• 3
  • 4
2021-01-31, 14:14
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Vad är fördelen med att spara ihop 1 miljon kronor mot att istället få bostadstillägg?

Om man tänker sig en person som haft några låglönejobb plus lite arbetslöshet och får ut en pension på 14000kr/mån
Bor i en hyrd lägenhet 8000kr/mån i 20 år till innan man dör

Bostadstillägg för dessa 20 år är då: 3800kr*12*20=912000 kr

Om man istället sparat ihop 1 miljon kr så kan de i början bli svårt att få bostadstillägg för att sedan stiga när förmögenheten sjunker. Pengarna man sparar går mer eller mindre till de man annars fått som bostadstillägg.

Med dagens regler så kan man till och med få bostadstillägg om man sitter obelånad
i en miljonvilla. Ta ut tjänstepensionen innan 65år och slänga in på bolånen bara

Jag hade 300.000 i lån på min 3milj villa och fick bostadstillägg pga att jag hade
minderåriga barn samt för att jag är sjukpensionär. Men sen när jag fick ärva och
köpte sommarstuga så fick jag ta bort bostadsbidraget
Citera
2021-01-31, 15:00
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Vad är fördelen med att spara ihop 1 miljon kronor mot att istället få bostadstillägg?

Om man tänker sig en person som haft några låglönejobb plus lite arbetslöshet och får ut en pension på 14000kr/mån
Bor i en hyrd lägenhet 8000kr/mån i 20 år till innan man dör

Bostadstillägg för dessa 20 år är då: 3800kr*12*20=912000 kr

Om man istället sparat ihop 1 miljon kr så kan de i början bli svårt att få bostadstillägg för att sedan stiga när förmögenheten sjunker. Pengarna man sparar går mer eller mindre till de man annars fått som bostadstillägg.

För att man kanske vill köpa någon skit häftig sci fi sak om 40-50 år?
Citera
2021-01-31, 16:34
Medlem
leprasjuklings avatar
Mycket prat om "höjningen av pensionsåldern" till 68 år i media , som i realiteten är en höjning av LAS till 68 år, och som bara berör de som vill jobba kvar mot arbetsgivarens vilja.

Den stora förändringen är att rätten till bostadstillägg och garantipension kommer att höjas till 66 år 2023, och sedan följa medellivslängden.

Detta tillsammans med försämringen av LAS som nyliberalerna fått av S för att sitta kvar kommer leda till att många 60+:are kommer att sluta sitt arbetsliv som arbetslösa.
Alla 60+:are som inte längre hänger med i produktionstakten eller har utdaterade kunskaper kommer att sorteras ut pga kompetensbrist och skickas till arbetsförnedringen som födkrok till jobbcoachskojarna.

Sitta i CV-kurs med en 25-årig jobbcoach som 65-åring kommer att kännas så där, men kommer att vara nödvändigt i väntan på kunna få en pension som går att leva på om man inte sparar så mycket som möjligt nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Med dagens regler så kan man till och med få bostadstillägg om man sitter obelånad
i en miljonvilla. Ta ut tjänstepensionen innan 65år och slänga in på bolånen bara

Jag hade 300.000 i lån på min 3milj villa och fick bostadstillägg pga att jag hade
minderåriga barn samt för att jag är sjukpensionär. Men sen när jag fick ärva och
köpte sommarstuga så fick jag ta bort bostadsbidraget
Sjukpension avskaffades 2003, bostadsbidraget till er långtidssjukskrivna med sjukersättning är något annat.
Senast redigerad av leprasjukling 2021-01-31 kl. 16:38.
Citera
2021-01-31, 17:13
Medlem
gäller att planera inför sin pension max 100 papp på kontot

har en granne som gått i pension han får ut strax under 15 tusen efter skatt han räknas som fattigpensionär (trodde den gränsen var betydligt lägre )
han fick byta upp sig till en 3:a på ca 70 kvm ca 6000 kr/mån han får 1800 kr månad i bostadstillägg

jag ser fram i mot att gå i pension ska jag byta upp mig från 41 kvm till 70, men om 10 år har nog bostadstilläggen minskat
Citera
2021-01-31, 17:25
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Sjukpension avskaffades 2003, bostadsbidraget till er långtidssjukskrivna med sjukersättning är något annat.

Ja det har du rätt i, men är det inte samma regler som gäller tro?
Citera
2021-01-31, 18:20
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Naturligtvis kan system ändras.
Just nu är det, om man satsar på pensionen, ingen mening att arbeta om man tjänar under 33800 i månaden då det innebär samma nivå som garantipensionen.

Jag tror det är just i såna tider man inte behöver spara - man kan passa på tills det kommer tider man måste ha sparade pengar.

Du ska minnas din fattigaste dag när du är som rikast. Det tänker ska man tamigfan alltid ha.
Citera
2021-01-31, 18:32
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Det enda lösningen är att flytta utomlands. Ni som har en utbildning som är gångbar i något annat land, flytta ASAP. För 150 år sedan klarade svenskar att utan vare sig pengar eller engelskkunskaper att emigrera till USA. Om de klarade det på 1800-talet kan ni klara det idag, det handlar bara om vilja. En av de få bra sakerna med EU är den fria rörligheten så numera behövs inte ens krångel med papper. Så lägg ned gnället och flytta eller ge er in i politiken om ni pallar.
Citera
2021-01-31, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Det är inget som tvingar pensionärer att ta ut sin tjänstepension på 5 år, det är ett eget val.
När man väl hamnar på äldreboende så är ens ev. förmögenhet bara intressant för arvingarna, snittöverlevnadstiden på äldreboende är 1 år, de som lever längre är de dementa.

Se i stället på kostnaden för hemtjänst och hur den urholkas med istället ge bidrag till medelklassen för tjänster som många pensionärer inte har råd att betala för.

Jo, sant. För mig som statligt anställd är det dock 5 års utbetalningstid by default på tjänstepension men man kan skruva på det som man vill ha det, helt riktigt. Ok, hemtjänst kanske också är dyrt, vet jag inget om. De tjänster som levereras inom hemtjänsten verkar inte räcka för de behov som finns och att få steppa upp och flytta till ett äldreboende som gammal men ändå inte nära döden är svårt. Var det så du menade? Det är dyrt att leva öht. på en liten pension, kan vi väl vara överens om? Vad är det för bidrag till medelklassen du tänker på?

Samtidigt skriver jag inte under på att det är så dåligt i Sverige. Jag själv tjänar inte mycket mer än de 33 800 kr det talats om i tråden (inte du) men har haft lätt att spara. Om dessa tillgångar kommer att straffa mig som pensionär, jämfört med latmaskar, so be it. Jag vill vara herre över min ekonomiska trygghet när jag blir gammal, det är allt. Även om andra åker gratisskjuts. Det är inte säkert att garantipension, bostadstillägg eller äldreförsörjningsstöd eller ens hemtjänst finns kvar om 15 år. Allt kan väl hända i politiken och nationalekonomin och latmaskarna har egentligen ingen trygghet. Jag har medel att gå i pension vid 65 och slippa behöva arbeta till 75.

I den här tråden har vi pratat om planering av ekonomi som pensionär - om man blir en fattig pensionär. Det är intressant och viktigt och berör många. Men att i 20-årsåldern ta ett beslut att aldrig jobba om man inte får 33 800 kr i månaden, och få ett dåligt liv, bara för att man inte får det sämre än många andra om 50 år, kanske, ter sig, åtminstone för mig, som ett agerande mot själva meningen med livet. Det är liksom inte ett alternativ för normala människor. Jag säger inte att du har påstått det här med 33 800 kr, men det har framkommit sådana åsikter i tråden och jag kommenterar allmänt.

Att vi göder lata invandrare som aldrig jobbat med en lika hög pensionsinkomst som en svensk som jobbat hårt fast i ett lågbetalt jobb är fel. Många invandrare uppbär äldreförsörjningsstöd (en slags socialbidrag för äldre) men har inte bott i landet på årtionden (genom att skriva sig hos ett barn eller nåt). Hur det är med krav att bo i landet för garantipensionärer vet jag inte. Om så, är det många som blir låsta och inte kan leva som pensionär i ett billigare och kanske soligare land. Men faktum är att svenskarna har röstat för detta. Dock inte jag. Jag känner därför att jag har gjort mitt i den frågan och inte kan göra annat än att ta ansvar för mig själv. Ser heller inget större engagemang från myndigheter att stoppa dessa bedrägerier.
Citera
2021-02-01, 10:41
Medlem
lfhs avatar
På 1miljon kan du ta ut det historiskt säkra 4%/årligen och då får du typ 3k/m efter skatt och det sannolikt utan att kapitalet minskar. Vill man leva upp det kan du ju ta ut mer % årligen och i värsta fall får man slut på pengar sista åren och hamnar i bostadstilläggs fallet ändå.
Citera
2021-02-01, 13:26
Medlem
lfhs avatar
Kan tillägga att för bli miljonär som 65 åring så räcker det om du sparar första 10 åren i arbetslivet (20-30) 600kr/m om vi räknar med 7%/år vilket är ungefär vad börsen avkastat historiskt (inflation medräknat). Om man vill räkna lite per pessimistiskt med 5%/år så behöver man spara dryga tusingen. Dvs ingen jätteuppoffring om man börjar när man fortfarande har tiden på sin sida.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in