Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-06, 13:59
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är väl inte så konstigt att du tyckte det smakade äckligt på din varma macka.

Till vanliga macka, så är det en ostmacka med en tomatskiva som du ska hälla Aromat på.
För tomaten innehåller "umami," och Aromaten ger den en smakexplosion du sent ska glömma.
Tomaten ... inte osten.

Vällagrad ost typ präst, v-botten o.s.v. är umamibomber.
Citera
2020-03-06, 14:12
Medlem
CPJesuss avatar
Jag och min brorsa brukade använda det som popcornkrydda då vi var små. Tyckte det funkade då i a f.
Har inte använt aromat på den här sidan 1990-talet, dock.
Citera
2020-03-06, 14:16
Medlem
Finns ens Aromat fortfarande? I samma form som förr alltså (glutamat).
Citera
2020-03-06, 19:15
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Aromat, ja som övriga bladkryddor som mestadels består av salt.

Inte äckligt, kan vid vissa tillfällen höja smaken om man har brått med matlagningen,
men det går givetvis inte att jämföra med färska kryddor.
Man måste inse att det är en produkt från en ledande leverantör av billiga kryddor, som vill tjäna pengar.

För min del så använder jag inga sådana kryddor i vardaglig matlagning, men är man ute på semester, och vill ha liten packning, då kan det hända.
Av samma märke har dom en grönsakskrydda som faktiskt ger bättre smak vid snabba tillfällen.

Rullkragen
Citera
2020-03-06, 19:39
Medlem
jack.danielss avatar
Jag har fattat det som att aromat är en slags smakförstärkare, därför använder jag den alltid i mina välsmakande grytor......så att de exploderar i smaksensationer. Nu blev jag nyfiken och var tvungen att gå ut o smaka på den, smakade mest salt i ärlighetens namn
Citera
2020-03-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Finns ens Aromat fortfarande? I samma form som förr alltså (glutamat).

Absolut. Köpte en burk för ett par veckor sedan. Brukar ha det på tomat när jag äter knäckebröd.
Citera
2020-03-06, 22:13
Medlem
Jag glömde bort Aromat någon gång på 80-talet, men såg en burk på typ öob och tänkte jag skulle prova.. jamen gudagott, glutamat såklart med också Karl Johanextrakt, örter, massa goa grejjer. Gjorde hasselbackspotatis ikväll, häller smält smör över de skurna pottarna och sen, knorra! Passar till det mesta, speciellt stuvade makaroner. Jag är frälst och har avslöjat det i fler trådar.. (jag har kockutbildning, så gillar du inte knorr, akta dig för att äta ute, kanske är jag där.. och..) 👍😄
Citera
2020-03-07, 10:50
Medlem
Självklart används aromat, klockren krydda ju, jag använder den mycket när det ska tillagas fisk, funkar finfint till salladsdressing, bra att ha på gurkmackan också.
Citera
2020-03-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Jag har fattat det som att aromat är en slags smakförstärkare, därför använder jag den alltid i mina välsmakande grytor......så att de exploderar i smaksensationer. Nu blev jag nyfiken och var tvungen att gå ut o smaka på den, smakade mest salt i ärlighetens namn

Själva kryddan smakar väl inte så mycket? Den förstärker andra smaker. (Jag har aldrig haft tillfälle att smaka på ren glutamat dock så jag vet inte om det har nån egen smak.)

Jag är förvånad att så många använder kryddan "rå", på smörgås. Jag trodde den skulle koka med i lagad mat för att ha nån effekt.

Huvudvärk såg jag att någon skrev om. Det är tydligen ett symptom om man fått i sig för mycket glutamat. Om man får kraftig huvudvärk efter att ha ätit asiatiskt så kan det vara för de har haft i för mycket glutamat.
Citera
2020-03-11, 16:01
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Så Aromat finns kvar ??

Har nog inte använt denna styggelse sen högstadietiden på 80-talet.
Citera
2020-03-11, 16:21
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Så Aromat finns kvar ??

Har nog inte använt denna styggelse sen högstadietiden på 80-talet.

Absolut ingen styggelse, men man får vara försiktig så inte den smaken tar överhand. Kan med fördel användas till kyckling och revbensspjäll som enda krydda.
Aromaten har även fått en "broder" i Aromat Ört som funkar utmärkt i soppor och grytor m.m.
Hos mig får dessa aldrig ta slut.
Citera
2020-03-12, 00:29
Medlem
OdCaBos avatar
Ja, självklart. Ren msg är ju tyvärr svår att få tag i via vanliga matbutiker. Hur skulle man annars göra allt som kräver det? Det är ju inget särskilt med Aromat, bara msg plus lite andra "umamiga" tillsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in