2021-01-31, 23:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sphyrna
Igår var jag hemma hos en vän o käkade tacos. Han bjöd på guacamole utan creme fraise. Har någon ätit detta innan? Jag vågade inte påpeka att han glömt en av de viktigaste ingredienserna då jag inte var säker på om det var medvetet eller inte. Vad tror ni? Skulle jag ha kunnat påpeka detta eller är det vanligt att folk inte har i creme fraise?
Innehåller aldrig cräm fräs i som grundrecept.
Dock kan det vara gott med gräddfil och sen adda habanero och annat, men då slutar jag kalla det för guacamole.
Guacamole betyder avokadosås.

Jag gjorde en sådan senast igår, avokado, vitlök, lime, salt och peppar och inget mer och till mina fajitas.
Citera
2021-02-01, 09:56
Medlem
TuckerandDales avatar
Ingen normal människa har creme fraiche i guacamole, bara stött på detta bisarra beteende en gång och det förstörde hela guacamolen.
Citera
2021-02-01, 09:59
Medlem
RedXs avatar
Creme fraische i guacamole är ett svenskt påfund. Ungefär som ”man har köttfärs i tacos” vilket också skulle anses vara ett helgerån i Mexiko.
Citera
2021-02-01, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Creme fraische i guacamole är ett svenskt påfund. Ungefär som ”man har köttfärs i tacos” vilket också skulle anses vara ett helgerån i Mexiko.

Lägg av.
Vairfrån har du fått att creme fraiche i guacamole skulle vara ett svensk påfund?
Länka gärna till källa om det är så att du vet mer än jag.

Avocadoröra med creme fraiche är ett mexikansk påfund, att blanda avocado med den creme fraiche-liknande produkten mexican crema är vanligt i mexico.
Bara det att det kallas avocado crema och inte guacamole.

Så varför tror du att det skulle vara ett helgerån?

Att göra tacos på köttfärs är inte heller ett helgerån i mexico, utan något som absolut förekommer.
Citera
2021-02-01, 13:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Hittar avokado recept i Mexiko med olika mejerier i, så helgerån låter som ett lätt udda påstående.
Citera
2021-02-01, 13:38
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hittar avokado recept i Mexiko med olika mejerier i, så helgerån låter som ett lätt udda påstående.

Ok, det kanske var att ta i, och fullt möjligt att det finns ”avokadoröror” med creme fraische-liknande tillsatser i. Men det är inte samma sak som guacamole.
Citera
2021-02-01, 13:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ok, det kanske var att ta i, och fullt möjligt att det finns ”avokadoröror” med creme fraische-liknande tillsatser i. Men det är inte samma sak som guacamole.
Håller med helt där, jag kallas dessa för varianter, men inte alls säker på vad Mexikanerna kallar det för.
Eller om de kanske har ett hjälpord för beskriva att det är mer än en traditionell guacamole.

Jag gör en själv, en med 40% gräddfil, och sen har även habanero i sig, och tomat och lök.
En mycket god sak, dock ingen guacamole som jag ser på det, men mycket passande till den Mexikanska maten.
Citera
2021-02-01, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Håller med helt där, jag kallas dessa för varianter, men inte alls säker på vad Mexikanerna kallar det för.
Eller om de kanske har ett hjälpord för beskriva att det är mer än en traditionell guacamole.

Jag gör en själv, en med 40% gräddfil, och sen har även habanero i sig, och tomat och lök.
En mycket god sak, dock ingen guacamole som jag ser på det, men mycket passande till den Mexikanska maten.

Det är jag säker på.
Avocado crema kallar dom den röran.
Se min post ovan.
Citera
2021-02-01, 15:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är jag säker på.
Avocado crema kallar dom den röran.
Se min post ovan.
Läste aldrig ditt inlägg till svaret till RedX.
Men toppen, då har vi även ett namn på den röran.

Personligen tycker jag den är god, och är väldigt passande till saker som tex fajitas, där även guacamolen är också mycket god.
Citera
2021-02-02, 05:32
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Din vän gjorde helt rätt.
Om du har i cremefraiche så är det inte guacamole, då får du kalla det avocadoröra istället.

Guacamole innehåller avocado, lime, tomat, vitlök, koriander, gul lök och eventuellt jalapeño.
Det är läge för att lägga till guacomaffian på listan. =D Får se hur tråden utvecklar sig.

Kul att lära sig nytt. Här fintärnar jag hälften av avocadon, mosar resten och blandar allt tillsammans med pressad lime och sedan bara PoS. Vi kan väl döpa det till advocadomojs. =)

Ett tips är att använda rømme istället för CF om man har tillgång till det.

En taco (hårt skal) ska ha avocadon under den heta kryddiga köttfärsen, och créme fraîche (Kräm fräs) ovanpå köttfärsen i det musliknande skalet.

Senast redigerad av Softis... 2021-02-02 kl. 06:19.
Citera
2021-02-02, 06:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Det är läge för att lägga till guacomaffian på listan. =D Får se hur tråden utvecklar sig.

Kul att lära sig nytt. Här fintärnar jag hälften av avocadon, mosar resten och blandar allt tillsammans med pressad lime och sedan bara PoS. Vi kan väl döpa det till advocadomojs. =)

Ett tips är att använda rømme istället för CF om man har tillgång till det.

En taco (hårt skal) ska ha avocadon under den heta kryddiga köttfärsen, och créme fraîche (Kräm fräs) ovanpå köttfärsen i det musliknande skalet.

Jag kört gräddfil istället för cräm fräs.
Citera
2021-02-02, 06:40
Medlem
Skurhinkens avatar
Helt rätt. En äkta Guacamole innehåller ej cr fraiche. Dock tycker jag det är godare att blanda i en skvätt. En smaksak, givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in