2021-02-12, 11:59
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Ja precis, helt doftfri och är ganska dryg och tjock i konsistensen. Blir lite kvar på händerna efteråt men är inte så farligt jämfört med andra handkrämer

Speciellt bra mot sprickor i händerna, läker rätt snabbt
Tack, då tror jag att jag köper den. Har en lite tunnare på dagen från HTH (original universal cream) men behöver en lite tjockare nattetid.
Citera
2021-02-17, 19:30
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Har faktiskt också ett tips för er andra med samma problem, och det är Scholls kräm för hälsprickor. Det är säkert långt i från den bästa krämen då den lägger sig som en slags hinna på huden - hur mycket man än masserar in den, men den är väldigt effektiv för att läka sprickor, sår och fnas på händerna. Men den är ingen kräm man vill köra på dagtid utan den används med fördel under nätterna när man ändå sover. En annan grej som talar för den är att den är billig också.

https://www.apotekhjartat.se/produkt...tive-repair-k/
Citera
2021-02-21, 20:23
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlternativLivsstil
Många verka gilla den där OKeefes, får kolla in den.
Ja, jag måste faktiskt också säga att jag tycker den är riktigt bra.

Köpte tuben och den räcker gott för mig, men kanske är burken ännu mer smörjande om man har rejäla sprickor. Osäker på det för det fanns ingen öppnad burk på apoteket så jag kunde se skillnaden på konsistens mellan de två.
Citera
2021-02-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, jag måste faktiskt också säga att jag tycker den är riktigt bra.

Köpte tuben och den räcker gott för mig, men kanske är burken ännu mer smörjande om man har rejäla sprickor. Osäker på det för det fanns ingen öppnad burk på apoteket så jag kunde se skillnaden på konsistens mellan de två.
Går den att använda dagtid eller tar det en evighet för smörjan att försvinna? Det känns som att det finns gott om smörjor som är bra - men som man bara kan använda på natten - men det blir knepigare när vi pratar smörj att använda på dagtid.

Det är en dealbreaker för mig.
Citera
2021-02-26, 20:18
Medlem
working hands den är skitbra . en grön burk googla så hittar du
Citera
2021-02-26, 20:22
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Går den att använda dagtid eller tar det en evighet för smörjan att försvinna? Det känns som att det finns gott om smörjor som är bra - men som man bara kan använda på natten - men det blir knepigare när vi pratar smörj att använda på dagtid.

Det är en dealbreaker för mig.
Jag som plockar mycket med papper använder HTH Original Universal Cream på dagarna och den torkar snabbt och lämnar inga märken. Kör den andra bara nattetid för jag tycker nog att den inte suger in lika bra men det beror säkert på att jag tar ganska så stor klick. Tar man lite lagom så tror jag den fungerar på dagtid den också.
Citera
2021-02-27, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag som plockar mycket med papper använder HTH Original Universal Cream på dagarna och den torkar snabbt och lämnar inga märken. Kör den andra bara nattetid för jag tycker nog att den inte suger in lika bra men det beror säkert på att jag tar ganska så stor klick. Tar man lite lagom så tror jag den fungerar på dagtid den också.
Nu är jag lite ringrostig då jag jobbat i privat sektor i många år, men menar du möjligen den där klassiska smörjan i en grön tub som kommunen alltid tillhandahöll oss duktiga slan med? För i så fall vet jag precis vilken du menar. Jobbade offentligt i ett par år och *alla* på arbetsplatsen hade en sån där grön tub på sina kontor.

Kändes som att det var ”standardkräm på statlig inrättning 101”. 😄
Citera
2021-02-27, 04:21
Medlem
NorthSNKRs avatar
Liv Hand och hudkräm är vettig och torkar in snabbt.
Tar kanske inte hand om de värsta sprickorna, men bra allround
Citera
2021-02-27, 05:36
Medlem
Passepartouts avatar
Bästa salvan för torra händer, spruckna gummistövlar m.m. Innehåller endast olivolja och oblekt bivax. Det blir lite fett på händerna en kort stund men sugs snart in i huden.

Recept. Kastrull med vatten, glasburk med vid mynning (så att det går lätt att köra ner näven däri när salvan har stelnat) sänks ner i kastrullen.

Häll i olivolja och bryt ner bitar av bivax i glasburken (rent bivax i skivor ska det vara). Vattnet sjuder, bivaxet smälter, rör om med en träpinne tills allt vax har smält.

Gör kulprovet för önskad konsistens. Att lägga några droppar på en tallrik fungerar också utmärkt. https://www.recepten.se/artiklar/kulprovet.html

Ta av från spisen och låt svalna. Jag ger bort denna beroendeframkallande salva till några frälsta. Antingen blir man lyrisk eller så gillar man den inte alls.

Edit1: På ca 1,5-2 dl olja ett halvt ark bivax.

Edit2: Tar 20 minuter att tillreda, billigt och drygt.
Senast redigerad av Passepartout 2021-02-27 kl. 06:15.
Citera
2021-02-27, 11:06
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Nu är jag lite ringrostig då jag jobbat i privat sektor i många år, men menar du möjligen den där klassiska smörjan i en grön tub som kommunen alltid tillhandahöll oss duktiga slan med? För i så fall vet jag precis vilken du menar. Jobbade offentligt i ett par år och *alla* på arbetsplatsen hade en sån där grön tub på sina kontor.

Kändes som att det var ”standardkräm på statlig inrättning 101”. 😄
Ingen aning, men den låter mer som den gamla Atrix Handkräm? Den var väldigt populär förr men jag provade den nyligen och gillar den inte alls.

Den här också funnits sedan 70-talet men har nog aldrig varit grön vad jag vet. Däremot har den bytt utseende på tuben rätt många gånger.
Citera
2021-02-27, 16:23
Medlem
OlleVieros avatar
Spensalva! Slår det mest och är väldigt billigt om man går till Granngården och köper en 10-litersförpackning med pump. Det är egentligen Helosansalva med annat namn och perfekt för torra händer/fötter med hudsprickor. Duger det till kojuver så duger det till er.
Citera
2021-03-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
O'Keeffe's Working Hands fungerar fint om man jobbar mycket med nävarna, finns på apoteket för 129.

Intygar att den fungerar riktigt bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in