2021-02-13, 12:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Alla inblandade var födda på 70-talet. Boomers är födda mellan 45 och typ senast 60.

Konstigt och aggressivt svar. Jag undrade bara. Ser liksom inte särskilt mycket att gräva i vad gäller detta fall. Du har dessutom presenterat flera spekulationer som inte är baserade på några som helst solida fakta, tex angående partitillhörighet och annat.

Att däremot spåna lite om psykiska diagnoser är lite mer intressant.

Var o en blir väl salig på sitt.
Citera
2021-02-13, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja alltså det är godtyckligheten i vem som äger vapen som är problemet. Det generella ska möta det specifika. Många äger vapen i stället för att ha ett specifikt verkligt bruk för dem. En sån här konflikt ställer också den problematiken på sin spets, ser det ut....

Om vi tar Sveriges vapenlagar så är grunden att du ska ha en utbildning och behov för att få en vapenlicens. Sen ska man även vara ostraffad och skötsam.

För varje enskilt vapen så behövs det en ny licens.

Den vanligaste vapenlicens i Sverige är ju för jakt och där krävs det att man har en jägarexamen och någon form av jakträttigheter för att få jaga innan man kan få en licens. Har du rättigheter att jaga älg så kan du få licens för ett kulvapen klass 1. Jagar man fågel så kan man få licens för hagelgevär osv.

Jag har för mig att i licensreglerna säger att en jägare kan utan några större problem ha 6 stycken vapen. Skaffar man däremot fler vapen så måste man ha välgrundade motiveringar och det är en svårt att få licens för flera vapen ur samma klass.

När det gäller sportskytte så är reglerna ännu hårdare. Då ska du vara aktiv i en klubb och skjuta vissa poäng innan man kan komma i åtanke att få en licens. Klubben ska även ge ett utlåtande om du är lämplig i samband med ansökan. Sen när du väl har fått licensen så är den tidsbegränsad och då måste vara aktiv för att kunna söka den på nytt. Däremot så har jag för mig att man kan äga ännu fler vapen som en sportskytt genom att man tävlar i flera olika discipliner. Men även här gäller en licens per vapen.
Citera
2021-02-13, 13:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Om vi tar Sveriges vapenlagar så är grunden att du ska ha en utbildning och behov för att få en vapenlicens. Sen ska man även vara ostraffad och skötsam.

För varje enskilt vapen så behövs det en ny licens.

Den vanligaste vapenlicens i Sverige är ju för jakt och där krävs det att man har en jägarexamen och någon form av jakträttigheter för att få jaga innan man kan få en licens. Har du rättigheter att jaga älg så kan du få licens för ett kulvapen klass 1. Jagar man fågel så kan man få licens för hagelgevär osv.

Jag har för mig att i licensreglerna säger att en jägare kan utan några större problem ha 6 stycken vapen. Skaffar man däremot fler vapen så måste man ha välgrundade motiveringar och det är en svårt att få licens för flera vapen ur samma klass.

När det gäller sportskytte så är reglerna ännu hårdare. Då ska du vara aktiv i en klubb och skjuta vissa poäng innan man kan komma i åtanke att få en licens. Klubben ska även ge ett utlåtande om du är lämplig i samband med ansökan. Sen när du väl har fått licensen så är den tidsbegränsad och då måste vara aktiv för att kunna söka den på nytt. Däremot så har jag för mig att man kan äga ännu fler vapen som en sportskytt genom att man tävlar i flera olika discipliner. Men även här gäller en licens per vapen.

Ja det är ett verktyg. Vilket är prima.

Till självförsvar får man ha ett trevligt sätt. Och trösklar för vad folk kan komma undan med.
Citera
2021-02-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Jag ser att du också är en kulturell man och kollar på Dr. Grande

Ger inte fem öre för den sopan och hans ytliga pseudoanalyser, han är ungefär lika djup som vilken avdankad gymnasielärare som helst. Tror man t.ex. att Lee Harvey Oswald sköt JFK så har man diskvalificerat sig redan på förhand. Som så många andra "psykologer" ser han förresten själv ut att vara i behov av en psykolog. Bara hans mimik liksom.... vilket mongo.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja det är ett verktyg. Vilket är prima.

Till självförsvar får man ha ett trevligt sätt. Och trösklar för vad folk kan komma undan med.

Lycka till med "ett trevligt sätt" som försvarsmetod i samband med en home invasion. Sådana blir allt vanligare i Sverige, vi hade en bara häromdagen i Solna.

Vad gäller Spaide är det självklart så att det inte räcker med bara en vanlig depression för att man ska reagera som han gjorde. Det finns så klart djupare bakomliggande orsaker till beteendet. Att grannarna skulle ha betett sig som de gjorde helt utan anledning tror jag inte en sekund på.
Citera
2021-02-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Ger inte fem öre för den sopan och hans ytliga pseudoanalyser, han är ungefär lika djup som vilken avdankad gymnasielärare som helst. Tror man t.ex. att Lee Harvey Oswald sköt JFK så har man diskvalificerat sig redan på förhand. Som så många andra "psykologer" ser han förresten själv ut att vara i behov av en psykolog. Bara hans mimik liksom.... vilket mongo.

Lycka till med "ett trevligt sätt" som försvarsmetod i samband med en home invasion. Sådana blir allt vanligare i Sverige, vi hade en bara häromdagen i Solna.

Vad gäller Spaide är det självklart så att det inte räcker med bara en vanlig depression för att man ska reagera som han gjorde. Det finns så klart djupare bakomliggande orsaker till beteendet. Att grannarna skulle ha betett sig som de gjorde helt utan anledning tror jag inte en sekund på.

Tvärtom skulle jag säga att han är en av de bättre jag sett på youtube. Han kan inte diagnostisera någon från ett klipp, som han brukar säga, men han spekulerar i vad som kan ligga bakom. pseudoanalyser pfff
Citera
2021-02-21, 15:39
Medlem
Lonnrots avatar
En krönikör antyder att en allmän strid om (utskottade) parkeringsplatser på allmänna gator kan ha legat bakom blodsutgjutelsen i Plains Twp.
Det är är ett utbrett problem att folk saknar privat o egen parkeringsplats till sina bilar och ställer dem därför på gatan i mån av ledig plats. Vid en myckenhet snö på vintern skärps problemet avsevärt i o m att den som skottar bort (eller gräver ut) mängder med snön från en sådan plats framför sitt eget hus kommer uppfatta platsen som sin ”privata” (alternativet vore att behöva skotta ut en plats ytterligare, kanske en bra bit från egna huset). Vilket ibland markeras med trädgårdsmöbler el soptunnor odyl. Osämja kring detta leder till betydande anspänning...

Nån vecka efter Spaides ”avrättning” drog nån kniv mot en skottande granne i North Scranton, men polisen hann ingripa. Man kan förstå att problematiken har en viss sprängkraft..., särskit om det kommer mängder med snö som ligger kvar i veckor.

https://www.tnonline.com/20210219/yo...shoveled-spot/

Möjligen hade spaide just tänkt flytta sin (ena?) bil till den plats han just skottat? Innan han drog på jobb? För att vara säker på att ha den kvar på kvällen? Eller tänkt markera den? Eller hoppats att den skottningen skulle respekteras som paxad plats?

Goys snöpåläggning på platsen skulle då göra att nån annan kunde anse sig ha rätt till den?

Kvar står frågan om platsen ifråga var legalt Spaides eller bara konventionsmässigt så. Om den tillhörde Spaides tomt eller gatan...
Citera
2021-02-21, 16:14
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Autismdiskussionen handlade främst om Goysarnas son, och om sjukdomen/tillståndet är ärftligt, då föräldrarna verkade rätt blåsta. Var väl bara en i tråden som spekulerade att Spaide kan ha varit autist, och att det då var häpnadsväckande att inte Goys kunde känna igen detta från deras son.
Okej, tack för förtydligandet. Med autist menas alltså asperger? Kan ju vara svårt att se på någon, så det är väl lite oklart hur Goysarna skulle känna igen det på två minuters ordväxling, och även om de gjorde det så kan de ju inte säga något om saken nu. Autism är ju annars en ganska bred umbrella-term så man får vara lite specifik vad man menar. Finns hur som helst inget som tyder på att Spaide var aspie. Med stor sannolikhet var han deprimerad och kanske till och med hade självmordsplaner just den dagen (eller veckan), och Goysarna bara snabbade på processen en aning. Mycket svagt psyke hade han i alla fall, att han direkt gick och sköt skallen av sina grannar över lite snö (här kan vi snacka om i-landsproblem, lol), så baserat på det verkar han inte ha varit inblandad i några tidigare konfrontationer i sitt liv, eller åtminstone inte hade tillgång till vapen då, eller kanske inte var så djupt deprimerad då, för annars hade han ju blåst av skallen på någon annan oskyldig vid första bästa konfrontation. Hans grannar var dock efterblivna de också.

Det här måste ju annars vara en world first? Jag menar, har det någonsin tidigare hänt att lite tjafs om snöskottning har lett till mord? Only in America folks, lol
Citera
2021-02-21, 16:36
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Det här måste ju annars vara en world first? Jag menar, har det någonsin tidigare hänt att lite tjafs om snöskottning har lett till mord? Only in America folks, lol

Håller med om i princip allt. Det sista beror väl dock lite på hur man ser det. Finns ju skitmånga fall där småsaker eskalerat till mord. Var ju nåt fall i Sverige för nåt år sen där två bilister bråkade lite om högerregeln varpå den ena (en jugge, tror jag) drog kniv och det var slutet för den unga hockeykillen. Och mördade inte Christer Pettersson en kille med bajonett för att han gått in i honom i Åhlénskön och fått Pettersson att tappa sin nalle han skulle ge i present?

Här var dessutom förvisso den utlösande faktorn en skitsak, men har man gått och hatat varandra ömsesidigt en längre tid kan det vara droppen som fick plastbägaren med billig Bud Light att rinna över.

Jag undrar lite om Hollywood kommer ta notis om detta i sättet de porträtterar dödsskjutningar på. Alltså normalt är det ju kula i bröstet eller huvudet, sen rör sig inte offret ens. Kula i huvudet är som om man stängt av en strömbrytare. Det lär ju förvisso ofta vara fallet - tänk på den där vietnamesen som avrättades framför löpande kamera av nån general med en revolver mot huvudet - men uppenbarligen finns det också fall där offret sitter och lallar en stund. I actionfilmer är det nog inget man vill ha, men i lite mer realistiska rullar kan det nog ge lite extra krydda.

Sättet mannen som skjöts skrek ut när första kulan träffade var ju rätt vilt. Lät som han satt sig på ett häfstift.
Citera
2021-02-21, 16:54
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Håller med om i princip allt. Det sista beror väl dock lite på hur man ser det. Finns ju skitmånga fall där småsaker eskalerat till mord. Var ju nåt fall i Sverige för nåt år sen där två bilister bråkade lite om högerregeln varpå den ena (en jugge, tror jag) drog kniv och det var slutet för den unga hockeykillen. Och mördade inte Christer Pettersson en kille med bajonett för att han gått in i honom i Åhlénskön och fått Pettersson att tappa sin nalle han skulle ge i present?

Här var dessutom förvisso den utlösande faktorn en skitsak, men har man gått och hatat varandra ömsesidigt en längre tid kan det vara droppen som fick plastbägaren med billig Bud Light att rinna över.

Jag undrar lite om Hollywood kommer ta notis om detta i sättet de porträtterar dödsskjutningar på. Alltså normalt är det ju kula i bröstet eller huvudet, sen rör sig inte offret ens. Kula i huvudet är som om man stängt av en strömbrytare. Det lär ju förvisso ofta vara fallet - tänk på den där vietnamesen som avrättades framför löpande kamera av nån general med en revolver mot huvudet - men uppenbarligen finns det också fall där offret sitter och lallar en stund. I actionfilmer är det nog inget man vill ha, men i lite mer realistiska rullar kan det nog ge lite extra krydda.

Sättet mannen som skjöts skrek ut när första kulan träffade var ju rätt vilt. Lät som han satt sig på ett häfstift.
Har för mig att när 2Pac blev skjuten första gången, alltså 1994 när han blev träffad av 5 skott, så blev han träffad med ett skott i pungkulan (eller någonstans i skrevet), och ett av skotten blev han träffad i huvudet. Men det var ju liksom inte rakt genom pannan och åkte ut på baksidan, utan antagligen touchade kulan skallen en aning och gav något ärr eller liknande, kan ha varit en liknande träff som Spaide fick in på fru Goy (Spaide verkar ju inte vara den bästa siktaren). Såna här headshots där offret överlever utan några större skador är ju relativt vanliga, där kan vi snacka om tur i oturen.

Hur som helst så är väl den sedelärande läxan i det här fallet, att om man är amerikan, så ska man inte reta upp sina grannar
Citera
2021-02-21, 17:14
Medlem
Citat:

I Sverige händer det säkert varje vinter att grannar bråkar om snöskottning och någon blir dömd för misshandel.

https://www.vasterastidning.se/vaste...dYUUUNFudRylA/
https://www.op.se/logga-in/grannfejd...s-med-en-spade
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...sshandlade-man
https://www.aftonbladet.se/lokala-ny...4dXe5g@ablokal

Sen så har jag för mig att för i slutet av 20 - 30 år sedan så var det en som slog ihjäl sin granne här i Sverige i samband med ett bråk om snöskottning.

Jag har haft två grannar som i flera år bråkade om snöskottningen. Detta pga av att en skottade över snön på den andra sidan av gatan. Den andra beskyllde då sin granne för att orsaka att han fick höga plogvallarna när gatan plogades näste gång. Han tog sin hämnd på ett lite påhittigt sätt när den anrda familjen var bort så fyllde skottade han en hög snövall som han spolade vatten på. Den var hård som cement när de kom hem. Det gick ju inte att bevisa vem som hade gjort det men nästa gång det snöade så stod de och fäktades med spadarna.
Citera
2021-02-21, 17:28
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I Sverige händer det säkert varje vinter att grannar bråkar om snöskottning och någon blir dömd för misshandel.

https://www.vasterastidning.se/vaste...dYUUUNFudRylA/
https://www.op.se/logga-in/grannfejd...s-med-en-spade
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...sshandlade-man
https://www.aftonbladet.se/lokala-ny...4dXe5g@ablokal

Sen så har jag för mig att för i slutet av 20 - 30 år sedan så var det en som slog ihjäl sin granne här i Sverige i samband med ett bråk om snöskottning.

Jag har haft två grannar som i flera år bråkade om snöskottningen. Detta pga av att en skottade över snön på den andra sidan av gatan. Den andra beskyllde då sin granne för att orsaka att han fick höga plogvallarna när gatan plogades näste gång. Han tog sin hämnd på ett lite påhittigt sätt när den anrda familjen var bort så fyllde skottade han en hög snövall som han spolade vatten på. Den var hård som cement när de kom hem. Det gick ju inte att bevisa vem som hade gjort det men nästa gång det snöade så stod de och fäktades med spadarna.
Det här bekräftar ju bara min tes om att villaägare är efterblivna snobbar. Överhuvudtaget borde det vara förbjudet att bo i villa (enormt slöseri på land). Det är en sak om man är stenrik och behöver bo i något gated community eller liknande, mene de flesta villaägare är ju bara bortskämda snobbar, och tydligen kan många av dem inte ens samsas om en så simpel grej som snöskottning. Hade vi haft en så tungt beväpnad befolkning som USA, ja då hade det nog förekommit en hel del snöskottningsmord här också.
Citera
2021-02-21, 17:41
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Det här bekräftar ju bara min tes om att villaägare är efterblivna snobbar. Överhuvudtaget borde det vara förbjudet att bo i villa (enormt slöseri på land). Det är en sak om man är stenrik och behöver bo i något gated community eller liknande, mene de flesta villaägare är ju bara bortskämda snobbar, och tydligen kan många av dem inte ens samsas om en så simpel grej som snöskottning. Hade vi haft en så tungt beväpnad befolkning som USA, ja då hade det nog förekommit en hel del snöskottningsmord här också.

Förmodligen av den enkla anledningen att vi skottar betydlig mer per capita.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in