Citat:
Ursprungligen postat av
Straal
Att nyheter blir frgade av den skrivande journalisten r inget konstigt, ven om det i det lngsta skall motarbetas fr en neutral journalistik. Men med det sagt fr man sklart frvnta sig viss frgning och man br drfr ha lite koll p vem som ger ut nyheterna. Men public service kan man tycka ska vara de mest plitliga och mest obundna, men nd hr jag ofta folk som sger att de inte litar p det t.ex. SVT skriver.
Men det jag d sker r riktiga bevis p situationer d man antingen snedvridit saker eller helt valt att inte rapportera om det. SVT r fortfarande min strsta nyhetsklla (ven om jag lser p fler stllen) och tycker inte att folk gett mig tillrckligt goda anledningar att tvivla p det som skrivs. Utan det r ofta bara uttalanden utan att faktiskt kunna peka p ngot. Jag skulle istllet vilja pst att alternativ media ofta r starkt frgat.
Har ni ngra konkreta exempel? Tycker ni att vi blir frda bakom ljuset om vissa saker eller ges en snedvriden bild?
(Med frgad menar jag pverkad av politiska sikter och/eller snedvrider fakta eller vljer att inte rapportera vissa saker som r av nyhetsvrde)
kommer inte p ngra exempel just nu men vre n svt och sveriges radio finns vl knappast
neutrala r de inte fr fem re.
de vrider och vnder p allt till deras egen frdel och agenda fr nuvarande feminist vnster regering