Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-03, 16:09
  #1
Medlem
Hej

Undrar om någon kan förlora pedagogiskt hur man ska gå tillväga för att räkna ut medianen och kvartilerna (första och tredje) i en frekvenstabell?

Jag vet att när det gäller medianen så tar man:
d(md)= n+1/2= ordningsnummer

denna ordningsnummer talar om hur djupt vi ska gå in i materialet för att hitta mitten dvs medianen.

så om ordningsnumret är tex 10.5 så betyder det att i vår material ska vi hitta den 10:e och 11:e talet och ta medelvärdet av dessa för att hitta medianen.

självklart måste man även ha talen/materialet i storleksordning innan man försöker hitta medianen.

Men hur gör man det i en frekvenstabell?
Vilka kolumner är det man ska fokusera på tex, är helt lost här
.................................................. .................................................. ...................................

Jag vet att när det gäller kvartilerna så:

Måste man först hitta medianen och sedan delar medianen materialet i två delar en övre del och en undre del. I den övre delen så hittar man kvartil 1, vilket också brukar kallas nedre kvartilen och här tar man helt enkelt medianen av övre delen.

När det gäller den nedre halvan så tar man även här medianen av nedre halvan och får kvartil 3 eller som den också kallas övre kvartilen.

Men jag vet också att det finns ett snabbare sätt att räkna ut kvartilerna genom följande.

d(q)= heltalsdelen av d(md)+1/2

lite mer tydligare förklarat så tar man ordningsnumret från d(md) som man räknade ut och plussar 1 och sedan dividerar med 2. Sedan får man ett tal. Denna ta representerar kvartilerna.
ex om talet är 15. så är det 15:e talet i varje ända kvartilerna,

tex om har talen i storleksordning, så kommer den 15:e talet uppifrån vara kvartil 3
och den 15:e talet nerifrån kommer vara kvartil 2.

kvartil 1=25
kvartil 2= 50 ("medianen")
kvartil 3= 75 %
kvartil 4= 100

Men hur gör man detta i en frekvenstabell?
vilka kolumner ska man fokusera på, är också helt lost här...

Är oerhört tacksam om någon kan förklara för mig på ett så tydligt sätt som möjligt, då det verkar som att jag har missat något väldigt grundläggande.

Typiskt när det gäller studier är att man endast fokuserar stenhårt på det man inte kan, medans det man kan försummar man och slutligen kommer det man "kan" vara ens svaghet.
__________________
Senast redigerad av Aktiespekulanten 2021-02-03 kl. 16:12.
Citera
2021-02-03, 16:17
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
https://www.youtube.com/watch?v=Q1wHI6521xA
annars får du återkomma
Citera
2021-02-03, 17:48
  #3
Medlem
Du skapar en kumulativ kolumn i din frekvenstabell, och den gör du på samma sätt.

Ex.

X. Frek. Kum. Frek
1. 3. 3
2. 2. 5
3. 4. 9
4. 3. 12
...

Om med el Q är säg 8, blir 3 värdet.

(Ligger det mellan blir det medel som vanligt.)
Citera
2021-02-03, 18:56
  #4
Moderator
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback