Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Men när korruption ingår på högre nivåer, där vi sitter och betalar 162500 kr åt Eliasson varje månad, då ska man bara acceptera det? Du är en paragrafryttare. Du förstår säkerligen inte hur mathanteringen fungerar inom skolan, i vissa kommuner är den extremt dålig. Varför ska man slänga mat som går ut? Jag har jobbat på flera skolor där man slänger fullt duglig mat för att <X,Y,Z>.
Bättre att den då kommer till användning.
I de allra flesta fall så behöver man verkligen inte ens försöka för att uppnå svinn inom skolvärlden.
Korruption och stölder tolererar jag inte, oavsett om det är på hög nivå (Eliasson) eller en anställd i en skolmatsal.
Som en anställd kan du inte ta dig vilka friheter som helst. Anser du att svinnet bör få tas med hem av de anställda får du snällt se till att få ett godkännande av detta -
innan du börjar förse dig med varorna. Man kan inte bara "
anta" att det är okej.
Jag har jobbat i butik i yngre dar. Allt svinn var förbjudet för anställda att ta hem. Varför? För att kapa alla incitament att medvetet hålla uppe ett visst svinn (ja, butiken hade stora problem med det innan). Allt svinn gick till istället till välgörenhetsorganisationer och till bönder för mat till djur.
Man frågar om lov
innan man tar saker. Man ser till att ha det godkänt. Oavsett om det gäller mat, överbliven mat, stolar eller fan och hans moster.
Uppsägning rimligt? Nej. En varning räcker. Upprepas det trots varning kan man gott säga upp.