2021-02-01, 23:36
Medlem
Martors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Den mäter densiteten (vikt/volym) inget annat, så om du tar vatten och tillsätter sirap så kommer inte alkoholen gå upp, alkoholprocenten är om man antar att vätskan är socker och vatten och snabb uträkning på potentiell alkohol... herregud, fyfan vad du är pantad

haha asså herregud. jag skiter väll i sirap, ja har druvsocker. och vanlig alkmätare med cylinder, hur menar du att ja ska använda den. ja måste väl kunna mäta alkoholen i cylinder, varför visar deras skit vin 0% och mitt 9,7 ? idiot jävel
2021-02-02, 01:08
Medlem
fittas avatar
Det är väl något Käbbel nere i Sydafrika angående alkoholen.

Produceras vinet där eller?

Dom har säkert gått över till alkoholfri produktion och sen tänkt att ingen märker om dom skickar samma skit till Sverige.

Säkert nån produktionsgrej, att det kostar mer att tillverka både alkoholfritt och med alkohol... kräver mer fabrik/utrymme/personal.

Så dom producerar bara alkoholfritt och säljer det som alkoholfritt i vissa länder och som 12.5% i andra länder.

Men nu åkte dom dit, nu fick dom att göra med TS som kommer sänka hela deras bolag!

SHORT SQUEEZE ARVIDS!!! HOLD THE LINE TS!
2021-02-02, 01:58
Medlem
Mandingos avatar
Du har alltså massa socker kvar i ditt hemjästa vin som inte jäst ut medan det sydafrikanska vinet är utjäst... (areometrar/oechslemätare mäter densitet på vätskan, en av citygross blåa alkoholmätare mäter brännvin med omvänd skala dvs hur mkt lättare än vatten det är)

Men det är bara min teori, om det finns ett gott alkoholfritt rödtjut på box köper jag det gärna för en tvåhunka...
2021-02-02, 03:31
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Du har inte uppfunnit post-it's så du kan ju sluta jaga skattkistan i alla fall.

Det händer då och då att alkoholhaltiga drycker innehåller för mycket alkohol än vad som står. Flera gånger har såna artiklar funnits på aftonblaskan etc. Även nån gång alkoholfri innehållit alkohol. Det var väl 2019 senast som en enorm batch av lättöl hade 6.0% och såldes i massor i matbutiker runtom landet innan någon kom på att det var fel på det.

Men detta är märkligt om inte samma fabrik även gör alkoholfri variant och använt fel boxar. Intressant vore att få reda på vilket led i det har gått åt helvete.
2021-02-02, 05:30
Medlem
kyrkstockens avatar
Blev ni fulla på de två liter ni hann dricka?
2021-02-02, 07:53
Medlem
Martors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Du har inte uppfunnit post-it's så du kan ju sluta jaga skattkistan i alla fall.

Det händer då och då att alkoholhaltiga drycker innehåller för mycket alkohol än vad som står. Flera gånger har såna artiklar funnits på aftonblaskan etc. Även nån gång alkoholfri innehållit alkohol. Det var väl 2019 senast som en enorm batch av lättöl hade 6.0% och såldes i massor i matbutiker runtom landet innan någon kom på att det var fel på det.

Men detta är märkligt om inte samma fabrik även gör alkoholfri variant och använt fel boxar. Intressant vore att få reda på vilket led i det har gått åt helvete.

ah både morsan o farsan menade på att de händer på deras jobb också, saker blir fel. men system är ju värdens bästa , elr. folk öl ,,, finns ju bara för affärer ska kunna sälja något. i andra länder köper man sprit i vilken affär som hällst. är det inte underbart ? det tycker vi ju alla om. inte deras regler o lagar. som det vore nått jävla straff att man syndar. jag vill bli trevlig bemött när ja kommer och darrar kl 10 en tisdag som i södra frankrike, men här ska ja obey, lyda bolaget liksom
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Det är väl något Käbbel nere i Sydafrika angående alkoholen.

Produceras vinet där eller?

Dom har säkert gått över till alkoholfri produktion och sen tänkt att ingen märker om dom skickar samma skit till Sverige.

Säkert nån produktionsgrej, att det kostar mer att tillverka både alkoholfritt och med alkohol... kräver mer fabrik/utrymme/personal.

Så dom producerar bara alkoholfritt och säljer det som alkoholfritt i vissa länder och som 12.5% i andra länder.

Men nu åkte dom dit, nu fick dom att göra med TS som kommer sänka hela deras bolag!

SHORT SQUEEZE ARVIDS!!! HOLD THE LINE TS!

ingen aning, eller ja sydafrika. afrika.. jag är ett vanligt fyllo bara i sina bästa 30,

Jag gjorde en special-oder med systembolget att det skulle skickas tillbaka till mig efter proverna om det är nått fel på det kan ja fortfarande pressa arvid., men ja börjar ju undra när väldigt duktigt kemister här, börjar joddla om mätare . kan ja ha gjort bort mig totalt ? A kanske men har varit full i 3 dar nu på mitt vin, det är färdigjäst, silat 3 gånger. perfekt färg
https://www.youtube.com/watch?v=wJad...=JoelHolmquist
men vist jag är inget proffs, vad hade ni själva gjort? fortsatt titta på nyheterna?? i bring that shit to the end off hell
Senast redigerad av Martor 2021-02-02 kl. 08:18.
2021-02-02, 08:15
Medlem
Martors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Blev ni fulla på de två liter ni hann dricka?

ja vi utredde ju första gången de nya, så ja vi pratade mycket om de va si eller så och lulliga typ som öl. så nästa batch rose här nu köpte jag både flytande fruksocker 5l i citgross kittet, och tillsatte 1.5kilo eget drufsocker fårn en 25liters säck så man bllir lite fullade på det. 15-17% står de i receptet som också kommer med.

Ja fattar inte att jag gjort något fel och att det inte är färdigjäst, det är det väll när det är nära noll, under svart på jästmätaren som ja kallar den. eller helt enkelt slutar bubbla... sen skakar man ur kolsyran under några dagar. kör tvättmaskinen jämte så det skakar rejält, jag vill ju inte lägga i någon visp eller maskin för att skaka vinet, då ja faktist bjuder folk på detta. repar ja insidan så börjar baktirer växa och då blir man kanske lite dålig i buken, ,men ja har inte ont i magen. vinet är kanon tycker står på både norska och svenska, finns 2 sorter på citygross märken, sen vitt rött chardo och rose, ja tog de dyraste märket kostade 350kr med hink 400, får 20liter gör 21liter ingen värme eller brännare inblandade utan bara ren tid. det jäser sig själv . gör vatten vin helt enkelt
2021-02-02, 08:20
Medlem
Martors avatar
Recept

2021-02-02, 09:38
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martor
ja vi utredde ju första gången de nya, så ja vi pratade mycket om de va si eller så och lulliga typ som öl. så nästa batch rose här nu köpte jag både flytande fruksocker 5l i citgross kittet, och tillsatte 1.5kilo eget drufsocker fårn en 25liters säck så man bllir lite fullade på det. 15-17% står de i receptet som också kommer med.

Ja fattar inte att jag gjort något fel och att det inte är färdigjäst, det är det väll när det är nära noll, under svart på jästmätaren som ja kallar den. eller helt enkelt slutar bubbla... sen skakar man ur kolsyran under några dagar. kör tvättmaskinen jämte så det skakar rejält, jag vill ju inte lägga i någon visp eller maskin för att skaka vinet, då ja faktist bjuder folk på detta. repar ja insidan så börjar baktirer växa och då blir man kanske lite dålig i buken, ,men ja har inte ont i magen. vinet är kanon tycker står på både norska och svenska, finns 2 sorter på citygross märken, sen vitt rött chardo och rose, ja tog de dyraste märket kostade 350kr med hink 400, får 20liter gör 21liter ingen värme eller brännare inblandade utan bara ren tid. det jäser sig själv . gör vatten vin helt enkelt
Är själv inne på att sätta rödvin då jag dricker oftast rödvin (billigt).
2021-02-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Den mäter densiteten (vikt/volym) inget annat, så om du tar vatten och tillsätter sirap så kommer inte alkoholen gå upp, alkoholprocenten är om man antar att vätskan är socker och vatten och snabb uträkning på potentiell alkohol... herregud,

Ja så är det. Vinet från systemet har gjorts i vanlig ordning, sen har man tillsatt ämnen - Dels jäststopp. Dels socker.
Mätaren mäter densiteten. Vinet har sina alkoholprocent, men när socker tillsätts så stiger densiteten igen, och mätaren visar på noll.
2021-02-02, 09:54
Medlem
Jahbrahs avatar
Om jag vore herr TS , skulle jag fokusera på kunskaperna i skrift innan jag tog upp upp alkoholen.

Men eftersom jag inte är TS så kan jag bara säga att kör med nypon istället.
2021-02-02, 09:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martor
Hej alla fyllon !!

Jag gör mitt eget vin, från citygross. man får flytande druvsaft o alla tillbehör. Igår skulle jag o polaren ha vår första fylla på de nya vinet, vi kollade alkoholen, med en vanlig alk mätare till 9.7%-10%

Köpte även ett vin från bolaget för att jämföra smaken osv färgen ph-värde osv.
vi börjar labba lite och inser att

VINET FRÅN SYSTEMBOLAGET, HAMNAR PÅ NOLL, 0%igt,
De hade färg och smak som det skulle.

Vi hade drukigt typ 2 av 3L, De blev ett jävla liv från både företaget som ägde vinet
( Arvid Nordquist Handelsaktiebolag ). De sa att vinet testat först i Sydafrika, Sen i tullen här i Sverige för att få en viss stämpel längst upp, vilket de såklart hade. Men % ljuger ju inte. Dom sa att det är en rejäl anklagelse och att dom i princip kan gå konkurs, pga av en sån här sak.

Dom på systembolaget bad mig komma in med vinet direkt för att testas i deras laboratorium de skulle ta ca 1månad. Ja ville inte skicka de till Arvids företag. vilket såklart dom fjäskade sönder för ), då dom bara kan slänga skiten under mattan.

Systembolaget ska göra ett eget lapp test som sagt, som kostade runt 10 000kr som Arvid¨s får betala.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/kwv-634408/

Så jag åkte upp te systemet och tog med mitt eget hemmagjorda vin + deras skit vin, för att visa min alkohol-mätare.

kändes helt sjukt att gå in där med allt och bevisa att de inte är något fel från mitt håll, framför all personal visar ja mitt vin på 9.7-10%. och KWV (arvids) till 0% alkohol. När det står 12.5% på box-jäveln

hade min mätare varit trasig, skulle ju inte mitt vin gå att mäta häller .. De höll de med om på bolaget

Arvids Nordquist huvud ansvarige sa även att göra vin utan alkohol är bra mycket dyrare än med. O det stämmer. men att dom hade haft "sabotage" förr i tiden av "folk" som inte vill att man ska dricka alls nere i Sydafrika. Men aldrig såhär att vinet hade bra doft färg och smak men 0% alk

Så ja fick pengarna tillbaka av bolaget, och filmade även alla tester inne på kontoret / lagret

Vad kan jag göra nu? Vad ska ja göra nu? jag söker ju en fet jävla bonus här asså, jag är ju offer.
Mig säljer man inte vatten till för 200kr/L.

Alla som litar så blint på systembolaget kanske borde tänka om.

återkommer med svar från labbtestet,

Ja skulle få svaren av både bolaget och arvid¨s även dunken tillbaka, ifall jag vill gå vidare till domstol jag vet att vi inte bor i Usa, men ja tar inte sån här skit, utan att bringa helvete på dom ansvariga.

vad säger ni har ni hört något liknade innan

Vad är det för alkoholmätare du har?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in