2021-01-31, 02:46
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du missförstår nog funktionen med arkeologi, här handlar inte om att fylla museer utan om att öka förståelsen för vår forntid, oftast är det bättre att föremålen får ligga kvar i jorden, det är definitivt än att amatörer springer omkring och selektivt plockar upp alla metallföremål ur marken

Du jobbar säkert på länsstyrelsen, riksakvarieämbetet, är arkeolog, kommunen eller nått sådant. Du är en förbudsivrare, fy fan vilken sne syn du har på detta alltså.

Jag lovar dig, nu kommer fler föremål förloras för alltid. Det finns inte många arkeologer i Sverige. Och de är definitivt inte ute och letar metallföremål hela dagarna iaf. De är överhoppade av byråkratiskt arbete. Sitter på ett kontor och bläddrar i papper hela dagarna. Men hade man tillåtit denna hobby så hade det funnits tusentals, ja tiotusentals som var ute och letade. De hade hittat många av våra fornföremål innan det var försent.

Sen håller inte din punkt. Jag menar, tror du alla plockar upp dessa föremål? Nej, så klart inte, då kallar de ju på experthjälp. Man kan väl tom reglera det som så att man får hitta fornfynd men att man måste kalla på experter om det nu är din stora oro och ditt bästa argument. Nu vill du istället förbjuda allt och då kommer dessa föremål att vittra sönder i backen istället.

Du är så trångsynt så det inte finns ord för det. Det är såna som dig som gör att vi inte har så många kulturskatter som vi skulle kunna haft.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-01-31 kl. 02:57.
Citera
2021-01-31, 02:51
Medlem
Peyotedudes avatar
Regel nr 1 i många hushåll. Koppla aldrig in myndigheterna om det går att unvika du får bara skit tillbaka.
Citera
2021-01-31, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Regel nr 1 i många hushåll. Koppla aldrig in myndigheterna om det går att unvika du får bara skit tillbaka.

Exakt! Håller med, vi har en överbyråkrati deluxe i Sverige. Egentligen så borde alla de här nollorna få kicken från sina värdelösa arbeten som inte producerar någonting alls överhuvudtaget. Vi borde minska staten och dess anställda. Den offentliga sektorn är på tok för stor i detta land.
Citera
2021-01-31, 03:14
Medlem
Tutankhamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Tänkte precis som dig. Enkelt att få ett avslut i rätten. Bra för statistiken. Rättsväsendet är ett skämt
Finns det någon statlig instans i detta land som inte är ett skämt?
Citera
2021-01-31, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahahahahaha
Intressant läsning. Tack

jag vill påstå att "intressant" är långt under en underdrift.

ReasoningIsTheKey har 90% rätt i alla presenterade punkter i denna tråden.
Den enda punkten det möjligen skulle kunna vara fel är var Mallgan jobbar. Fast det är samtidigt rätt oviktigt i det stora hela.

Jag hade gett fan i att säga nåt till staten, om jag hade varit tvungen att säga nåt hade jag sagt att min magnet fastnade i nåt. Eller att hunden grävde.
Inte hade jag nämt ett ord om nåt sånt där förbannat elektronisktunderjordensakletarmumbojumbo (vad det nu är?), iallafall.
Citera
2021-01-31, 04:23
Medlem
Narutoshippchops avatar
Typiskt naivt svenskt att åka fast för en sån grej.
1. Berätta inte att du har en metalldetektor för någon.
2. Lämna inte in dina fynd. Men om man bajsnödigt måste det så gör det anonymt och spela dum.
Citera
2021-01-31, 05:04
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Vilka stolpskott ni är i tråden, inte alla men en del!

Jag har sökt mycket med metaldetektor och haft det som hobby. För det första så är Sverige extrema när det kommer till regleringarna av metalsökande. I alla nordiska grannländer, dvs Norge, Finland och Danmark så behöver man endast ha tillstånd från markägaren. I Sverige så behöver man ha tillstånd från länsstyrelsen också, vilket man aldrig får i princip, plus att det är svindyrt att få per tillstånd.

Intressant, visst inte att den föreningen existerade. Kände till reglerna och att det finns personer som håller på med den här hobbyn i Sverige. Jag har själv varit nyfiken och skulle gärna börja, dock har byråkratin och kostnaderna för ansökningarna avskräckt mig från att börja. Det borde till en förändring på det här området och då med Danmark som förebild. Det hade varit till gagn för alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Typiskt naivt svenskt att åka fast för en sån grej.
1. Berätta inte att du har en metalldetektor för någon.
2. Lämna inte in dina fynd. Men om man bajsnödigt måste det så gör det anonymt och spela dum.

Eller så påverkar man politikerna till att ändra lagen så att söka med metalldetektor blir med tillgängligt. Jag hade inte haft några problem med att lämna in kulturskatter till myndigheterna såvida man tar hand om dessa och inte slänger som jag läst att man gjort. När det kommer till mer värdefulla föremål så skall man ha systemet med hittelön som idag.

De som ändå bryter emot reglerna och plundrar fornlämningar skall straffas hårt.
Citera
2021-01-31, 05:16
Medlem
Riksdalerns avatar
Skulle jag vara ute med metaldetektor och inse att jag snubblat över fornfynd som jag klassar som arkeologiskt värde och historiskt värde skulle jag bara ringa ett samtal anonymt om koordinaterna och ge mig iväg med metaldetektorn någon annanstans.

Det enda man egentligen är ute efter när man kör metaldetektor är gamla mynt, ringar, halsband etc, historiska fynd går inte att visa upp eller sälja utan extremt höga misstankar.

Vet en snubbe som sålde extremt gamla mynt på tradera som åkte dit för att ha stulit mynten, det var så osannolikt att personen skulle ha alla dyrgripar folk spenderar flera decennium för att få tag på.
Citera
2021-01-31, 06:03
Medlem
Rätt åt honom. Synd att böterna var så låga, för om det är något jag ogillar så är det svenskars bror-duktig syndrom och att visa för stat, myndighet och pappa vad de åstadkommit. Varför skuöle man överhuvudtaget vilja ha kontakt med myndigheter?
Citera
2021-01-31, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Skulle jag vara ute med metaldetektor och inse att jag snubblat över fornfynd som jag klassar som arkeologiskt värde och historiskt värde skulle jag bara ringa ett samtal anonymt om koordinaterna och ge mig iväg med metaldetektorn någon annanstans.

Det enda man egentligen är ute efter när man kör metaldetektor är gamla mynt, ringar, halsband etc, historiska fynd går inte att visa upp eller sälja utan extremt höga misstankar.

Vet en snubbe som sålde extremt gamla mynt på tradera som åkte dit för att ha stulit mynten, det var så osannolikt att personen skulle ha alla dyrgripar folk spenderar flera decennium för att få tag på.

Precis, för oftast så går det inte att sälja dessa fynd, men även om det gör det. Att man hittar vikingaskatter i guld och silver så kan du ändå inte sälja dem. Så fornminneslagen är idiotisk. Låt folk leta efter fornminnen och inför hittelön istället! Fatta vad våra museum skulle vara fulla med skatter för generationer i framtiden att beskåda. Men icke, inte i detta jävla skit land.

Fornminneslagen stoppar och gör det mycket svårare för all annan användning av metalldetektorer. Till och med byggsektorn drabbas liksom. Ofta en byggarbetare är ute och letar fornlämningar liksom.

Detta visar ju bara att byråkratin har gått för långt i detta land. Sparka alla jävla feminister och paragrafryttare som sitter på dessa myndigheter och bara ställer till problem. Fatta vad det kostar bara för att hålla dessa idiotiska regleringar kvar. Jag menar, det är inte lite lön de lyfter på de där myndigheterna.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-01-31 kl. 06:18.
Citera
2021-01-31, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Intressant, visst inte att den föreningen existerade. Kände till reglerna och att det finns personer som håller på med den här hobbyn i Sverige. Jag har själv varit nyfiken och skulle gärna börja, dock har byråkratin och kostnaderna för ansökningarna avskräckt mig från att börja. Det borde till en förändring på det här området och då med Danmark som förebild. Det hade varit till gagn för alla.

Eller så påverkar man politikerna till att ändra lagen så att söka med metalldetektor blir med tillgängligt. Jag hade inte haft några problem med att lämna in kulturskatter till myndigheterna såvida man tar hand om dessa och inte slänger som jag läst att man gjort. När det kommer till mer värdefulla föremål så skall man ha systemet med hittelön som idag.

De som ändå bryter emot reglerna och plundrar fornlämningar skall straffas hårt.

Precis, det är ju det här jag menar, det finns redan hårda lagar för om man tar eller förstör fornminnen. Dessa ska följas.

Men låt oss för böveln i alla fall få hitta fornminnena! Detta så att andra kan ta del av dem också. Dessa ska finnas på museum, inte vittra sönder/rosta sönder i marken.

Men Sverige är som sagt ett sjukt land med för mycket byråkrati. Det är detta som skapat denna perversa situation. Att regleringarna gör mer skada än nytta.
Citera
2021-01-31, 07:04
Medlem
SoCos avatar
Snacka om att ha två siffrigt IQ att visa upp skiten han hade funnit med en olicenserad metalldetektor, ytterliggare en minus IQ på faktumen att han trodde han kunde lita på svenska myndigheter, visste han inte att dem är landsförrädarre än? Korkade jävla klappträ som förtjänar allt han kommer få, dumma jävla svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in