Citat:
Ursprungligen postat av
SisterJones
Det finns en tråd Ni som har bostadslån o billån sover ni gott på nätterna.
Hur är det med Er som bor i nyproduktion (eller andra hand med minst nyproduktionshyror
fast ni bor gammalt o unket) - sover Ni gott - kan Ni spara.
Hur stort bor Ni o hur är hyrorna?
Betalar Ni från EN inkomst eller flera - dvs delar ni med någon/några?
Vad har fått Er att välja nyproduktion?
Bristande intelligens?
Har för mycket pengar/tjänar för mycket?
Ömmar för byggare o hyresvärdsfolket?
Bor i nyproducerad hyreslägenhet sedan 2.5 år tilllbaka. 2 ROK väldigt fräsch lägenhet för 16k utomlands.
Sover gott då det är en skitsumma för mig men lite sur att jag missat värdestegringen på hus/bostadsrätt.
Kan fortfarande spara runt 150k per månad då jag tjänar rätt ok.
Jag och frun har gemensam ekonomi så vi betalar väl bägge hyran kan man säga men då jag tjänar 8 gånger mer netto än henne så brukar vi skyffla in hela hennes lön på ett särskilt konto som vi har kul för. Typ resor, lite välgörenhet, presenter till släktingar och annat.
Skälet till att vi hyr är att vi förmodligen inte kommer stanna i denna stad särskilt länge. Ett jäkla hassle att köpa och sälja ett hus och mäklararvoden är rätt höga här. Samtidigt är som sagt 16000 per månad ingenting, det motsvarar 1-2 dagars arbete.
Men vi tittar lite på hus nu. Men det känns som att vi är på toppen av en bubbla. Samtidigt vill man ju inte betala hyra hela livet, mycket bättre att betala av på som egen bostad än någon annans.