• 1
  • 2
2021-02-10, 15:45
Medlem
Hej, Har någon erfarenhet hur ni delar kontantinsatsen om ni köper hus eller lägenhet om ena partner inte alls har pengar själv. Eller vågar ena partner till o med betala halva huset för att få ner räntan? Själv har jag ingen erfarenhet, men i framtiden vet jag inte hur jag skulle förhålla mig till frågan? Eftersom jag själv har ett rejält sparande. Tack för ert arrangemang.
Citera
2021-02-10, 15:49
Medlem
Hur då? Gift, sambo, ogift?
Citera
2021-02-10, 15:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Hej, Har någon erfarenhet hur ni delar kontantinsatsen om ni köper hus eller lägenhet om ena partner inte alls har pengar själv. Eller vågar ena partner till o med betala halva huset för att få ner räntan? Själv har jag ingen erfarenhet, men i framtiden vet jag inte hur jag skulle förhålla mig till frågan? Eftersom jag själv har ett rejält sparande. Tack för ert arrangemang.

Det beror väl lite på var i livet man befinner sig, hur inkomsterna ser ut osv. Oavsett hur man väljer att dela upp det kan ju saken regleras i samboavtal eller äktenskapsförord, för att den som betalar mer försäkrar sig om att inte bli av med sina pengar till den andra parten.

Det vanliga torde vara att den med mer pengar betalar (en större del av) kontantinsatsen.
Citera
2021-02-10, 16:06
Medlem
Citat:

skuldbrev på beloppet + samboavtal.

är väll det shystaste (dvs din sambo lånar upp till 50% ur dina sparpengar av dig till 0 ränta)

då har ni samma rätt till ev vinst av försäljningen 50/50, tänk på att amorteringar och ränta ska med där om hon även "lånar" till sina 50% av dig oxo.

man kan göra det mer komplicerat (rättvist) med % andel av bostaden, då utfaller ev vinst rättvist ,
dvs hon betalar 20% av insattsen och 20% på amorteringar och lån, och äger därmed 20% av bostaden (hennes andel) och har rätt till 20% av ev vinsten vid försäljning.

i dina andra scenarion bör det stipuleras i ett samboavtal eller äktenskapsförord (det är 2 olika lagar som reglerar "äganderätten" beronde på civilstånd, så är du sambo och köper hus, och sen gifter er så behöver du först uprätta ett samboavtal, och när ni är gifta / i samband med att ni ska gifta er upprätta ett äktenskapsförord där ni "avtalar bort huset" (bostaden som du köpt och äger och betalar för är din enskilda egendom, inte er gemensamma).

ta hjälp av en jurist det kostar några 100lappar på sin höjd när det är dags.
Citera
2021-02-10, 16:13
Medlem
Asmodeusvults avatar
Jag betalar eftersom jag har så mycket mer pengar.

Hon bidrar på så många andra sätt.
Citera
2021-02-10, 16:32
Medlem
Citat:

Man skriver såklart ett giltigt avtal. Lägger den ena personen in mer, så får man en större andel vid försäljning.
Citera
2021-02-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur då? Gift, sambo, ogift?
Nä tänkte bara att man flyttar ihop som ett äkta par o utan barn.
Citera
2021-02-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
skuldbrev på beloppet + samboavtal.

är väll det shystaste (dvs din sambo lånar upp till 50% ur dina sparpengar av dig till 0 ränta)

då har ni samma rätt till ev vinst av försäljningen 50/50, tänk på att amorteringar och ränta ska med där om hon även "lånar" till sina 50% av dig oxo.

man kan göra det mer komplicerat (rättvist) med % andel av bostaden, då utfaller ev vinst rättvist ,
dvs hon betalar 20% av insattsen och 20% på amorteringar och lån, och äger därmed 20% av bostaden (hennes andel) och har rätt till 20% av ev vinsten vid försäljning.

i dina andra scenarion bör det stipuleras i ett samboavtal eller äktenskapsförord (det är 2 olika lagar som reglerar "äganderätten" beronde på civilstånd, så är du sambo och köper hus, och sen gifter er så behöver du först uprätta ett samboavtal, och när ni är gifta / i samband med att ni ska gifta er upprätta ett äktenskapsförord där ni "avtalar bort huset" (bostaden som du köpt och äger och betalar för är din enskilda egendom, inte er gemensamma).

ta hjälp av en jurist det kostar några 100lappar på sin höjd när det är dags.
Okej, ett skuldebrev verkar det enklast isåfall. Så om jag skulle lägga 1 milj i kontantinsats delar vi på förlust/vinst om vi skiljs och båda säljer huset. Då har man en jurist som upprättar detta isåfall?
Citera
2021-02-10, 18:19
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Okej, ett skuldebrev verkar det enklast isåfall. Så om jag skulle lägga 1 milj i kontantinsats delar vi på förlust/vinst om vi skiljs och båda säljer huset. Då har man en jurist som upprättar detta isåfall?

Ja, då ingår huset i giftorättsgodset. Det kan du, precis som slö så bra beskrev, reglera genom ett äktenskapsförord (alternativt samboavtal). Jag hade föreslagit juristhjälp för att papperna ska bli rätt upprättade, om inte annat för att det är lättare att skriva rätt papper nu när ni är överens. Vid en separation/skilsmässa kan många känslor bubbla upp och det gör det sällan enklare att komma överens.

Du kan göra det digitalt till en humanare kostnad (ex Lexly, f.d. avtal 24) eller via traditionell familjejurist (ofta något dyrare).
Citera
2021-02-10, 18:22
Medlem
Citat:

Ja, men du behöver 2 avtal , ett samboavtal + ett skuldbrev, en jurist hjälper dig och din framtida partner när det börjar närma sig. Tänk på att giftermål lyder under andra lagar så där duger inte samboavtalet längre, då behövs ett nytt avtal , kallas äktenskapsförord. Men fungerar i stort på samma sätt

Ett seperat samboavtal behövs för annars ”ingår ni ett lagstiftat samboavtal automatiskt ”.

Edit , precis , ni delar 50/50 på vinst/förlust vid framtida försäljning.

Skuldbrevet regleras lämpligast i samband med försäljningen dvs du får tillbaks dina pengar ur hennes 50% (jag utgår här ifrån att ni går + eller +- noll på hela hus affären)

Tycker % satts modellen är lite väl ogin, det är ju inte några polare man spelar stora system på hästar med och fördelar ”andelar i affären med”, men människor är olika.
Senast redigerad av slö 2021-02-10 kl. 18:31.
Citera
2021-02-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Ja, då ingår huset i giftorättsgodset. Det kan du, precis som slö så bra beskrev, reglera genom ett äktenskapsförord (alternativt samboavtal). Jag hade föreslagit juristhjälp för att papperna ska bli rätt upprättade, om inte annat för att det är lättare att skriva rätt papper nu när ni är överens. Vid en separation/skilsmässa kan många känslor bubbla upp och det gör det sällan enklare att komma överens.

Du kan göra det digitalt till en humanare kostnad (ex Lexly, f.d. avtal 24) eller via traditionell familjejurist (ofta något dyrare).
Okej tack så mycket
Citera
2021-02-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja, men du behöver 2 avtal , ett samboavtal + ett skuldbrev, en jurist hjälper dig och din framtida partner när det börjar närma sig. Tänk på att giftermål lyder under andra lagar så där duger inte samboavtalet längre, då behövs ett nytt avtal , kallas äktenskapsförord. Men fungerar i stort på samma sätt
Ja okej, nu har jag verkligen blir klokare. Tack så mycket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in