• 1
  • 2
2006-05-21, 21:26
Medlem
ReNus avatar
När jag för ett par minuter sedan satt och författade ett hyllningsinlägg om keso så slog det mig att jag inte vet om folk använder den klassiska kryddan aromat längre.

Jag är inte en van kock och jag känner mig allmänt vilsen i köket, men jag hävdar ändå att aromaten har gjort sitt i det genomsnittliga svenson-kryddskåpet.
Aromat känns väldigt dagis, 80-tal, och vita IKEA-kök.

Idag, 2006, används väl "riktiga" kryddor?
Eller?

Ni som har glömt bort produkten kan läsa den här uttömmade artikeln som klargör de mesta...http://sv.wikipedia.org/wiki/Aromat_%28krydda%29

Så - använder ni aromat?

.
Citera
2006-05-21, 21:27
Medlem
m68s avatar
Nope aromat och grillkrydda kommer inte in i mitt kryddskåp.:thumbsdow
Citera
2006-05-21, 21:31
Medlem
Truxas avatar
Jag använde just Aromat på min köttfärssås!
Citera
2006-05-21, 21:33
Medlem
Parkers avatar
Aromat är enligt mig en av de viktigaste kryddorna. Jag tror dock också att den är på väg utför, då andra kryddor dyker upp med jämna mellanrum.

Tag en skiva knäckebröd, bred på smör och strö Aromat över. Där har ni en sann delikatess.
Citera
2006-05-21, 21:35
Medlem
rockbells avatar
Ojoj. Det där har jag inte sett min skoltid. Vi brukade ha det på knäckmackorna ^^
Citera
2006-05-21, 21:35
Medlem
ReNus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m68
Nope aromat och grillkrydda kommer inte in i mitt kryddskåp.:thumbsdow

Aromat buntas ofta ihop med grillkrydda , är det verkligen rättvist?
Jag hävdar bestämt att aromat är en mycket mer raffinerad produkt som är värd mer respekt än så!

Off-topic: Din avatar är sjukt störande. Ta bort, bitte.
Citera
2006-05-21, 21:39
Medlem
fraess avatar
Aromat och grillkrydda är sunkigt. SUNKIGT. Det är inga kryddor, det är bara natriumglutamat med olika smak.
Citera
2006-05-21, 21:39
Medlem
m68s avatar
Ja dom får hänga ihop, gillar inte salladskryddor och potatiskryddor heller.

Jag ska ta bort den men måste hitta en ny först.
Citera
2006-05-21, 21:46
Medlem
pentrys avatar
Jodå, visst händer det att jag använder aromat ibland, tex vid stekt potatis. Även deras pizza/pasta-blandning. Men visst är det så; med alltfler kryddsorter att välja mellan, och som exploderat i de svenska kryddhyllorna de senaste tio åren, har nog aromat tappat på marknaden ganska rejält.
Citera
2006-05-21, 21:54
Medlem
Anemis avatar
Jag är en aromsaltskonnässör, med klara favoriter.

Knorrs klassiska gula grovkorniga "Aromat" är en kär gammal vän man alltid kan återkomma till, men Meiras nästan vita, superfinkorniga aromsalt är nog mitt förstahandsval.

Man tager en skiva gott bröd, lägger tomatskivor på, garnerar med persilja, gräslök eller basilika, strör aromsalt över den och sommaren är i din mun fastän resten av kroppen befinner sig i november.

En tallrik med tomatklyftor och gurkskivor med aromat på är inte heller fel på grillmatsbordet.
Citera
2006-05-21, 21:58
Medlem
New Pettsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Tag en skiva knäckebröd, bred på smör och strö Aromat över. Där har ni en sann delikatess.

mellanstadieklassiker
Citera
2006-05-21, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Jag använde just Aromat på min köttfärssås!
Det är nästan ett måste

Jag använder Aromat minst ett par gånger i veckan

// N
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in