Citat:
Den lag so ni tycker är skitlag och övertramp med mera kom ju till för att ett visst av våra grannländer inte kunde sköta sig på 80-talet och plundrade fornminnen och sålde vidare utomlands. Sen är det intressant att ni inte tycker man ska få böter för att det är lätt att utreda brottet. Betyder det att ni tycker det är fritt fram att t.ex. mörda någon och ge polisen alla bevis så ska jag inte kunna straffas?
Tycker lagen är bra men hur vi hanterar den är ruttet, för som den är nu så är det troligen ingen som vågar anmäla att de hittat ett fornminne med detektor.
Ja det är dyrt med tillståndsansökan men man kan ju finansiera sin hobby genom att söka på stränderna där man kan få tillstånd. Ett tillstånd 8 hundralappar och sen kan man lätt få hittelön från de som badat bort både plånbok, smycken och annat. Jag har utan problem fått in 3-4 tusen på en dag på stranden bara genom att få hittelön från folk så man kan finansiera sina sökområden hyfsat enkelt. Sen kan ju jag tycka att lagen är knepig som få eftersom den förbjuder mig som hobbyletare att hjälpa till vid den arkeologiska utgrävning som sker här i närheten. Varför inte låta oss som lyssnar på blippar osv hela tiden söka och markera intressanta platser för utgrävning, skulle underlätta sökandet rätt rejält i min mening. Jag för min del gillar sökandet, inte grävandet så för mig skulle det vara en win/win situation
Tycker lagen är bra men hur vi hanterar den är ruttet, för som den är nu så är det troligen ingen som vågar anmäla att de hittat ett fornminne med detektor.
Ja det är dyrt med tillståndsansökan men man kan ju finansiera sin hobby genom att söka på stränderna där man kan få tillstånd. Ett tillstånd 8 hundralappar och sen kan man lätt få hittelön från de som badat bort både plånbok, smycken och annat. Jag har utan problem fått in 3-4 tusen på en dag på stranden bara genom att få hittelön från folk så man kan finansiera sina sökområden hyfsat enkelt. Sen kan ju jag tycka att lagen är knepig som få eftersom den förbjuder mig som hobbyletare att hjälpa till vid den arkeologiska utgrävning som sker här i närheten. Varför inte låta oss som lyssnar på blippar osv hela tiden söka och markera intressanta platser för utgrävning, skulle underlätta sökandet rätt rejält i min mening. Jag för min del gillar sökandet, inte grävandet så för mig skulle det vara en win/win situation

Du säger alltså , att vi som tycker att lagen här har skötts riktigt pissigt, när den av myndigheter används för att trycka till letare, generellt för att statuera exempel och tjäna billiga pengar till statskassan.
Är konstiga och att det kan jämställas med att vi tycker det är ok att man mördar nån utan straff sålänge man ger polisen alla bevis.
Sen går du själv vidare och kiritserar hur lagen används, att den används ruttet. För att sen i nästa mening säga mer eller mindre samma sak som en del av oss andra sagt, att lagen är knepig.
Givetvis, om det missbrukas tex att nån försöker sälja vikingaguld de letat fram, ska det straffas nåt in i helvete oavsett vilket land letaren tillhör.
Men det var det väl inte direkt frågan om här?
Gubben fick böta lite mer än 10000 för att han sökt med detektor utan tillstånd. Inte för att han försökt sälja av det till högstbjudande tysk.
Det är fan inte rimligt.
Det om nåt minskar bara viljan att göra rätt om man skulle hitta nåt.