• 1
  • 2
2021-01-31, 21:43
Medlem
Straals avatar
Att nyheter blir frgade av den skrivande journalisten r inget konstigt, ven om det i det lngsta skall motarbetas fr en neutral journalistik. Men med det sagt fr man sklart frvnta sig viss frgning och man br drfr ha lite koll p vem som ger ut nyheterna. Men public service kan man tycka ska vara de mest plitliga och mest obundna, men nd hr jag ofta folk som sger att de inte litar p det t.ex. SVT skriver.

Men det jag d sker r riktiga bevis p situationer d man antingen snedvridit saker eller helt valt att inte rapportera om det. SVT r fortfarande min strsta nyhetsklla (ven om jag lser p fler stllen) och tycker inte att folk gett mig tillrckligt goda anledningar att tvivla p det som skrivs. Utan det r ofta bara uttalanden utan att faktiskt kunna peka p ngot. Jag skulle istllet vilja pst att alternativ media ofta r starkt frgat.

Har ni ngra konkreta exempel? Tycker ni att vi blir frda bakom ljuset om vissa saker eller ges en snedvriden bild?

(Med frgad menar jag pverkad av politiska sikter och/eller snedvrider fakta eller vljer att inte rapportera vissa saker som r av nyhetsvrde)
Senast redigerad av Straal 2021-01-31 kl. 21:46.
Citera
2021-01-31, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straal
Att nyheter blir frgade av den skrivande journalisten r inget konstigt, ven om det i det lngsta skall motarbetas fr en neutral journalistik. Men med det sagt fr man sklart frvnta sig viss frgning och man br drfr ha lite koll p vem som ger ut nyheterna. Men public service kan man tycka ska vara de mest plitliga och mest obundna, men nd hr jag ofta folk som sger att de inte litar p det t.ex. SVT skriver.

Men det jag d sker r riktiga bevis p situationer d man antingen snedvridit saker eller helt valt att inte rapportera om det. SVT r fortfarande min strsta nyhetsklla (ven om jag lser p fler stllen) och tycker inte att folk gett mig tillrckligt goda anledningar att tvivla p det som skrivs. Utan det r ofta bara uttalanden utan att faktiskt kunna peka p ngot. Jag skulle istllet vilja pst att alternativ media ofta r starkt frgat.

Har ni ngra konkreta exempel? Tycker ni att vi blir frda bakom ljuset om vissa saker eller ges en snedvriden bild?

(Med frgad menar jag pverkad av politiska sikter och/eller snedvrider fakta eller vljer att inte rapportera vissa saker som r av nyhetsvrde)
https://www.expressen.se/nyheter/kri...ka-vinklingen/
Citera
2021-01-31, 21:53
Medlem
Citat:

kommer inte p ngra exempel just nu men vre n svt och sveriges radio finns vl knappast

neutrala r de inte fr fem re.

de vrider och vnder p allt till deras egen frdel och agenda fr nuvarande feminist vnster regering
Citera
2021-01-31, 21:54
Medlem
Bttre n tex amerikanska medier och bttre n alt media. Men finns mnga vnstertomtar anstllda.
Citera
2021-01-31, 21:55
Medlem
Uncorruptables avatar
Aldrig i livet. Tittar aldrig p SVT. Det r till fr kommunister av kommunister.
Citera
2021-01-31, 21:57
Bannlyst
Jag tycker allt att vi borde f se fler journalister svettas eftersom AI.
Kan redan nu, skriva alla nyheter bttre. Men just den nyheten. Fr vi sllan lsa.
Citera
2021-01-31, 22:10
Medlem
Straals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Aldrig i livet. Tittar aldrig p SVT. Det r till fr kommunister av kommunister.

Och p vilket stt menar du att det yttrar sig?
Citera
2021-01-31, 22:11
Medlem
Straals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladdigkuk
https://www.expressen.se/nyheter/kri...ka-vinklingen/

Citera
2021-01-31, 22:17
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Och p vilket stt menar du att det yttrar sig?
Allt r tillrttalagt, de talar aldrig kring de otroliga mngd problem som Sverige har, och de gr som katten kring het grt med bde frgor och svar, stller aldrig korrekt frgor. Massor med PK-trams.

Alla analyser kring vad alla problem beror p blir shr i stil med den rdande maktstrukturen:

https://pics.me.me/this-is-how-gover...s-32520070.png
Citera
2021-01-31, 22:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

SvT r generellt sett mer neutrala n ngon annan media, men dom har en blind flck kring invandring och islam och liknande, dr det r rena rama sanningsministeriet.
Citera
2021-01-31, 22:42
Avstngd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satanschannel
Jag tycker allt att vi borde f se fler journalister svettas eftersom AI.
Kan redan nu, skriva alla nyheter bttre. Men just den nyheten. Fr vi sllan lsa.

De provade AI hos frskringskassan och d de lrde sig av tidigare beslut s blev AI:s beslut ocks lite rasistiska😀
Citera
2021-01-31, 22:58
Medlem
duden83s avatar
SVT t inte neutrala. t bara kolla p invandringen hur den debatteras.. (eller typ inte debatteras..och p ett vldigt konstigt sett nr den vl debateras. stlls typ aldrig ngra hrda frgor till politikerna. Finns som ingen rimlighetsanalys som genomfrs pga. att media inte gr sitt jobb)

Sedan kan du jmfra hur ofta de rapporterar vad olika partier tycker och tnker. Exempelvis hur ofta skriver de om vad miljpartiet tycker jmfr med kristdemokraterna (som r det strre partiet av de tv).

Sedan kan du ju kolla p t.ex. hur de rapporterat kring USA och Trump. Hur genomskinligt har det inte varit fr varje tnkande mnniska att Carina Bergfeldt r en vnstermnniska? Det har ju bara varit negativt och skit som rapporterats.
Hur ofta har de nmnt t.ex. att ekonomin gick som tget innan Corona under Trump? typ aldrig..
Senast redigerad av duden83 2021-01-31 kl. 23:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in