2021-02-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Ja okej, nu har jag verkligen blir klokare. Tack så mycket

Så lite så, och som någon skrev, det går att ordna ”online” för några hundringar, eller his jurist (för nån femhundring eller två extra)
Citera
2021-02-10, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Så lite så, och som någon skrev, det går att ordna ”online” för några hundringar, eller his jurist (för nån femhundring eller två extra)
👍
Citera
2021-02-10, 20:16
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Okej, ett skuldebrev verkar det enklast isåfall. Så om jag skulle lägga 1 milj i kontantinsats delar vi på förlust/vinst om vi skiljs och båda säljer huset. Då har man en jurist som upprättar detta isåfall?
Det enklaste är att skriva ett avtal som reglerar ev. försäljningslikvid i proportion till insatsen, ett sådant har inga formkrav utan du kan utforma det exakt hur du vill. Inbegripet ett förbehåll för Sambolagens bestämmelser.

Det rättvisaste är ett skuldebrev på halva det överskjutande beloppet, även då kan vissa detaljer behöva regleras i ett avtal (t.ex. hur man ska hantera en värdeutveckling eller en förlust vid försäljning, om ett sådant villkor ska bortfalla om skuldebrevet löses in osv).

Fördelen med det första alternativet är att parten utan insats kan amortera extra i proportion till insatsen om man vill nå en jämn fördelning, även det upplägg jag och min sambo har.
Citera
2021-02-10, 21:13
Medlem
Var i din situation. Jag hade pengar, hon hade lite. Vi äger båda 50-50 men har ett skuldbrev skrivet. De som inte gör detta (bortsett de som är gifta) är inte kloka.

Tillägger:

Skuldbrev + Samboavtal
Skuldbrevet är inte giltigt utan ett samboavtal. Det håller även endast 10år.

Betalade för båda av en jurist, blev runt 6-8k. En säkerhet i livet
Citera
2021-02-10, 21:47
Medlem
Vill ni eller vill ni inte dela livet?
Citera
2021-02-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HWMNBN
Var i din situation. Jag hade pengar, hon hade lite. Vi äger båda 50-50 men har ett skuldbrev skrivet. De som inte gör detta (bortsett de som är gifta) är inte kloka.

Tillägger:

Skuldbrev + Samboavtal

Okej vilken tur du hade att ni upprättat detta avtal. Kan verkligen vara en billig försäkring för den som lagt mest pengar.
Citera
2021-02-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traochsten
Visst vill man dela livet, grejen är att jag är godtrogen och blivit lurad av personer jag verkligen trodde jag litat på förut. Det tar ett tag innan man på riktigt allvar kan lita på någon igen, om man ens kan göra det igen?
Citera
2021-02-11, 08:13
Medlem
Aktieklipparns avatar
I framtiden när jag säljer av min villa och köper något
nytt tillsammans med sambo så har vi tre alternativ.

1: Jag köper allt, och äger allt (om det känns ok för min sambo)
2: Jag köper allt, men vi skriver samboavtal och skuldebrev.
3: Vi köper på lika villkor där även jag tar lån (jag investerar motsvarande kapital)

OBS: Om den ena köper allt för ex 1m och skuldbrev skrivs, så delar ni en eventuell
vinst, men om ni tvingas sälja för ex 700K så kan det bli problem för den som gått in
med hela kapitalet att få tillbaka 500K. Detta kommer jag personligen inte bry mig om.

Citat:
Ursprungligen postat av Traochsten

Är du dum på riktigt? Självklart skriver man när den ena står för allt kapital.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2021-02-11 kl. 08:20.
Citera
2021-02-11, 08:43
Medlem
Ett skuldebrev som bara är giltigt 10 år? Och sen då? Om man inte förnyar skuldebrevet exakt samma dag som det går ut.... låter som att man riskerar någon sorts soppa. Inga brudar är värda huvudvärk...

Citat:
Ursprungligen postat av HWMNBN

Tillägger:

Skuldbrev + Samboavtal

Citera
2021-02-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
I framtiden när jag säljer av min villa och köper något
nytt tillsammans med sambo så har vi tre alternativ.

1: Jag köper allt, och äger allt (om det känns ok för min sambo)
2: Jag köper allt, men vi skriver samboavtal och skuldebrev.
3: Vi köper på lika villkor där även jag tar lån (jag investerar motsvarande kapital)

OBS: Om den ena köper allt för ex 1m och skuldbrev skrivs, så delar ni en eventuell
vinst, men om ni tvingas sälja för ex 700K så kan det bli problem för den som gått in
med hela kapitalet att få tillbaka 500K. Detta kommer jag personligen inte bry mig om.

Är du dum på riktigt? Självklart skriver man när den ena står för allt kapital.
Okej så kan man också göra👍Trodde faktiskt det inte var vanligt att folk tog besväret att vara ”besvärlig”när man nyss köpt något tillsammans. Nu förstår jag vikten att verkligen skriva avta och inte tänka i termer att tjejen tycker man är snål för man har pengar. Tack för alla svar.
Citera
2021-02-11, 13:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej, Har någon erfarenhet hur ni delar kontantinsatsen om ni köper hus eller lägenhet om ena partner inte alls har pengar själv. Eller vågar ena partner till o med betala halva huset för att få ner räntan? Själv har jag ingen erfarenhet, men i framtiden vet jag inte hur jag skulle förhålla mig till frågan? Eftersom jag själv har ett rejält sparande. Tack för ert arrangemang.

Är den rike verkligen rik och den fattiga verkligen fattig som du antyder så tycker jag att den rike ska casha huset och äga det själv, blir ju så mycket enklare om han skulle tröttna på den fattiga kvinnan dessutom.

Rejält med äktenskapsförord / samboavtal är även att rekomendera.
Citera
2021-02-11, 15:36
Medlem
Citat:
Hej, Har någon erfarenhet hur ni delar kontantinsatsen om ni köper hus eller lägenhet om ena partner inte alls har pengar själv. Eller vågar ena partner till o med betala halva huset för att få ner räntan? Själv har jag ingen erfarenhet, men i framtiden vet jag inte hur jag skulle förhålla mig till frågan? Eftersom jag själv har ett rejält sparande. Tack för ert arrangemang.
Rekommenderar att ni skriver ett avtal som reglerar ert ägareförhållande. Den ena äger kanske 75% och den andra 25%. Var och en ansvarar för kontantinsatsen och var och en ansvarar för sin egen del av bolånet. Dvs den ena får betala 75% av räntekostnaderna.

När ni separerar så äger ni då 75 respektive 25 % av huset vid försäljning och får då olika mycket avkastning.
Senast redigerad av Mynicname 2021-02-11 kl. 15:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in