Citat:
Ursprungligen postat av
Schwimmweste
Jag har aldrig riktigt förstått resonemanget om att hyresrätt skulle vara så hemskt.
Om jag bor i hyresrätt och har 3 mnkr på börsen och 10 tkr i hyreskostnad så borde min förmögenhet öka med 3000000*(1,08^(1/12)-1) = 19,3 tkr per månad (då har jag antagit 8 % avkastning per år).
Om jag istället har 3 mnkr i en bostadsrätt och har 6 tkr i hyreskostnad (+ ränta) och 4 tkr i amortering så måste alltså värdet på bostaden öka med 15,3 tkr i månaden för att det ska vara mer värt än exemplet ovan.
Jag säger inte att hyresrätt är bättre (eller sämre) än bostadsrätt då det beror på många parametrar (inkl. hur framtiden ser ut) men det är en komplex fråga och din trådstart är hjärndöd.
Att du i samma trådstart skriver om "Bristande intelligens" får mig verkligen att hoppas att du är ett troll.
Vet en som köpte BR 1981 för drygt 800,000 - den är på 270 kvm o har noll i avgift idag. Värde
minst 30 mkr - men han är ju en idiot istället för att ha fortsatt i sin hyresfemma på valhallavägen
o lagt pengarna på börsen.
Hur bor du själv - du verkar inte fatta att 100 kvm nyprod kostar 20,000 kr mån.
Sen finns det stiftelsekåkar med låga hyror o som bara höjs måttligt o det är ju en bra grej.
O så finns det SKB med bra lägenheter i bra lägen men SKB har spårat ur för de suger pengar
från folket i de äldre billiga beståndet för att hålla nere hyrorna i nyproduktion - SKB är nämligen'
dumma nog att bygga o det är skitområden som Alby/Norsborg som inte ens är Stockholms stad
som var grundkonceptet