2021-02-11, 19:07
Medlem
EliasAlucards avatar
Ni autismexperter här på forumet, vad exakt är det som får er att tro att Spaides var autist? YouTube-psykologen Dr. Todd Grande har sammanfattat fallet och han menar att Spaides mest sannolikt var deprimerad:

Snow Shoveling Murder-Suicide | What is Interpersonal Conflict Precipitated Homicide-Suicide?
https://www.youtube.com/watch?v=iSOWYnG9QoQ

Vilket låter logiskt. Deprimerade människor kan lätt begå självmord. Någon snubbe som är deprimerad, tillgång till massa vapen och ett par jobbiga grannar som hela tiden verbalt misshandlar en, klart som fan den självmordsbenägna snubben skjuter skallen av dem innan han tar livet av sig själv också liksom.
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-02-11 kl. 19:10.
Citera
2021-02-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ni autismexperter här på forumet, vad exakt är det som får er att tro att Spaides var autist? YouTube-psykologen Dr. Todd Grande har sammanfattat fallet och han menar att Spaides mest sannolikt var deprimerad:

Snow Shoveling Murder-Suicide | What is Interpersonal Conflict Precipitated Homicide-Suicide?

Vilket låter logiskt. Deprimerade människor kan lätt begå självmord. Någon snubbe som är deprimerad, tillgång till massa vapen och ett par jobbiga grannar som hela tiden verbalt misshandlar en, klart som fan den självmordsbenägna snubben skjuter skallen av dem innan han tar livet av sig själv också liksom.

Jag ser att du också är en kulturell man och kollar på Dr. Grande
Citera
2021-02-12, 00:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Ja kanske deprimerad eller så begick han självmord då han insåg vad han gjort efter sitt raserianfall? Jag tror han hade svår OCD, så allt behövde vara som han ville ha det och när inte grannarna lyssnade och dessutom skrek okvädningsord till honom, brast det.
Tror inte heller på autism.
Citera
2021-02-12, 23:17
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Jag ser att du också är en kulturell man och kollar på Dr. Grande
Ja, viktigt att vara kultiverad Har kollat på Dr. Grande länge, tror till och med att jag var först på Flashback att rekommendera hans YouTube kanal. Han är ju lite för politiskt korrekt för min smak, men annars postar han rätt hyfsade genomgångar av olika kändisar och andra historiska individers psykologiska tillstånd. Men som vanligt bland Flashbackexperterna så är allt negativt beteende autism.

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja kanske deprimerad eller så begick han självmord då han insåg vad han gjort efter sitt raserianfall? Jag tror han hade svår OCD, så allt behövde vara som han ville ha det och när inte grannarna lyssnade och dessutom skrek okvädningsord till honom, brast det.
Tror inte heller på autism.
Svårt att säga om han redan hade planer på att begå självmord innan han sköt skallen av sina grannar. Sannolikt hade han det och grannarna hade riktigt otur att de jävlades med fel granne den morgonen. Kan ju vara så att han var lite osäker på självmord, och funderade på det men något höll honom kvar i livet, och sedan kom grannarna där och fick droppen att rinna över bägaren. Eller så kanske han inte hade några självmordplaner alls och var en riktigt bortskämd typ som aldrig i hela sitt liv varit inblandad i en riktig konfrontation, och blev det för första gången den morgonen med sina grannar och totalt överreagerade och råkade ha tillgång till tunga vapen och kunde inte hantera situationen, och väl efter att han hade lugnat ner sig lite och insett vad han hade gjort, så förstod han att hans liv var över i alla fall och att livsstid utan möjlighet till frigivning var vad som väntade honom därefter, och ganska logiskt så blåste han skallen av sig själv strax efteråt. Jag menar dock att någon som är tungt deprimerad har betydligt lättare för att göra det Spaides gjorde.

Oavsett vilket om han var deprimerad eller inte, så var han en mentalt sett mycket svag individ. Personligen skulle jag absolut kunna döda någon om situationen krävde det, utan att må dåligt över det eller så (faktum är att jag skulle kunna döda rätt många i till exempel krig eller liknande utan att utveckla PTSD och liknande pussyfasoner), men herregud, lol, att skjuta skallen av sina grannar över lite snö, hur efterbliven får man vara? Å andra sidan verkar hans grannar varit riktigt jävla efterblivna de också. Jag tror inte att någon av dem hade så kallad autism, alltså asperger, eftersom asperger's syndrom är en intellektuell begåvning och ingen aspergare beter sig så där. Både Spaides och paret Goy var i ordets rätta bemärkelse, white trash på riktigt, och faktiskt mainstream människor. Det är just idioter som tjafsar och dödar varandra över totalt irrelevanta skitsaker, medan så kallade autister sitter och läser böcker eller liknande istället.

I alla fall, till poängen här... jag sympatiserar starkt med 2nd amendment eftersom det behövs tungt beväpnade medborgare för att hålla de folkfientliga skurkregimerna i schack. Samtidigt är den här händelsen (och många liknande händelser) ett utmärkt exempel på varför vanligt folk inte ska få bära vapen. För många idioter och labila och instabila psykfall därute som inte kan ta ansvar för de tunga vapnen som de får tillgång till. Frihet är för vuxna människor, och den här Spaides var ju helt klart inte vuxen rent mentalt.
Citera
2021-02-13, 03:30
Medlem
Lonnrots avatar
Har det egentligen bekräftats om Spaide hade licens för vapnen och hur han kommit över dem? Det kanske hade nämnts om så inte var fallet.

Polisen stängde ju fallet raskt men jag hoppas att media rotar lite i det.

JS hälsa och vårdbesök och dylikt är ju också lite intressant, även i ljuset av tillgången till vapen.
Citera
2021-02-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Har det egentligen bekräftats om Spaide hade licens för vapnen och hur han kommit över dem? Det kanske hade nämnts om så inte var fallet.

JS hälsa och vårdbesök och dylikt är ju också lite intressant, även i ljuset av tillgången till vapen.

I USA har de inte något system vapenlicens för den typen av vapen som användes. De har inskrivet i sin grundlag att alla får äga vapen. Däremot så har de flesta delstater vissa begränsningar på vem som får köpa ett vapen.

I Pennsylvania så får alla köpa ett vapen om de är över 21 år, kan identifiera sig och klarar av en snabb bakgrundskoll. Vad görs i bakrundskollen ser du på följande sida.

https://www.pewpewtactical.com/gun-l...ania-gun-laws/

Men i korthet så kan man säga att man inte får äga ett vapen om man har begått något allvarligare brott eller har någon allvarlig psykisk sjukdom.
Senast redigerad av zapohd 2021-02-13 kl. 10:53.
Citera
2021-02-13, 10:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I USA har de inte något system vapenlicens för den typen av vapen som användes. De har inskrivet i sin grundlag att alla får äga vapen. Däremot så har de flesta delstater vissa begränsningar på vem som får köpa ett vapen.

I Pennsylvania så får alla köpa ett vapen om de är över 21 år, kan identifiera sig och klarar av en snabb bakgrundskoll. Vad görs i bakrundskollen ser du på följande sida.

https://www.pewpewtactical.com/gun-l...ania-gun-laws/

Men i korthet så kan man säga att man inte får köpa vapen om man har begått något allvarligare brott eller har någon allvarlig psykisk sjukdom.

Okej, tack. Så var detkanske.
Det var det där med ”respiten” vid inköp som infördes ja. Jag har följt några kanadensiska fall, och där krävs mer, för nyinköpta.

Ja, och sen ska man förstå sitt eget bästa helst också. Oavsett.

Ur svenskt perspektiv är det förstås lite vrickat att en kille sitter med tre vapen hemma på det där sättet. I en urban o tätbefolkad kontext.
Citera
2021-02-13, 11:00
Medlem
Citat:
Okej, tack. Så var detkanske.
Det var det där med ”respiten” vid inköp som infördes ja. Jag har följt några kanadensiska fall, och där krävs mer, för nyinköpta.

Ja, och sen ska man förstå sitt eget bästa helst också. Oavsett.

Ur svenskt perspektiv är det förstås lite vrickat att en kille sitter med tre vapen hemma på det där sättet. I en urban o tätbefolkad kontext.

Att äga tre vapen är inte vrickat ens ur Svenskt perspektiv. Om du är bekant med en jägare så känner du mest troligen en person som äger tre vapen eller mer.

Men hela vapenkulturen i USA kan ses vara vrickat ur ett Svenskt perspektiv. Men det är andra saker än antalet vapen som spelar in i ett sådant synsätt.
Citera
2021-02-13, 11:06
Citat:
Ni autismexperter här på forumet, vad exakt är det som får er att tro att Spaides var autist?

Autismdiskussionen handlade främst om Goysarnas son, och om sjukdomen/tillståndet är ärftligt, då föräldrarna verkade rätt blåsta. Var väl bara en i tråden som spekulerade att Spaide kan ha varit autist, och att det då var häpnadsväckande att inte Goys kunde känna igen detta från deras son.

Citat:

Ingen disrespect, men jag har lite svårt att förstå varför du intresserar dig så för det här fallet. Det var spektakulärt, ja, men vad mer behöver vi veta? Lite puckat folk med mentala/anger issues som spårar ur och mördar varandra. End of story. Finns lite rykten om att Goys var Bidensupportrar, men vad fan gör det till eller från? Det här var uppenbarligen inget politiskt motiverat dåd. Bara barnsligt att tro något sådant.
Citera
2021-02-13, 11:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Att äga tre vapen är inte vrickat ens ur Svenskt perspektiv. Om du är bekant med en jägare så känner du mest troligen en person som äger tre vapen eller mer.

Men hela vapenkulturen i USA kan ses vara vrickat ur ett Svenskt perspektiv. Men det är andra saker än antalet vapen som spelar in i ett sådant synsätt.

Ja alltså det är godtyckligheten i vem som äger vapen som är problemet. Det generella ska möta det specifika. Många äger vapen i stället för att ha ett specifikt verkligt bruk för dem. En sån här konflikt ställer också den problematiken på sin spets, ser det ut....
Citera
2021-02-13, 11:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Autismdiskussionen handlade främst om Goysarnas son, och om sjukdomen/tillståndet är ärftligt, då föräldrarna verkade rätt blåsta. Var väl bara en i tråden som spekulerade att Spaide kan ha varit autist, och att det då var häpnadsväckande att inte Goys kunde känna igen detta från deras son.

Ingen disrespect, men jag har lite svårt att förstå varför du intresserar dig så för det här fallet. Det var spektakulärt, ja, men vad mer behöver vi veta? Lite puckat folk med mentala/anger issues som spårar ur och mördar varandra. End of story. Finns lite rykten om att Goys var Bidensupportrar, men vad fan gör det till eller från? Det här var uppenbarligen inget politiskt motiverat dåd. Bara barnsligt att tro något sådant.

Om du inte tillskriver andra mänskor egenskaper som de inte har så blir det lättare för alla. Mitt intresse är min sak. Att du är mer intresserad av mig än ämnet kan ju andra tycka är underligare...
Citera
2021-02-13, 11:40
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Var alla inblandade efterblivna boomers eller vad? Ingen framstår som psykiskt stabil i videoklippet.

Alla inblandade var födda på 70-talet. Boomers är födda mellan 45 och typ senast 60.

Citat:
Om du inte tillskriver andra mänskor egenskaper som de inte har så blir det lättare för alla. Mitt intresse är min sak. Att du är mer intresserad av mig än ämnet kan ju andra tycka är underligare...

Konstigt och aggressivt svar. Jag undrade bara. Ser liksom inte särskilt mycket att gräva i vad gäller detta fall. Du har dessutom presenterat flera spekulationer som inte är baserade på några som helst solida fakta, tex angående partitillhörighet och annat.

Att däremot spåna lite om psykiska diagnoser är lite mer intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in