2020-07-13, 00:29
Medlem
Vanstertrollets avatar
Det som definerar en alkis är ju att dom saknar förmågan att köpa på sig så att det räcker i flera dagar. En äkta alkis dricker tills det är tomt i skåpet. Spara så att man har dagen efter också finns inte i en alkis värld. Har du den förmågan är du ingen äkta alkis helt enkelt.
Citera
2020-07-13, 08:45
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Det som definerar en alkis är ju att dom saknar förmågan att köpa på sig så att det räcker i flera dagar. En äkta alkis dricker tills det är tomt i skåpet. Spara så att man har dagen efter också finns inte i en alkis värld. Har du den förmågan är du ingen äkta alkis helt enkelt.

Både ja och nej. Är du medel, överklass men konstant berusad men med ett lager av alkohol så är man nog ändå en alkis. Kanske inte den pissluktande rännstensalkisen som konstant somnar i tunnelbanan eller på bänken i parken och som stinker på 5 meters avstånd, men en alkis/fyllo är du ändå. Har man förmågan att plötsligt "bli vit" och sluta dricka på ett år är man nog inte en alkis. Det är såklart lättare att dölja för någon som är välbärgad.
Citera
2020-07-13, 09:29
Medlem
HeavyPops avatar
Våran lokala alkis brukar sitta och dricka direkt ur flaskan. Oftast är det vodka. Ibland är det folköl.
Säkert lite fultjack ibland också.

Grejen är att han har en egen lägenhet som soc betalar. Trots detta så sover han utomhus ibland.
Citera
2020-07-13, 09:31
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Pasta aldente/överkokt, gröt, bröd, banan, filmjölk, korv. Vad som än finns i "slukformat" och inte kan orsaka direkt illamående, för dessa varor minns de med avsky.
Som saltkatt skriver, är öl näringsrikt nog att överleva på.
från ca 11
Munkarna uppfann det flytande brödet, öl så de kunde klara fastan utan att äta fast föda. Men man behöver lite C-vitamin också. Hur dom får i sig det vet jag inte och tandstatusen är ofta undermålig, kanske på grund av skörbjugg.

I min kommun finns en liten väl avskärmad park med bord och bänkar samt en grillplats. Där bygger de långbord super och umgås. Före 11 är det ingen ide att leta efter någon där men vid 13 tiden är dom minst 15 man och kvinnor på plats. Korv har jag sett att de grillar.

Kommun tar han om de sina får man allt säga. De har ett B-lag av missbrukare som sköter allehanda uppgifter inom friluft, natur och park men när det blir för mycket fylla får de själva sitta i parken.
Citera
2020-07-13, 09:59
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Våran lokala alkis brukar sitta och dricka direkt ur flaskan. Oftast är det vodka. Ibland är det folköl.

Grejen är att han har en egen lägenhet som soc betalar. Trots detta så sover han utomhus ibland.

Han tuppar väl av och somnar ute. Another great day in the life of a bum....
Citera
2020-07-13, 11:27
Medlem
Internethuliganens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
Konverserade med en alkisherre på en söndag för ett tag sen, han skulle till Lion Bar och dricka bärs.

Lion Bar eller Taco Bar är ofta frekvent besökt av ölgubbarna på söndagar i min stad.
Citera
2020-07-13, 11:41
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Gammal alkis här. Drack väldigt mycket i perioder, och skötte mig lite bättre i perioder. Nu var det dock 3,5 år sedan jag slutade helt, förhoppningsvis för gott. Bodde i lägenhet eller vandrarhem och var aldrig hemlös eller så. Favoriterna att dricka var antingen öl eller vodka (direkt ur flaskan givetvis). Brukade dricka konstant 1-2 dygn i stöten på ett ungefär, och sedan ta en heldag som gick åt till att sova, spy och försöka få i mig vatten. För att försöka döda illamåendet dessa bakisdagar hände de att jag klunkade i mig en massa mineralvatten på en gång för att det tillfälligt kändes skönt att spy upp en massa vatten. Diarré var inte helt ovanligt. Då köpte jag tabletter mot det och körde vidare.

I alla fall. När det gäller mat så brukade jag inte kunna få i mig något på bakisdagarna förrän framåt kl 22-23. Då kunde det bli någon ostmacka, kokta makaroner med lite ostskivor på som fick smälta lite eller lite snabbmat (typ pommes eller mozarella-sticks eller något i den stilen). Dagarna jag drack gillade jag att äta godis till min alkohol. Vodka i kombination med toblerone eller lakrits är en riktig höjdare faktikt. Det hände även att det slank ner pizza eller annan lite mer "ordentlig" snabbmat till de första ölen. Det var ju ofta inte planerat att dricka så mycket, utan kvällarna började väldigt ofta med att man bara skulle ta ett par öl till sin pizza eller sin chipspåse och slutade 2 dygn senare med att man däckar av ren utmatning av all sprit och sömnbrist. När jag bodde i Sverige blev det stora mängder folköl på söndagar och på kvällarna när systemet hade stängt. Nu bor jag i ett land där det går att få tag på öl, vin och starksprit i butik dygnet runt alla dagar i veckan. Sedan flytten hit nöjde man sig aldrig med något under 5% alkohol.

Mår i alla fall oerhört mycket bättre nu när jag slutat, så jag har goda förhoppningar om att jag aldrig kommer trilla dit igen. Det skulle kosta alldeles för mycket helt enkelt.

Vilken grej! Långt värre än mig när jag drack som mest. Skönt att läsa att du känner att du mår bättre när du slutat.

Vad jobbade du med när du höll på som värst?
Citera
2020-07-13, 11:55
Medlem
Shine_s avatar
Jag jobbade i unga år i matbutik och kunde därför studera olika gruppers matvanor. Klassiska alkisar köpte (förutom de billigaste 2.8orna och röda Level) i regel billigaste falukorven "lantkorv", Findus frysta färdigrätter (ofta extrapris, typ 5 för 99) och potatis (ibland sån på burk). Förekom även annan burkmat, samt billigt fläsk, typ stekfläsk/kassler. Var mycket ovanligt med inköp av grönsaker.
Citera
2020-07-13, 14:08
Medlem
KnugenAfKnungsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Både ja och nej. Är du medel, överklass men konstant berusad men med ett lager av alkohol så är man nog ändå en alkis. Kanske inte den pissluktande rännstensalkisen som konstant somnar i tunnelbanan eller på bänken i parken och som stinker på 5 meters avstånd, men en alkis/fyllo är du ändå. Har man förmågan att plötsligt "bli vit" och sluta dricka på ett år är man nog inte en alkis. Det är såklart lättare att dölja för någon som är välbärgad.
Precis det finns socioekonomiska skillnader. Ska man följa socialstyrelsens rekomendationer för standardkomsumtion så är ju halva befolkningen alkoholister. Det finns isf, funktionella alkisar och icke funktionella alkisar. Dom rävar som varit med ett tag och förstår sitt eget konsumtionsmönster kan lägga upp en strategi och budget för krökande och leverne. Man klara utav att ha ett boeende, tvätta sig och föra normala samtal med nyktra när det behövs. Sen har man de hopplösa fallen, och det gäller inte bara bland alkisar eller andra droganvändare utan en hel del strulputtar i övrigt. Som ständigt ställer till det, haökar efter med räkningar, håller på att slåss, är elaka mot kvinnor och barn, stjäl från jobbet m,m m,m. Sådana beteenden härstammar inte från en överkonsumtion utav alkohol utan har andra orsaker.
Därför är det fel att ha stränga lagar gällande tex, alkohol för att ett fåtal inte kan sköta sig.
Då drar man alla över en kam. Det vore som att förbjuda bilkörning för att en del inte kan köra ordentligt.
Citera
2020-07-13, 14:59
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Man kan vara utan mat i varannan dag och ibland dagar i rad om man är tung alkis. Alkohol innehåller energi. Det är därför man får b12 vitamin sprutan på avgiftingen.

På söndagar så man har fyra alternativ, extraöl från gårdagen, smuggsprit eller folköl. Och som sista utvägen, handsprit (som Alcogel).

Färdigfabrikat köttbullar,tjocka korv eller falukorv är populära! Lätt att snattera.

Du tänker inte på B1 (tiamin)?
Citera
2020-07-13, 15:55
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Njaa jag tror nog att både den ena och andra bänkalkisen har ett nödförråd hemma i ettan.
Men då handlar det nog om billig sprit och inte några elefantöl i kylen för dom får nog definitivt inte stå där i fred.
Citera
2020-07-13, 15:59
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop

Vi betalar hans lägenhet men han väljer ändå ibland att sova på en bänk när John Blund kryper sig på.
Ett riktigt fyllo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in