Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-03, 15:10
  #13
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag åt ,Precis som Emil, jästa körsbär en gång när jag var 6 år. Fick väldigt ont i magen och rännskita. Samt något snurrig i hövvet.
Citera
2021-02-03, 17:02
  #14
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag åt ,Precis som Emil, jästa körsbär en gång när jag var 6 år. Fick väldigt ont i magen och rännskita. Samt något snurrig i hövvet.


Kirsch kan ju ge en laxerande effekt..
Men det kan ju också vara väldigt gott!
Citera
2021-02-03, 22:58
  #15
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Russin eller äppelbitar har man i blandningar för att få igång jäsningen.
Kefir är ingen höjdare.

Köp en bra jäst så att du vet att drycken blir god.
Det är dumt att samla ihop fina bär för att jäsa med jäst som inte skapar god dryck.
Du kommer att behöva musta bären. Jästsvampen behöver röra på sig för att jäsningen ska spridas.
Om inte bäret har en öppning så kommer inte jästen in inuti bäret och då jäser det inte.

Köp en god vin eller ciderjäst och testa!
Tänk också på att det du får kommer att bli helt torrt om du inte avbryter jäsningen. Sockret blir alkohol.

Vilken sorts bär vill du testa med?
Blåbär ska tydligen gå bra

En jäst som man köper är ju inte naturlig. Det är ungefär som med brödjäst man köper. Innehåller bara en jäst-sträng, medan i naturen finns det många olika.

Mjölkkefir var ganska god när jag höll på med det. Sen slutade jag för mjölk är ohälsosamt. Men det finns ju vattenkefir som jag testade förut och fick en jäst fikon.

Vilda bär. Blåbär, lingon, tranbär, havtorn.
Citera
2021-02-03, 23:26
  #16
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
En jäst som man köper är ju inte naturlig. Det är ungefär som med brödjäst man köper. Innehåller bara en jäst-sträng, medan i naturen finns det många olika.

Mjölkkefir var ganska god när jag höll på med det. Sen slutade jag för mjölk är ohälsosamt. Men det finns ju vattenkefir som jag testade förut och fick en jäst fikon.

Vilda bär. Blåbär, lingon, tranbär, havtorn.

Jo men sen när din naturliga jäst jäser så kommer ändå en sträng bli dominant och sätta smak på bryggden.
Om du vill göra så så blir smaken slumpartad och risken är stor att det blir det du jäser blir trist.
Men det kommer såklart att bli naturligt..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback