• 1
  • 2
2021-02-07, 00:24
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Får ofta torra och nariga händer och ansikte pga utejobb och svett. Samt jag tränar en hel del och svettas då som en gris. Men jag gillar inte krämerna som gör en flottig och fettig så man inte kan ta i något de närmsta timmarna, utan det ska helst vara något som går in i huden fort och avdunstar. Om något sådant ens finns?
Citera
2021-02-07, 00:30
Medlem
Kokosolja av sorten som thai butiker säljer bland annat, till matlagning men funkar för huden också. Komplettera eventuellt med en aloe vera baserad kräm eller lotion
Citera
2021-02-07, 00:40
Medlem
Jag använder kokosolja. Jobbar med rivning och jordbruk och mina händer ser alltid ut som skit, men det är det enda som hjälper emot torrsprickor och annat kul.
Citera
2021-02-07, 00:44
Medlem
hockexs avatar
O'Keeffe's Working Hands fungerar fint om man jobbar mycket med nävarna, finns på apoteket för 129.
Citera
2021-02-07, 01:07
Medlem
HappyHandsomes avatar
Norwegian Formula Fast Absorbing Hand Cream
Finns på Apotea

Men "Kokosolja Ekologisk 250ml ICA I love eco" är den prisvärdaste lösningen som du kan använda på natten, när den snabba upptagningen inte är lika viktig.

Exremt mycket nyttigare att steka mat i än raffinerade oljor. Går att använda till lite allt möjligt.
Citera
2021-02-07, 01:47
Medlem
SexSexSexs avatar
om händerna lät blir torra kan det bero på saltbrist i kroppen
och på att du hr för torr luft i hemmet, särskilt på vintern
men ad fan sitter jag här klockan två på natten och skriver om handkräm för
det är ju helt pervo
Citera
2021-02-07, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
O'Keeffe's Working Hands fungerar fint om man jobbar mycket med nävarna, finns på apoteket för 129.

Finns även för fötterna, och läpparna.

Det blir ju kvar nåt på händerna men inte alls som de vanliga krämerna.

Jag använder iofs många olika men det här är den överlägset bästa.

Jag fryser inte heller om händerna med den här krämen som med alla andra.

En bidragande orsak för mig vintertid (inte den största anledningen) är att jag dricker mindre vatten när det är kallt ute.
Tänk på att få i dig en halvliter till frukke, en halvliter mellan frukost-lunch och en halvliter mellan lunch-middag.
Helst lite mer men det är en bra start.
Och fyll på en kaffekopp vatten för varje kopp kaffe oxå.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-02-07 kl. 01:54.
Citera
2021-02-07, 08:38
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Instämmer också i hyllandet av O'Keefes. Köpte den för några dagar sedan efter tips av min kollega. Har haft extremt torra och såriga händer eftersom jag har ett jobb som innebär att jag tvättar mig så extremt mycket nu under coronan. Men märker redan en förbättring, rekommenderas verkligen.
Citera
2021-02-11, 03:01
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlternativLivsstil
Får ofta torra och nariga händer och ansikte pga utejobb och svett. Samt jag tränar en hel del och svettas då som en gris. Men jag gillar inte krämerna som gör en flottig och fettig så man inte kan ta i något de närmsta timmarna, utan det ska helst vara något som går in i huden fort och avdunstar. Om något sådant ens finns?

Allt som innehåller olja gör huden fet och "äcklig". Sen så ska du skilja på t.ex. kräm och lotion, där krämer per definition brukar vara betydligt fetare och ha svårare att gå in i huden än lotion, den lägger sig i större tjocklek ovanpå huden som fet barriär. Lotion är väl kanske inte optimalt nu när det är så kallt dock då det innehåller ganska mycket vatten. Sök efter krämer med lägre fettinnehåll, den bästa fuktbindaren tycker jag är glycerin och krämer med mycket glycerin men mindre andel oljor brukar gå ganska bra in i huden utan att kännas kladdiga. A-creme är en personlig gammal favorit.

Vaselin/petroleum-krämer tycker jag man ska undvika som vardagskräm, det är oftast dem som känns kladdiga och feta. De är bra om man vill skydda huden tillfälligt om det t.ex. är väldigt kallt ute, man har en sårskada, solskada eller liknande då petrolium är en mycket effektiv skyddande barriär, men till vardags på hel hud under normala förhållanden täpper den till för mycket.
De flesta andra oljor fungerar på ungefär liknande sätt men är mindre effektiva.
Citera
2021-02-11, 13:56
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Många verka gilla den där OKeefes, får kolla in den.
Citera
2021-02-12, 11:39
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Den verkar doftfri så den kan jag tänka mig att prova. Hur är konsistensen på den?
Citera
2021-02-12, 11:57
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Den verkar doftfri så den kan jag tänka mig att prova. Hur är konsistensen på den?
Ja precis, helt doftfri och är ganska dryg och tjock i konsistensen. Blir lite kvar på händerna efteråt men är inte så farligt jämfört med andra handkrämer

Speciellt bra mot sprickor i händerna, läker rätt snabbt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in