Citat:
Ursprungligen postat av
Solarwind
Jag har fått för mig att många rutinerade klarar levern just för att de gör uppehåll. Men det stämmer säkert att det är individuellt.
Du har varit inlagd för pankreatit alltså? Vad är det som får en att trilla dit igen efter att man lyckats hålla sig nykter ett tag? Tristess eller att det inträffar någon situation?
Levern och andra organ repar sig ju om man håller upp, om man inte får ärrvävnad på levern då. Det är ju permanent.
Nej jag var inlagd för avgiftning dvs fick medicin i form av bensodiazepiner för att avvänja gaba-centret i hjärnan. Då tar de blodprover och läser av markörer för olika inre skador man kan ha dragit på sig. Då sa de alltid att levervärdena visade på hög konsumtion men inga tecken på skador, medan ett av bukspottkörtelns enzymer inte hade mätbara nivåer ens. Ett prov nån månad senare så gick det att mäta så den var på väg tillbaka. Man märker själv när den haltar för avföringen blir flottig dvs enzymerna som bryter ned fett i maten saknas.
Beroenden funkar så att man kan ta återfall av vad som helst egentligen. Känslomässig sjukdom. Uttråkning, ilska, ledsamhet eller att nåt bra och roligt händer så man vill fira till det. I behandling får man lära sig att vara på sin vakt om man är Hungrig, Arg, Ledsen eller Trött (HALT).