Citat:
Ursprungligen postat av
Borta.
Men filosofi är ju inte ens så väldefinierat som ämne som du vill få det att verka. Platon och Aristoteles är väl knappast de enda typer av tänkare (som får epitetet filosof) som lett vårt samhälle till framsteg?
Jag ska dock ta din rekommendation på allvar och beställa hem Platons skrifter. Faktum är att jag faktiskt precis gjort det, jag tog tillfället i akt direkt efter jag såg vad du skrev, det blev Jan Stolpes översättningar.
Jag har ju haft mina fördomar mot Sokrates typerna. Jag har läst karikatyrer och liknande om mannen men inte läst skrifterna där hans person blivit känd igenom.
Vad jag menade med första stycket var att gränsen mellan vad som uppfattas som ett filosofiskt eller ett drag kommen ur sofism inte alltid är självklart.
Du vet uppenbarligen mest ingenting om det du talar om.

Filosofin är grunden som all annan ackumulerad vetenskap. De första millenierna skilde man inte filosofi från vetenskap.
Naturfilosofin har t.ex idag delats upp i Fysik, Kemi, Biologi o.s.v.
Logiken är filosofins grundbult och den hörnsten all annan meningsfullhet bygger på.
Du kan använda din dator, Därför att korrekt implementerade satslogiska operationer
fungerar.
Att man ens kan tro att man förstår något alls när man begriper så lite...
Utöver 'logik' så innefattar filosofin idag 'ontologi' (metafysik), 'epistemologi' (kunskapsteori), 'etik' och 'estetik' (värdeteori), samt vetenskapsteori, språkfilosofi och religionsfilosofi.
Läser du inte ens riktlinjerna för forumet du postar i? ->
(FB) *** Riktlinjer för Filosofiforumet ***
Fint att du kommer igång anser jag! Stolpes översättningar är bra, uppskattar mina egna mycket.
För Sokrates var skillnaden på filosofi och sofism ofta lika distinkt som den mellan ljus och mörker - lär av honom.
När du är färdig med Platon så tar du Aristoteles, sedan kan du börja med modernare tankar - när du lärt dig tänka.
Posteoretisk analys är ett måste.