2021-02-02, 13:00
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Vissa här verkar reflexmässigt se det som absolut negativt att man äger allt färre saker - samtidigt - hur många ser möjligheten att t.ex. hyra skidor under skidsemestern istället för att släpa med sig ett par egna en gång om året som något negativt?
Det handlar inte om att det erbjuds möjligheter att köpa tjänster.
Det handlar om att vi tvingas hyra saker. Ägandet försvåras.

Inom IT talar man om SaaS - software as a service. Idén går ut på att du hyr ett program istället för att kunna köpa/äga det, viket förutom att det blir mycket dyrare inte ger dig full kontroll över produkten. Exempel är Microsoft Office 365 och Adobes program.

Dagens Nyheter brukar hylla den kollektivistiska tanken och skriver sig varma om delad ekonomi, där man bor ihop med andra, delar bil med andra, äger så lite som möjligt för att kunna nå lyckan, osv.

Eliten predikar vatten och dricker vin.
Senast redigerad av CommieHunter1 2021-02-02 kl. 13:22.
Citera
2021-02-02, 13:01
Medlem
Citat:
Vissa här verkar reflexmässigt se det som absolut negativt att man äger allt färre saker - samtidigt - hur många ser möjligheten att t.ex. hyra skidor under skidsemestern istället för att släpa med sig ett par egna en gång om året som något negativt?

Vill bara förtydliga att jag ej ser det som något automatiskt negativt. Du gör en bra poäng i t.ex. skidor.
Vilket tar mig till nästa fråga.

Citat:
Var ser du att det är detta som är syftet? Eller är det så att det helt enkelt är ett syfte du läst in som inte finns?

"You will own nothing and you will be happy". Om alla ska äga "nothing" och hyra någonstans ifrån, så har du det väl detta svart på vitt, någon måste vara centrala myndigheten för att hyra ut allt? Om man hyr via någon sort "valuta" (då jag antar att KR och dollar är ett minne blott här), vad händer om regeringen bestämmer sig att dina tillgångar blir frysta pga att du har skrivit "fuck regeringen" på Facebook, eller att på söndagar så går det inte att hyra nånting, för de anser att det är dåligt för samhället? Och sen på lördagar, och sen endast mellan 9-17... ja du förstår.

Eller menar du att med "You will own nothing and you will be happy" menas att jag ändå kommer kunna äga 25 tusen kronor att starta ett AB med, köpa en lokal och sälja grejer för att jobba mot en tillvaro annorlunda från någon som går på socbidrag?

Men visst, jag hör din poäng. Det är ju trots allt min egen foliehattiga tolkning på det jag lägger. Då har jag en följdfråga:
Ett Orwellianskt 1984 / Brave New World samhälle, hur tror du sådana scenarior är mest troliga att uppstå, genom att vi demokratiskt får rösta efter att ha sett debatter där politiker X debatterar för att vi visst måste ha saker som lyssnar på oss i våra hem och straffar för dåliga åsikter och politiker Y debatterar emot? Eller tror du att ett sådant scenario uppkommer genom en massiv propaganda där du blir intalad att denna utveckling är den enda utvägen?

Citat:
Det finns ju däremot i allra högsta grad en risk att det går mot ett sådant håll ifall länder inte har regeringar som är kapabla att motarbeta att ett fåtal giganter i princip tar hela marknaden.

Tycker du att utvecklingen senaste 20 åren visar att "vi har regeringar som är kapabla att motarbeta att ett fåtal giganter i princip tar hela marknaden", eller motsatsen?

Citat:
Jag tror dock att det krävs mycket till för att möjligheten att äga t.ex. möbler, hem, prylar osv. ska försvinna.

Absolut, jag tror också att det kommer till och med bli ännu mer möjligheter att välja färg på gardiner eller stolar. Det brukar kallas för "illusion of choice".
Senast redigerad av Morgonsolen200 2021-02-02 kl. 13:07.
Citera
2021-02-02, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Men ta det lite lugnt hysteriker. ”Om femtio år kanske du inte äger någonting”. Ja, kanske är det så. Det låter i alla fall inte som någon påtvingad kommunismen imorgon. Så sansa er lite. Det finns saker att fixa med kapitalismen också. Men den är inte död.

Vad i "Agenda 2030" missade du?
Citera
2021-02-02, 13:06
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Använder du Spotify och är sur för att de sitter på ett enormt musikbibliotek samtidigt som du är tvungen att gå till dessa för att få del av musiken? Om inte, så förstår jag inte riktigt problemet med att vissa äger en yacht och andra inte gör det. De allra flesta äger liksom inte en yacht till att börja med och få har ju något intresse av att ha massa bilar på sin uppfart.

Spotify kan också när som helst rensa ut din favoritartist, stänga av din favoritpodd eller rent av stänga av ditt konto om du skrivit något misshagligt (precis som Swedbank gör).

Problemet är att vi kommer ha ett system för plebs och ett för en styrande elit precis som man har i samtliga kommuniststater och samtliga framtidsdystopier.

Hela systemet som beskrivs är en bokstavstolkning av 1900-talets stora dystopier.

Skillnaden mellan en fri människa och en slav är människans rätt att äga. Ska de svarta i USA vara glada att de fick jobba i utbyte mot en lägenhet, mat och ett abonemang på kläder?
Senast redigerad av nordicwrath 2021-02-02 kl. 13:11.
Citera
2021-02-02, 13:12
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Bill gates är nu USA:s största landägare
https://www.atl.nu/lantbruk/bill-gat...sta-markagare/

undra varför eliten köper upp öar och land. T.ex mark zuckerberg har köpt massor med land på New zealand också
https://www.cambridge-news.co.uk/new...lypse-14309792
Citera
2021-02-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
Bill gates är nu USA:s största landägare
https://www.atl.nu/lantbruk/bill-gat...sta-markagare/

undra varför eliten köper upp öar och land. T.ex mark zuckerberg har köpt massor med land på New zealand också
https://www.cambridge-news.co.uk/new...lypse-14309792

Fick aldrig svar, prövar igen.

Med tanke på din avatar. Du inser att personerna som står bakom The Great Reset älskar budskap som ACAB, då detta är ännu ett argument för dem om att "systemet måste göras om"?
Citera
2021-02-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Fick aldrig svar, prövar igen.

Med tanke på din avatar. Du inser att personerna som står bakom The Great Reset älskar budskap som ACAB, då detta är ännu ett argument för dem om att "systemet måste göras om"?
Avataren och namnet var mest för att provocera. Vet inte varför jag just tog det.

har lite att göra med hur polisen behandlar folk som röker hasch. Behandlar dom som kriminella som ska bli av med körkortet, jobbet och få prickar för att dom röker på lite ibland. Något som är bra mycket mindre skadligt än t.ex alkohol. Inte för att jag har något emot alkohol men tycker det är konstigt att förbjuda en växt som växer här på jorden naturligt som har medicinska egenskaper. Som dessutom är vad gängen livnär sig på.
Senast redigerad av Allcopsarebastards 2021-02-02 kl. 13:25.
Citera
2021-02-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
Avataren och namnet var mest för att provocera. Vet inte varför jag just tog det.

har lite att göra med hur polisen behandlar folk som röker hasch. Behandlar dom som kriminella som ska bli av med körkortet, jobbet och få prickar för att dom röker på lite ibland. Något som är bra mycket mindre skadligt än t.ex alkohol. Inte för att jag har något emot alkohol men tycker det är konstigt att förbjuda en växt som växer här på jorden naturligt som har medicinska egenskaper. Som dessutom är vad gängen livnär sig på.

Du behöver inte motivera något för mig. Men du ger World Economic Forum vatten på kvarnen.
Citera
2021-02-02, 13:27
Medlem
Gissa vem som också är talare på WEF:s event.

Vem kunde ha gissat klimat greta globalisternas gullegris
https://www.weforum.org/agenda/2021/...-davos-agenda/
Citera
2021-02-02, 13:29
Medlem
Citat:
Du behöver inte motivera något för mig. Men du ger World Economic Forum vatten på kvarnen.
Visste inte ens vilka dom var förens en vecka sedan och absolut inte när jag gjorde kontot. Såg vad dom ville och vill skapa någon debatt och upplysa folk vad dessa satanister vill
Citera
2021-02-02, 13:32
Medlem
"Greta Thunberg calls for urgent action to address the climate and ecological crisis."

Greta diggar också idén med en ny världsorder. För klimatet såklart

"This article is part of the The Davos Agenda" se där
Citera
2021-02-02, 13:35
Medlem
Citat:
"You will own nothing and you will be happy". Om alla ska äga "nothing" och hyra någonstans ifrån, så har du det väl detta svart på vitt, någon måste vara centrala myndigheten för att hyra ut allt? Om man hyr via någon sort "valuta" (då jag antar att KR och dollar är ett minne blott här), vad händer om regeringen bestämmer sig att dina tillgångar blir frysta pga att du har skrivit "fuck regeringen" på Facebook, eller att på söndagar så går det inte att hyra nånting, för de anser att det är dåligt för samhället? Och sen på lördagar, och sen endast mellan 9-17... ja du förstår.

Varför skulle du behöva någon myndighet för uthyrning? Vi har det inte idag och ser verkligen inte varför det skulle behövas framöver. Det är inte staten jag skulle vara orolig för, utan de privata företagen och de agerar. Det krävs i så fall självklart lagar som gör det olagligt att hindra folk från att t.ex. hyra en cykel baserat på något annat än att du helt enkelt inte har råd.

Hittade först inte vad "You'll own nothing and you'll be happy" var ifrån, men hittade att det kom från WEF själva med deras åtta förutsägelser. I den punktlistan hittade jag detta:

Citat:
1. All products will have become services. “I don't own anything. I don't own a car. I don't own a house. I don't own any appliances or any clothes,” writes Danish MP Ida Auken. Shopping is a distant memory in the city of 2030, whose inhabitants have cracked clean energy and borrow what they need on demand. It sounds utopian, until she mentions that her every move is tracked and outside the city live swathes of discontents, the ultimate depiction of a society split in two.

Artikeln som danska Ida Auken skrev finns här och i slutet skriver hon

Citat:
Some people have read this blog as my utopia or dream of the future. It is not. It is a scenario showing where we could be heading - for better and for worse.

Det verkar iaf från hennes sida finnas en medvetenhet kring några baksidorna av ett sådant samhälle.

Citat:
Eller menar du att med "You will own nothing and you will be happy" menas att jag ändå kommer kunna äga 25 tusen kronor att starta ett AB med, köpa en lokal och sälja grejer för att jobba mot en tillvaro annorlunda från någon som går på socbidrag?

Jag tittade lite närmare på det som jag ser det verkar de bara vilja sträva åt tjänster och hyra blir norm istället för att äga. Ser faktiskt överhvudtaget inte varför du inte skulle kunna starta ett AB och sälja varor. Varför skulle du vara hindrat från att göra det?

Citat:
Men visst, jag hör din poäng. Det är ju trots allt min egen foliehattiga tolkning på det jag lägger. Då har jag en följdfråga:

Ett Orwellianskt 1984 / Brave New World samhälle, hur tror du sådana scenarior är mest troliga att uppstå, genom att vi demokratiskt får rösta efter att ha sett debatter där politiker X debatterar för att vi visst måste ha saker som lyssnar på oss i våra hem och straffar för dåliga åsikter och politiker Y debatterar emot? Eller tror du att ett sådant scenario uppkommer genom en massiv propaganda där du blir intalad att denna utveckling är den enda utvägen?

Inget av det. Så som det är just nu har det uppstått genom att företag erbjuder tjänster som är smidiga men där gemene man helt missat det enorma insamlandet av data som pågår. Detta i kombination med att vi har politiker som helt enkelt valt att inte bry sig om det, är okunniga och i bästa fall bara inte förstår konsekvenserna av att tech-jättar kan utesluta röster helt efter vad de känner för.

Citat:
Tycker du att utvecklingen senaste 20 åren visar att "vi har regeringar som är kapabla att motarbeta att ett fåtal giganter i princip tar hela marknaden", eller motsatsen?

Nej, vi har tyvärr inte det. Tänkte nämna detta, men valde att avstå på grund av den debatt som nu trots allt sker (om än för sent enligt mig).
Senast redigerad av yokisuci 2021-02-02 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in