• 1
  • 2
2021-02-01, 17:00
Medlem
Martors avatar
Hej alla fyllon !!

Jag gör mitt eget vin, från citygross. man får flytande druvsaft o alla tillbehör. Igår skulle jag o polaren ha vår första fylla på de nya vinet, vi kollade alkoholen, med en vanlig alk mätare till 9.7%-10%

Köpte även ett vin från bolaget för att jämföra smaken osv färgen ph-värde osv.
vi börjar labba lite och inser att

VINET FRÅN SYSTEMBOLAGET, HAMNAR PÅ NOLL, 0%igt,
De hade färg och smak som det skulle.

Vi hade drukigt typ 2 av 3L, De blev ett jävla liv från både företaget som ägde vinet
( Arvid Nordquist Handelsaktiebolag ). De sa att vinet testat först i Sydafrika, Sen i tullen här i Sverige för att få en viss stämpel längst upp, vilket de såklart hade. Men % ljuger ju inte. Dom sa att det är en rejäl anklagelse och att dom i princip kan gå konkurs, pga av en sån här sak.

Dom på systembolaget bad mig komma in med vinet direkt för att testas i deras laboratorium de skulle ta ca 1månad. Ja ville inte skicka de till Arvids företag. vilket såklart dom fjäskade sönder för ), då dom bara kan slänga skiten under mattan.

Systembolaget ska göra ett eget lapp test som sagt, som kostade runt 10 000kr som Arvid¨s får betala.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/kwv-634408/

Så jag åkte upp te systemet och tog med mitt eget hemmagjorda vin + deras skit vin, för att visa min alkohol-mätare.

kändes helt sjukt att gå in där med allt och bevisa att de inte är något fel från mitt håll, framför all personal visar ja mitt vin på 9.7-10%. och KWV (arvids) till 0% alkohol. När det står 12.5% på box-jäveln

hade min mätare varit trasig, skulle ju inte mitt vin gå att mäta häller .. De höll de med om på bolaget

Arvids Nordquist huvud ansvarige sa även att göra vin utan alkohol är bra mycket dyrare än med. O det stämmer. men att dom hade haft "sabotage" förr i tiden av "folk" som inte vill att man ska dricka alls nere i Sydafrika. Men aldrig såhär att vinet hade bra doft färg och smak men 0% alk

Så ja fick pengarna tillbaka av bolaget, och filmade även alla tester inne på kontoret / lagret

Vad kan jag göra nu? Vad ska ja göra nu? jag söker ju en fet jävla bonus här asså, jag är ju offer.
Mig säljer man inte vatten till för 200kr/L.

Alla som litar så blint på systembolaget kanske borde tänka om.

återkommer med svar från labbtestet,

Ja skulle få svaren av både bolaget och arvid¨s även dunken tillbaka, ifall jag vill gå vidare till domstol jag vet att vi inte bor i Usa, men ja tar inte sån här skit, utan att bringa helvete på dom ansvariga.

vad säger ni har ni hört något liknade innan
2021-02-01, 17:02
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martor
Spännande. Aldrig hört om något liknande heller.
2021-02-01, 17:05
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Vad kan jag göra nu? Vad ska ja göra nu? jag söker ju en fet jävla bonus här asså, jag är ju offer.
Mig säljer man inte vatten till för 200kr/L.

Alla som litar så blint på systembolaget kanske borde tänka om.

återkommer med svar från labbtestet,

Ja skulle få svaren av både bolaget och arvid¨s även dunken tillbaka, ifall jag vill gå vidare till domstol jag vet att vi inte bor i Usa, men ja tar inte sån här skit, utan att bringa helvete på dom ansvariga.

Intressant historia om detta inte är trolltråd.
Kan du ladda upp filmerna som du har från lagret?

Däremot kostade din baginbox 199kr för 3 liter, dem har således inte sålt dig något för 200kr litern.
2021-02-01, 17:06
Medlem
Men vad är det du vill ha ersättning för? Sveda och värk? Tiden och bensinen du lagt ut på detta? Det rör sig om några hundralappar max.
2021-02-01, 17:12
Medlem
Stygotiuss avatar
Detta låter extremt osannolikt. Det är, som du själv är inne på, betydligt dyrare och mer omständligt att göra ett alkoholfritt vin som smakar OK. Man utgår från ett vanlig vin och gör det sedan alkoholfritt genom någon process (finns ett antal olika som används), så vad skulle de ha att vinna på detta eftersom det uppenbarligen har beskattats som ett vanligt vin? Att någon skulle "sabotera" för dem genom att avalkoholisera vinet finns inte på kartan.
2021-02-01, 17:21
Bannlyst
vatten är tyngre än alkohol, fyll en liten behållare med vatten och lös av hur mycket den flyter ovaför vattnet, bra om du vet volymen också så ta en liten petflaska, plastens volym på petflaskan kommer påverka så lite så försumbart
2021-02-01, 17:48
Medlem
FedupFlorences avatar
Hur smakar KWV-vinet då? Det känns ju på smaken att/om det är alkohol i vinet.
2021-02-01, 18:24
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Men vad är det du vill ha ersättning för? Sveda och värk? Tiden och bensinen du lagt ut på detta? Det rör sig om några hundralappar max.
Tror TS har ett ömtåligt ego som blivit rejält mörbultat av denna enkla händelse.
2021-02-01, 18:32
Medlem
Du får återkomma med fortsättningen på historien.

Har själv tidigare kontrollerat sprit med egen mätare och det stämde med uppgiven mängd.
2021-02-01, 18:37
Medlem
Merdives avatar
Citat:
Arvids Nordquist huvud ansvarige sa även att göra vin utan alkohol är bra mycket dyrare än med. O det stämmer. men att dom hade haft "sabotage" förr i tiden av "folk" som inte vill att man ska dricka alls nere i Sydafrika. Men aldrig såhär att vinet hade bra doft färg och smak men 0% alk

I Sydafrika har alkoholförbud införts p.g.a. pandemin. Sannolikt har producenten därför tillfälligt börjat kränka alkoholfritt vin. Sedan har någon tabbat sig med resultatet att det nollprocentiga blasket hamnat i dunkarna som exporterats till Sverige.

https://www.svd.se/alkoholstopp-och-...ng-i-sydafrika
2021-02-01, 19:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merdive
I Sydafrika har alkoholförbud införts p.g.a. pandemin. Sannolikt har producenten därför tillfälligt börjat kränka alkoholfritt vin. Sedan har någon tabbat sig med resultatet att det nollprocentiga blasket hamnat i dunkarna som exporterats till Sverige.

https://www.svd.se/alkoholstopp-och-...ng-i-sydafrika
Hur tänker de då, att alkohol är dåligt för det förminskar kroppens motståndskraft eller behöver de spriten till handsprit?
2021-02-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller

Klart som fan han ska ha ersättning, här går han till bolaget för att få sig en go jävla lördagsfylla efter en pissvecka på jobbet, så får han nåt smaksatt vatten från bolaget!

Borde kunna luta sig tillbaka ett par år på detta skadestånd och dricka riktigt vin från en gård i Frankrike framöver
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in