
2021-02-12, 10:01
Medlem
miqqqas avatar
Jag hade också köpt en 2-3 år gammal bil, som inte gått så långt. Motorförsäkring fram till ca 11k mil och då slipper du oroa dig för dyra lagningar. Du slipper den stora värdeminskningen med ny bil, men har också med störst sannolikhet en bil som orsakar dig väldigt lite strul. Köp en bil av bra märke som inte tappar så mycket i värde över tid och inte är för dyrt att laga. Mest ekonomiska finansiering är ju att låna upp på huset (om dina aktier levererar bättre avkastning, men det antar jag). Amortera dock som om det hade varit ett billån för att slippa att lånet blir högre och högre med tiden i takt med att bilarna byts ut med tiden sen (främst psykologiskt - är du ok med det mot att du investerar mer så är det såklart ditt val). Men ha i åtanke att bilen tappar någon/några tusenlappar i månaden i värdeminskning.
Citera
2021-02-12, 10:06
Medlem
Om ni frågar mig är det viktigaste idag att någon annan betalar när den går sönder.

Alltså är lång garanti A&O!

Då ligger KIA bra till. (Bra och prisvärda bilar för övrigt)

Även andra märken kan erbjuda förlängda garantier som extra tillval.

Att göra som vissa som vill byta upp sig och köper en 3-åring där garantin precis gått ut kan bli väldigt dyrt.

Visst är det som någon säger ett kraftigt pristapp på en ny bil. Men som jag skrev ovan, garanti är allt idag. Och köper man en ny bil och räknar med att ha den i 5-7 år eller längre kan man kanske leva med det tappet.

Angående finansiering skulle jag säga facklån eller banklån hos din bank.
Citera
2021-02-12, 10:24
Medlem
Freebops avatar
Jag sitter i samma sits som dig TS och har dividerat fram och tillbaka kring hur jag ska göra. Just nu funderar jag på att leasa en bil, då betalar man bara av värdeminskningen och får med garantier och service inkluderat. Kan det bara något? Går att hitta bra bilar på kampanjer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in