Citat:
Ursprungligen postat av
storm72
Vad är fördelen med att spara ihop 1 miljon kronor mot att istället få bostadstillägg?
Om man tänker sig en person som haft några låglönejobb plus lite arbetslöshet och får ut en pension på 14000kr/mån
Bor i en hyrd lägenhet 8000kr/mån i 20 år till innan man dör
Bostadstillägg för dessa 20 år är då: 3800kr*12*20=912000 kr
Om man istället sparat ihop 1 miljon kr så kan de i början bli svårt att få bostadstillägg för att sedan stiga när förmögenheten sjunker. Pengarna man sparar går mer eller mindre till de man annars fått som bostadstillägg.
Antar du menar 14k sek innan skatt.
Jo, med dagens regler och med dina siffror så verkar det knappast ha varit någon större vits med att ha sparat/hushållat.
Och tänk vilken hit att ha levt fattig hela livet, och sedan vinna en miljon på sin stående livslånga lottorad samma dag som man går i pension och bostadstillägget beräknas...
Sedan tänker jag mig, att ha dessa pengar och blåsa dem på en sjukt lyxig resa försa halvåret av pensioneringen, varför ska då andra betala för det man gjorde av med på ett halvårs lyxliv?
Edit: När jag räknar på min ungefärligt kommande situation så får jag inget bostadstillägg oavsett sparande, vilket främst beror på låg boendekostnad. Kanske man skulle skaffa en dyrare bostad lagom till pensionen, som andra till stora delar får betala för?
Och så blåsa sparandet på snorlyxiga resor...