Citat:
Ursprungligen postat av
MomsPlusSkatt
Alltså tidigare var det inga avgifter alls för att få tillstånd. Sen införde de den här avgiften 700 kr per tillstånd.
Men grejen är den att ofta vill man ha flera tillstånd, man söker ju av ett område ganska fort. T.ex. när jag höll på så lämnade jag in tillstånd på 10-15 st badstränder samtidigt. Då skulle ju tillstånden kosta 7000-10500 kr idag. Vilket blir väldigt dyrt. Men inte nog med det, dessa tillstånd är dessutom alltid tidsbegränsade till 1-2 år.
Sen kostar tillstånden, även om du får avslag och inte får dem. Det är alltså handläggningen för varje tillstånd som de ska ha 700 kr för. Så du har ju ingen garanti liksom för att du får nått tillstånd alls. Jag tror det är så det är. Då vågar man ju inte ens ta chansen att ens söka. Tänk om man får avslag liksom. Då var det bara pengarna i sjön direkt.
Så när den tiden gått ut så måste man söka om igen. Vad som hände var att hobbyn i Sverige ökade kraftigt. Det var fler och fler som ville söka med metalldetektor. Då fick länsstyrelsen så pass mycket ärenden att de blev översvämmade. Vad de då gjorde var att införa denna avgift för att de skulle slippa denna handläggning.
Det i sin tur dödade ju hobbyn totalt och har fått de konsekvenser som jag nämnde tidigare. Så det har ju inte gynnat samhället, det har bara förstört. Förutom byråkraterna på dessa myndigheter då som sitter där på sina feta arslen och kostar oss skattebetalare onödiga pengar.
Jag var till och med i kontakt med en landshövding som skulle rösta nej åt förslaget. Men det var som sagt lönlöst, vi hade inte en chans mot alla de andra hjärntvättade regionerna som lät förslaget gå igenom. Så ja, jag engagerade mig tom politiskt angående detta. Och jag hade många med mig, alltså andra som höll på med hobbyn.
Vi skrev som fan och förklarade alla fördelar med hobbyn. Alltså det jag skrev till er ovan, men som sagt, det gjorde inte nån skillnad alls. Vi blev totalt överkörda i alla instanser. Och då var vi ändå typ ett par tusen personer. Vi hade underskrifter och allt.
Anledningen varför vi kunde vara så pass koordinerade är för att det finns en Facebook grupp som heter "Metallsökarsidan". Det var där vi pratade om hobbyn och när detta kom upp så var det många eldsjälar som drev det hela, fick namnunderskrifter etc.
Men som sagt, vad hjälpte våra argument, inte ett piss, politikerna och regionerna lyssnade inte ens. Så det var lönlöst att ens kämpa. Det är så det funkar i en demokrati..