• 1
  • 2
2021-01-31, 21:43
Medlem
Straals avatar
Att nyheter blir färgade av den skrivande journalisten är inget konstigt, även om det i det längsta skall motarbetas för en neutral journalistik. Men med det sagt får man såklart förvänta sig viss färgning och man bör därför ha lite koll på vem som ger ut nyheterna. Men public service kan man tycka ska vara de mest pålitliga och mest obundna, men ändå hör jag ofta folk som säger att de inte litar på det t.ex. SVT skriver.

Men det jag då söker är riktiga bevis på situationer då man antingen snedvridit saker eller helt valt att inte rapportera om det. SVT är fortfarande min största nyhetskälla (även om jag läser på fler ställen) och tycker inte att folk gett mig tillräckligt goda anledningar att tvivla på det som skrivs. Utan det är ofta bara uttalanden utan att faktiskt kunna peka på något. Jag skulle istället vilja påstå att alternativ media ofta är starkt färgat.

Har ni några konkreta exempel? Tycker ni att vi blir förda bakom ljuset om vissa saker eller ges en snedvriden bild?

(Med färgad menar jag påverkad av politiska åsikter och/eller snedvrider fakta eller väljer att inte rapportera vissa saker som är av nyhetsvärde)
Senast redigerad av Straal 2021-01-31 kl. 21:46.
Citera
2021-01-31, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straal
Att nyheter blir färgade av den skrivande journalisten är inget konstigt, även om det i det längsta skall motarbetas för en neutral journalistik. Men med det sagt får man såklart förvänta sig viss färgning och man bör därför ha lite koll på vem som ger ut nyheterna. Men public service kan man tycka ska vara de mest pålitliga och mest obundna, men ändå hör jag ofta folk som säger att de inte litar på det t.ex. SVT skriver.

Men det jag då söker är riktiga bevis på situationer då man antingen snedvridit saker eller helt valt att inte rapportera om det. SVT är fortfarande min största nyhetskälla (även om jag läser på fler ställen) och tycker inte att folk gett mig tillräckligt goda anledningar att tvivla på det som skrivs. Utan det är ofta bara uttalanden utan att faktiskt kunna peka på något. Jag skulle istället vilja påstå att alternativ media ofta är starkt färgat.

Har ni några konkreta exempel? Tycker ni att vi blir förda bakom ljuset om vissa saker eller ges en snedvriden bild?

(Med färgad menar jag påverkad av politiska åsikter och/eller snedvrider fakta eller väljer att inte rapportera vissa saker som är av nyhetsvärde)
https://www.expressen.se/nyheter/kri...ka-vinklingen/
Citera
2021-01-31, 21:53
Medlem
Citat:

kommer inte på några exempel just nu men väre än svt och sveriges radio finns väl knappast

neutrala är de inte för fem öre.

de vrider och vänder på allt till deras egen fördel och agenda för nuvarande feminist vänster regering
Citera
2021-01-31, 21:54
Medlem
Bättre än tex amerikanska medier och bättre än alt media. Men finns många vänstertomtar anställda.
Citera
2021-01-31, 21:55
Medlem
Uncorruptables avatar
Aldrig i livet. Tittar aldrig på SVT. Det är till för kommunister av kommunister.
Citera
2021-01-31, 21:57
Bannlyst
Jag tycker allt att vi borde få se fler journalister svettas eftersom AI.
Kan redan nu, skriva alla nyheter bättre. Men just den nyheten. Får vi sällan läsa.
Citera
2021-01-31, 22:10
Medlem
Straals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Aldrig i livet. Tittar aldrig på SVT. Det är till för kommunister av kommunister.

Och på vilket sätt menar du att det yttrar sig?
Citera
2021-01-31, 22:11
Medlem
Straals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladdigkuk
https://www.expressen.se/nyheter/kri...ka-vinklingen/

Citera
2021-01-31, 22:17
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Och på vilket sätt menar du att det yttrar sig?
Allt är tillrättalagt, de talar aldrig kring de otroliga mängd problem som Sverige har, och de går som katten kring het gröt med både frågor och svar, ställer aldrig korrekt frågor. Massor med PK-trams.

Alla analyser kring vad alla problem beror på blir såhär i stil med den rådande maktstrukturen:

https://pics.me.me/this-is-how-gover...s-32520070.png
Citera
2021-01-31, 22:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

SvT är generellt sett mer neutrala än någon annan media, men dom har en blind fläck kring invandring och islam och liknande, där det är rena rama sanningsministeriet.
Citera
2021-01-31, 22:42
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satanschannel
Jag tycker allt att vi borde få se fler journalister svettas eftersom AI.
Kan redan nu, skriva alla nyheter bättre. Men just den nyheten. Får vi sällan läsa.

De provade AI hos försäkringskassan och då de lärde sig av tidigare beslut så blev AI:s beslut också lite rasistiska😀
Citera
2021-01-31, 22:58
Medlem
duden83s avatar
SVT ät inte neutrala. Ät bara kolla på invandringen hur den debatteras.. (eller typ inte debatteras..och på ett väldigt konstigt sett när den väl debateras. ställs typ aldrig några hårda frågor till politikerna. Finns som ingen rimlighetsanalys som genomförs pga. att media inte gör sitt jobb)

Sedan kan du jämföra hur ofta de rapporterar vad olika partier tycker och tänker. Exempelvis hur ofta skriver de om vad miljöpartiet tycker jämför med kristdemokraterna (som är det större partiet av de två).

Sedan kan du ju kolla på t.ex. hur de rapporterat kring USA och Trump. Hur genomskinligt har det inte varit för varje tänkande människa att Carina Bergfeldt är en vänstermänniska? Det har ju bara varit negativt och skit som rapporterats.
Hur ofta har de nämnt t.ex. att ekonomin gick som tåget innan Corona under Trump? typ aldrig..
Senast redigerad av duden83 2021-01-31 kl. 23:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in