Citat:
Ursprungligen postat av
yokisuci
Vissa här verkar reflexmässigt se det som absolut negativt att man äger allt färre saker - samtidigt - hur många ser möjligheten att t.ex. hyra skidor under skidsemestern istället för att släpa med sig ett par egna en gång om året som något negativt?
Vill bara förtydliga att jag ej ser det som något automatiskt negativt. Du gör en bra poäng i t.ex. skidor.
Vilket tar mig till nästa fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
yokisuci
Var ser du att det är detta som är syftet? Eller är det så att det helt enkelt är ett syfte du läst in som inte finns?
"You will own nothing and you will be happy". Om alla ska äga "nothing" och hyra någonstans ifrån, så har du det väl detta svart på vitt, någon måste vara centrala myndigheten för att hyra ut allt? Om man hyr via någon sort "valuta" (då jag antar att KR och dollar är ett minne blott här), vad händer om regeringen bestämmer sig att dina tillgångar blir frysta pga att du har skrivit "fuck regeringen" på Facebook, eller att på söndagar så går det inte att hyra nånting, för de anser att det är dåligt för samhället? Och sen på lördagar, och sen endast mellan 9-17... ja du förstår.
Eller menar du att med "You will own nothing and you will be happy" menas att jag ändå kommer kunna äga 25 tusen kronor att starta ett AB med, köpa en lokal och sälja grejer för att jobba mot en tillvaro annorlunda från någon som går på socbidrag?
Men visst, jag hör din poäng. Det är ju trots allt min egen foliehattiga tolkning på det jag lägger. Då har jag en följdfråga:
Ett Orwellianskt 1984 / Brave New World samhälle, hur tror du sådana scenarior är mest troliga att uppstå, genom att vi demokratiskt får rösta efter att ha sett debatter där politiker X debatterar för att vi visst måste ha saker som lyssnar på oss i våra hem och straffar för dåliga åsikter och politiker Y debatterar emot? Eller tror du att ett sådant scenario uppkommer genom en massiv propaganda där du blir intalad att denna utveckling är den enda utvägen?
Citat:
Ursprungligen postat av
yokisuci
Det finns ju däremot i allra högsta grad en risk att det går mot ett sådant håll ifall länder inte har regeringar som är kapabla att motarbeta att ett fåtal giganter i princip tar hela marknaden.
Tycker du att utvecklingen senaste 20 åren visar att "vi har regeringar som är kapabla att motarbeta att ett fåtal giganter i princip tar hela marknaden", eller motsatsen?
Citat:
Ursprungligen postat av
yokisuci
Jag tror dock att det krävs mycket till för att möjligheten att äga t.ex. möbler, hem, prylar osv. ska försvinna.
Absolut, jag tror också att det kommer till och med bli ännu mer möjligheter att välja färg på gardiner eller stolar. Det brukar kallas för "illusion of choice".