• 2
  • 3
2021-02-11, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
r den rike verkligen rik och den fattiga verkligen fattig som du antyder s tycker jag att den rike ska casha huset och ga det sjlv, blir ju s mycket enklare om han skulle trttna p den fattiga kvinnan dessutom.

Rejlt med ktenskapsfrord / samboavtal r ven att rekomendera.
Visst kan man gra s, men samtidigt knds det tokigt fr tjejen som skerligen inte knns delaktig i huset som vi bda ska bo och leva i. Det blir nog skuldebrev och samboavtal fr vran del.
Citera
2021-02-11, 18:10
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Rekommenderar att ni skriver ett avtal som reglerar ert garefrhllande. Den ena ger kanske 75% och den andra 25%. Var och en ansvarar fr kontantinsatsen och var och en ansvarar fr sin egen del av bolnet. Dvs den ena fr betala 75% av rntekostnaderna.

Nr ni separerar s ger ni d 75 respektive 25 % av huset vid frsljning och fr d olika mycket avkastning.
Vid renoveringar s ska man betala 75/25 av kostnader ocks d?
Citera
2021-02-11, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Vid renoveringar s ska man betala 75/25 av kostnader ocks d?
Driftskostnad fr el, vatten, vrme mm betalar man lika mng kronor (50/50). I driftskostnader s finns ven en del underhll. Men om det r standardfrbttringar s betalar ni 75/25.
Senast redigerad av Mynicname 2021-02-11 kl. 18:59.
Citera
2021-02-11, 19:15
Medlem
Pungterings avatar
Kp huset sjlv, innan du fr sambo.
Om du gifter dig, skriv ktenskapsfrord.
Citera
2021-02-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Hej, Har ngon erfarenhet hur ni delar kontantinsatsen om ni kper hus eller lgenhet om ena partner inte alls har pengar sjlv. Eller vgar ena partner till o med betala halva huset fr att f ner rntan? Sjlv har jag ingen erfarenhet, men i framtiden vet jag inte hur jag skulle frhlla mig till frgan? Eftersom jag sjlv har ett rejlt sparande. Tack fr ert arrangemang.

Min fru fick betala strre del d hon har mer pengar n mig. Det blir ett knepigt ktenskap om man ska dela p alla kostnader 100%. r man fr girig passar man nog ofta bttre sjlv med sina pengar.

Ofta r det ju den fattigaste partnern som fr dra det tyngsta med vabb och barnhmtning.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2021-02-11 kl. 19:45.
Citera
2021-02-11, 19:52
Medlem
28-120s avatar
Jag betalade 100% av huset (inga ln) och jag str som gare. Jag ser det nd inte som mitt utan som vrt hus. Vi valde tillsammans vilket hus vi ville kpa och delar p hushllets kostnader s gott det gr, men det blir ju jag som str fr de flesta rkningar och drift och underhll av huset.

Vi r inte gifta men hade bott ihop lng tid redan innan huset kptes s man visste ju ungefr vad man gav sig in p. Risker finns ju alltid men att hlla p med avtal och garandelar inom familjen vill jag inte gra. Vi litar p varandra och har barn ihop, d blir inte den ekonomiska frgan vem som ger och ven som betalar mest relevant fr mig. Skulle det mot frmodan g p ett stt som jag verkligen varken hoppas eller tror s r kanske nd inte pengarna det strsta bekymret?
Citera
2021-02-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Min fru fick betala strre del d hon har mer pengar n mig. Det blir ett knepigt ktenskap om man ska dela p alla kostnader 100%. r man fr girig passar man nog ofta bttre sjlv med sina pengar.

Ofta r det ju den fattigaste partnern som fr dra det tyngsta med vabb och barnhmtning.
Visst, sjlvklart s som du beskriver kan skert stmma. 100% rttvist kan det vl aldrig vara, ena partner jobbar mera en period fr sedan det omvnda nsta gng.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in