• 6
  • 7
2021-02-07, 21:53
Medlem
Bodde tidigare i nyproduktion med hög hyra där el, varmvatten och internet tillkom på fakturan. Hade då ett bra jobb och tjänade bra men känslan var att pengarna gick rakt i sjön. Aldrig tidigare mått så dåligt som när jag bodde i nyproduktion, lägenheten saknade charm och kändes väldigt opersonlig hur man än inredde den.

Jag är något av en minimalist och värderar inte status och materiella ting speciellt högt, därför valde jag att flytta ut i min segelbåt så att jag kan lägga lönen på intressanta aktiviteter. Sparar mer pengar nu samtidigt som jag kan leva ett liv på mina villkor. Erkänner att jag är något extrem men tror mycket på att människor mår bättre av att göra saker i vardagen som ger mening med livet. Det skall vara lite jobbigt att leva, sånt som skapar karaktär Att bo i en betonglåda för halva eller en tredjedel av lönen är ganska själsdödande...
2021-02-07, 22:41
Medlem
Det finns många fördelar med hyresrätt. Framförallt om man inte har något intresse av att reparera och renovera utan istället lägga fritiden på nöjen.

Orsaken till att många hyresgäster hamnar efter ekonomiskt är framförallt att de inte lägger in hundratusentals kronor på börsen och belånar portföljen 85%. Man skulle exempelvis kunna köpa aktier i ett fastighetsbolag med 85% belåning och få motsvarande utveckling som en egenköpt bostadsrätt eller villa.

Att köpa en högt belånad bostad tycker de flesta är ok men en maxbelånad portfölj tycker alla är helt vansinnigt.

Vill man ha frihet så är hyresrätt väldigt praktiskt. För egen del så är valet bostadsrätt då min uppfattning är att det är färre narkomaner och alkoholister som har möjlighet till att köpa en bostadsrätt då det är mer eller mindre ett krav på att klara av ett arbete för att få ett lån.
2021-02-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Det finns en tråd Ni som har bostadslån o billån sover ni gott på nätterna.

Hur är det med Er som bor i nyproduktion (eller andra hand med minst nyproduktionshyror
fast ni bor gammalt o unket) - sover Ni gott - kan Ni spara.

Hur stort bor Ni o hur är hyrorna?

Betalar Ni från EN inkomst eller flera - dvs delar ni med någon/några?

Vad har fått Er att välja nyproduktion?

Bristande intelligens?

Har för mycket pengar/tjänar för mycket?

Ömmar för byggare o hyresvärdsfolket?

Bor i nyproducerad hyreslägenhet sedan 2.5 år tilllbaka. 2 ROK väldigt fräsch lägenhet för 16k utomlands.

Sover gott då det är en skitsumma för mig men lite sur att jag missat värdestegringen på hus/bostadsrätt.

Kan fortfarande spara runt 150k per månad då jag tjänar rätt ok.

Jag och frun har gemensam ekonomi så vi betalar väl bägge hyran kan man säga men då jag tjänar 8 gånger mer netto än henne så brukar vi skyffla in hela hennes lön på ett särskilt konto som vi har kul för. Typ resor, lite välgörenhet, presenter till släktingar och annat.

Skälet till att vi hyr är att vi förmodligen inte kommer stanna i denna stad särskilt länge. Ett jäkla hassle att köpa och sälja ett hus och mäklararvoden är rätt höga här. Samtidigt är som sagt 16000 per månad ingenting, det motsvarar 1-2 dagars arbete.

Men vi tittar lite på hus nu. Men det känns som att vi är på toppen av en bubbla. Samtidigt vill man ju inte betala hyra hela livet, mycket bättre att betala av på som egen bostad än någon annans.
2021-02-08, 00:17
Medlem
Bott i nyproduktion i några månader nu och sover mycket gott om natten. Tack vare ett statligt investeringsstöd hamnade hyrorna på 20% lägre än normalt. Är så nöjd.
2021-02-08, 01:41
Medlem
NirvanAs avatar
Har bott i nyrod ett par gånger

Fördelar:
Väldigt bra isolerat, det är svårt att höra andra, oftast helt knäpptyst trots att folk är hemma.
Lättare att få (förstahands)hyreskontrakt, 8-10 års kötid istället för 18-20 år för billiga (gamla lägenheter)
Ingår alltid kaklat badrum, parkettgolv, disk/tvätt/tork maskin osv (vilket ert sällan gör i gamla)
Behöver ej spara till kontsntinsats, oftast krävs runt halv miljon, eller mer om du ska ha hus, svårt om man inte redan är inne i bostadsmarknaden

Nackdelar:
Det är ganska sjukt att tom kallvatten kostar extra...tänk kallvatten, varmvatten, el, försäkring, bredband, garage.
Ockerdyrt, punkt!
Hög omsättning människor, man vet aldrig vad man får in i huset
Svårare att spara för somliga men inga problem om man har välbetalt jobb eller sambor med någon, själv brukade jag spara 8-10k per månad trots hyra på på 12k när alla extra avgifter var inräknat
2021-02-08, 02:30
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Men vi tittar lite på hus nu. Men det känns som att vi är på toppen av en bubbla. Samtidigt vill man ju inte betala hyra hela livet, mycket bättre att betala av på som egen bostad än någon annans.
Så har det ju känts i 20 år nu. De närmaste åren - allt annat lika - tror jag det går upp i många länder som luckrat upp lånevillkor och sänkt räntorna som svar på Covid. Är inte ensam om den teorin givet att här i Sydney hade vi den högsta clearance raten (hur många av bostäderna som bjöds ut på auktion som såldes - en pålitlig indikator på marknadens humör) på 24 år i helgen.'

Skall själv köpa ett par lägenheter i områden som jag tror kommer att vara attraktiva även om det blir arbetslöshet post covid. Räntorna man betalar för en investeringsbostad har gått från 4% till 2.5% och priserna har inte alls gått upp i proportion.

Jag bettar helt enkelt på att politikerna kommer att köra låga räntor och sen ännu lägre räntor i ytterligare en cykel. Vi får se hur det går.
2021-02-08, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Så har det ju känts i 20 år nu. De närmaste åren - allt annat lika - tror jag det går upp i många länder som luckrat upp lånevillkor och sänkt räntorna som svar på Covid. Är inte ensam om den teorin givet att här i Sydney hade vi den högsta clearance raten (hur många av bostäderna som bjöds ut på auktion som såldes - en pålitlig indikator på marknadens humör) på 24 år i helgen.'

Skall själv köpa ett par lägenheter i områden som jag tror kommer att vara attraktiva även om det blir arbetslöshet post covid. Räntorna man betalar för en investeringsbostad har gått från 4% till 2.5% och priserna har inte alls gått upp i proportion.

Jag bettar helt enkelt på att politikerna kommer att köra låga räntor och sen ännu lägre räntor i ytterligare en cykel. Vi får se hur det går.

Lycka till! Funderar även jag på att skaffa lite lägenheter och hus att hyra ut. Lån är ju nästan gratis nu. Men sjuka priser på bostäder ändå. Svennebanan skulle ju inte ha en chans att betala av en ny bostad under sin livstid. Om räntan går upp några procent så är det game over.
2021-02-08, 03:50
Bannlyst
Sover gott, bo för sej i ett 60 tals hus i en förort till Stockholm..Hyran är rimlig. Vill dom onda ,dvs C skapa Stockholmshyror. Så vi får se vad som händer. Inför skottpengar på C politiker.

Hyresgästföreningen har gått med på Stockholmshyror, så det är riktiga femtekolonnare som sytr där.
Senast redigerad av Niggers 2021-02-08 kl. 03:55.
2021-02-08, 05:30
Medlem
Diablo1118s avatar
Finns flera trådar där detta redan diskuteras och har svårt att se att det inte kan fortsätta i dessa utan att vi behöver ytterligare en....tråd låst /Moderator
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in