2023-03-13, 17:44
Medlem
Nu begår jag garanterart regelbrott, men läs även detta, relaterat till den här tråden

(FB) Polisen får skarp JO-kritik:Utredning av förskingring av 2,3 milj. liggande i fyra år

Brottet preskriberat.
Citera
2023-03-13, 17:53
Medlem
trngws avatar
Det borde redan ha förklarats varfyör kvinnorna borde fällts, nämligen för det faktum att om det blir kutym att ta med överbliven mat hem så blir det också snabbt kutym att köpa in mer än vad som faktiskt behövs, så att det blir något över att ta med hem.

Det är inte första gången den här frågan är på tapeten. Det var också något fall där personal tagit med sig överbliven mat från konferenser, baguetter, sallader etc. Samma visa där. Lät hänt att "råka" beställa 44 sallader när det bara är bokat 40 gäster. Oj, det blev 4 över, de tar jag med mig hem.

Hela skiten föll väl på att polisen och åklagaren i vanlig ordning spenderat mer tid på att dravla ihop 500 sidor text än på att göra sitt jobb ordentligt och se till att få fram bevis.

För övrigt borde all personal i ett skolkök fatta att det inte är ok att ta med sig mat hem, och ännu mer borde de fatta att de ska se till att den maten kommer till användning påföljande dagar. Ställ fram osten till barnen, eller gratinera makaronerna t.ex. Men då blir det ju inget över att ta med hem. Nej, just det...
Citera
2023-03-13, 17:57
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
När du får en arbetsgivare kommer du förhoppningsvis bli informerad om att det är förbjudet att ta hem saker från arbetsplatsen.
Spelar ingen roll om det ska slängas eller inte.

Precis som Cantwell skriver handlar det mycket om hur ”fint” yrke man har. Få privata arbetsgivare skulle de igång en liknande cirkus för att någon ”stulit” skräp.
Citera
2023-03-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det borde redan ha förklarats varfyör kvinnorna borde fällts, nämligen för det faktum att om det blir kutym att ta med överbliven mat hem så blir det också snabbt kutym att köpa in mer än vad som faktiskt behövs, så att det blir något över att ta med hem.

Det är inte första gången den här frågan är på tapeten. Det var också något fall där personal tagit med sig överbliven mat från konferenser, baguetter, sallader etc. Samma visa där. Lät hänt att "råka" beställa 44 sallader när det bara är bokat 40 gäster. Oj, det blev 4 över, de tar jag med mig hem.

Hela skiten föll väl på att polisen och åklagaren i vanlig ordning spenderat mer tid på att dravla ihop 500 sidor text än på att göra sitt jobb ordentligt och se till att få fram bevis.

För övrigt borde all personal i ett skolkök fatta att det inte är ok att ta med sig mat hem, och ännu mer borde de fatta att de ska se till att den maten kommer till användning påföljande dagar. Ställ fram osten till barnen, eller gratinera makaronerna t.ex. Men då blir det ju inget över att ta med hem. Nej, just det...
Men exakt!
Hur kan man ens starta en tråd om detta och dessutom hänvisa till ”välskrivna artiklar i Aftonbladet”……..haha.
Alla människor med normalhög IQ vet att man får inte stjäla från arbetsplatsen. Spelar ingen roll om det ska slängas eller inte.
Bra att de blev åtalade och chansen att de blir fällda i högre instans finns ju fortfarande.
Citera
2023-03-13, 17:59
Medlem
Det verkar ju en vettig utgång att fria. Jaga politiker som fyller sin plånbok med skattebetalarnas pengar istället!
Citera
2023-03-13, 18:03
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Jobbigt att förklara att maten tagit slut när man beställt för lite. Vidare känns det lite sisådär att koka makaroner i den mängden att menyn ska ändras.
Citera
2023-03-13, 18:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Jobbigt att förklara att maten tagit slut när man beställt för lite. Vidare känns det lite sisådär att koka makaroner i den mängden att menyn ska ändras.

Du kanske inte är så smart, men det handlar inte om att "beställa för lite" utan om att medvetet beställa för mycket. Inte heller handlar det om att ändra menyn, det handlar om att anpassa sig efter vad man har. Det är helt normalt i ett kök. Mer regel än undantag.
Citera
2023-03-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndrarEnbart
Känns det inte som ett misslyckande för dig nu när de blivit friade?

Retligt för dig att det uppdagas både i Aftonhoran och på Flashback?
Som jag skrev tidigare finns fortfarande chansen att de blir fällda i högre instans 👍
Citera
2023-03-13, 18:16
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Du kanske inte är så smart, men det handlar inte om att "beställa för lite" utan om att medvetet beställa för mycket. Inte heller handlar det om att ändra menyn, det handlar om att anpassa sig efter vad man har. Det är helt normalt i ett kök. Mer regel än undantag.

Tror knappast det är de friade kvinnorna som stod för beställningen av mat. Tror inte heller att det var sådan överdrivna mängder med matrester som blev över. Sen vad det gäller att ta hänsyn till ”vad man har”, det är applicerat på en restaurang där det möjligtvis är svårt att förutsäga antal gäster eller vilken maträtt som kommer gå åt. En skola eller storkök har givetvis helt andra förutsättningar att planera.
Citera
2023-03-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Du borde väl inte skriva Aftonhoran, de som har så välskrivna artiklar?
Jag gillar dem inte heller men det är den andra bra artikeln av flera av Cantwell.

Att Snippan-domen uppdagades är ju hans förtjänst. Han borde starta en egen tidning, eller byta arbetsgivare i vart fall.
Senast redigerad av UndrarEnbart 2023-03-13 kl. 19:13.
Citera
2023-03-13, 18:50
Medlem
Citat:
Det är knappast köksbiträdena som beställer maten. Det handlade väl dessutom mest om bröd, gammal frukt och hackade grönsaker. Jag är osäker på om man ens får servera grönsaker igen som redan varit ute på salladsbuffén. Att improvisera en meny dag för dag till hundratals elever blir snart ogörligt. Då vet man ju aldrig vad som ska beställas.
Citera
2023-03-13, 18:51
Moderator
Chantres avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in