2021-01-31, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Den lag so ni tycker är skitlag och övertramp med mera kom ju till för att ett visst av våra grannländer inte kunde sköta sig på 80-talet och plundrade fornminnen och sålde vidare utomlands. Sen är det intressant att ni inte tycker man ska få böter för att det är lätt att utreda brottet. Betyder det att ni tycker det är fritt fram att t.ex. mörda någon och ge polisen alla bevis så ska jag inte kunna straffas?

Tycker lagen är bra men hur vi hanterar den är ruttet, för som den är nu så är det troligen ingen som vågar anmäla att de hittat ett fornminne med detektor.

Ja det är dyrt med tillståndsansökan men man kan ju finansiera sin hobby genom att söka på stränderna där man kan få tillstånd. Ett tillstånd 8 hundralappar och sen kan man lätt få hittelön från de som badat bort både plånbok, smycken och annat. Jag har utan problem fått in 3-4 tusen på en dag på stranden bara genom att få hittelön från folk så man kan finansiera sina sökområden hyfsat enkelt. Sen kan ju jag tycka att lagen är knepig som få eftersom den förbjuder mig som hobbyletare att hjälpa till vid den arkeologiska utgrävning som sker här i närheten. Varför inte låta oss som lyssnar på blippar osv hela tiden söka och markera intressanta platser för utgrävning, skulle underlätta sökandet rätt rejält i min mening. Jag för min del gillar sökandet, inte grävandet så för mig skulle det vara en win/win situation

Du säger alltså , att vi som tycker att lagen här har skötts riktigt pissigt, när den av myndigheter används för att trycka till letare, generellt för att statuera exempel och tjäna billiga pengar till statskassan.

Är konstiga och att det kan jämställas med att vi tycker det är ok att man mördar nån utan straff sålänge man ger polisen alla bevis.

Sen går du själv vidare och kiritserar hur lagen används, att den används ruttet. För att sen i nästa mening säga mer eller mindre samma sak som en del av oss andra sagt, att lagen är knepig.

Givetvis, om det missbrukas tex att nån försöker sälja vikingaguld de letat fram, ska det straffas nåt in i helvete oavsett vilket land letaren tillhör.
Men det var det väl inte direkt frågan om här?

Gubben fick böta lite mer än 10000 för att han sökt med detektor utan tillstånd. Inte för att han försökt sälja av det till högstbjudande tysk.
Det är fan inte rimligt.
Det om nåt minskar bara viljan att göra rätt om man skulle hitta nåt.
Citera
2021-01-31, 10:27
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Alltså tidigare var det inga avgifter alls för att få tillstånd. Sen införde de den här avgiften 700 kr per tillstånd.

Men grejen är den att ofta vill man ha flera tillstånd, man söker ju av ett område ganska fort. T.ex. när jag höll på så lämnade jag in tillstånd på 10-15 st badstränder samtidigt. Då skulle ju tillstånden kosta 7000-10500 kr idag. Vilket blir väldigt dyrt. Men inte nog med det, dessa tillstånd är dessutom alltid tidsbegränsade till 1-2 år.

Sen kostar tillstånden, även om du får avslag och inte får dem. Det är alltså handläggningen för varje tillstånd som de ska ha 700 kr för. Så du har ju ingen garanti liksom för att du får nått tillstånd alls. Jag tror det är så det är. Då vågar man ju inte ens ta chansen att ens söka. Tänk om man får avslag liksom. Då var det bara pengarna i sjön direkt.

Så när den tiden gått ut så måste man söka om igen. Vad som hände var att hobbyn i Sverige ökade kraftigt. Det var fler och fler som ville söka med metalldetektor. Då fick länsstyrelsen så pass mycket ärenden att de blev översvämmade. Vad de då gjorde var att införa denna avgift för att de skulle slippa denna handläggning.

Det i sin tur dödade ju hobbyn totalt och har fått de konsekvenser som jag nämnde tidigare. Så det har ju inte gynnat samhället, det har bara förstört. Förutom byråkraterna på dessa myndigheter då som sitter där på sina feta arslen och kostar oss skattebetalare onödiga pengar.

En bidragande orsak till regleringen var väl en omfattande plundring av vikingaskatter på Gotland om jag inte missminner mig. Tråkigt är det i vilket fall, både plundringen och regleringen.
Citera
2021-01-31, 10:36
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Frågan är nog inte om man ska ha regler, frågan är vilka de ska vara och ifall man på klassiskt bajsnödigt svennebanan-manér ska lägga resurser på skit som det här? Lite beaktning till omständigheter verkar sällan finnas.

För övrigt så har det varit intressant att läsa ReasoningIsTheKeys inlägg här om man ska nämna något positivt. Var fan länge sen man såg någon ny användare som bjöd på så många riktiga kvalitetsinlägg.

Ohh, tackar, det värmer mitt gamla hjärta..
Citera
2021-01-31, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Är väl ingen mening att lämna in fornfynd till myndigheter. De har satt någon arab som ansvarig chef som skickar allt till metallåtervinning. Vi har ju ingen kultur så det gammalt skräp bara ...

https://www.svd.se/fynd-fran-jarnald...latervinningen
Han har fått sparken för flera år sedan
Citera
2021-01-31, 11:14
Medlem
Citat:
Vilka stolpskott ni är i tråden, inte alla men en del!

Jag har sökt mycket med metaldetektor och haft det som hobby. För det första så är Sverige extrema när det kommer till regleringarna av metalsökande. I alla nordiska grannländer, dvs Norge, Finland och Danmark så behöver man endast ha tillstånd från markägaren. I Sverige så behöver man ha tillstånd från länsstyrelsen också, vilket man aldrig får i princip, plus att det är svindyrt att få per tillstånd.

Nu när man dödat hobbyn p.g.a. denna överbyråkrati som finns inom detta område så har det fått flera stora negativa konsekvenser. Dessa är:

1)
Det finns inget samarbete mellan museer och de som utövar hobbyn. Tittar man på Danmark så finns det ett väldigt bra samarbete, vilket har lett till att danskarna har fyllt sina museer med diverse vikingaföremål och annat för allmänheten att beskåda.

I Sverige så har vi inte alls lika mycket saker på våra museer p.g.a. detta. Här låter vi istället dessa föremål vittra/rosta sönder i marken p.g.a. att vi är för korkade att själva inse detta. Ju fler år som fortskrider, ju fler fornfynd skadas och försvinner för evigt.

Hade det då inte varit bättre att låta folk hitta dessa så att de kan komma allmänheten till godo? Man kan införa "hittelön", vilket skulle göra att dessa lämnades in på museerna. Och som sagt, i Danmark funkar detta väldigt bra.

2)
Eftersom det är så svårt att få tillstånd så har även detta drabbat företag inom byggsektorn. Det här har ju gjort det krångligare och dyrare att bygga. Byggsektorn använder ju dessa för att leta efter ledningar och rör som ligger i backen. Handläggningstiderna är extremt långa hos länsstyrelsen för att få dessa tillstånd.

Tänk dig själv om man var tvungen att ha tillstånd om man hade en byggfirma när man ska använda en hammare, en såg eller nått annat verktyg. Att man behövde söka tillstånd hos länsstyrelsen. Det är skrattretande.

3)
Eftersom hobbyn i princip är bannlyst i Sverige så finns det färre utövare, vilket lett till att färre brott klarats upp. Anledningen varför är p.g.a. att polisen inte har denna kompetens. Polisen brukar kontakta "Svenska Metalldetektor Föreningen" då de har olika kriminalfall som måste lösas.

Ofta är det skjutningar där man försöker hitta kulor som blivit avfyrade. Då brukar en arme av medlemmar ställa upp helt gratis för att hjälpa polisen att söka av en yta. Ofta kommer det 10-20 st hobbyister från föreningen för att hjälpa till att söka av ett fält eller så.

Detta gynnar samhället, men nu med de senare ännu hårdare reglerna så minskar de som håller på med hobbyn i snabb takt. Det är inte längre nån som vill hålla på med hobbyn eftersom länsstyrelsen har förstört den. Så polisen kan ju glömma att få hjälp med detta i framtiden.

Sen är det många som hittar borttappade vigselringar på stränder och sånt. Då försöker de hitta och spåra ägarna för att lämna tillbaka dessa ringar. Det här är extremt vanligt och en god gärning. Det är en kod som vi inom hobbyn har, att vi ska lämna tillbaka dessa. Så nu i framtiden så kommer även dessa fall att minska, till att nästan vara icke existerande.

Sen finns det andra saker med. Typ att nån hittar ett nergrävt lik, det kan lösa fall där personer försvunnit, där de blivit mördade. Sen var det nån som hittade en granat i Stockholm, odetonerad. Då tog de dit militären och sprängde granaten. Tror det var vid Kaknästornet de hittade granaten, som sagt en fara för allmänheten som blev undanröjd.

Men den enskilt största grejen som hjälper allmänheten och speciellt små barn är att vi går och plockar spik, kapsyler, vassa föremål på stränder. Jag vet inte själv hur många farliga föremål jag röjt undan från badstränderna. Skulle tippa på tiotusentals! Det är ju det som är grejen att man vill ju inte ha samma signal igen, och då plockar man upp allt skräp efter sig. Det här är ju också väldigt bra ur miljösynpunkt. Så hobbyn i sig är ju en "grön hobby" om vi säger så.

Men fortsätt ni att vara fördömande mot denna hobby och vara så pass inskränkta som ni är. Att inte se fördelarna med detta finurliga redskap. För det är vad det är, ett verktyg som användas till väldigt bra saker.

Sveriges syn på metallsökning är kontraproduktivt och idiotiskt! Så enkelt är det..
Har det ändrats senaste åren?
När jag sökte tillstånd för några år sedan av två olika länsstyrelser på fyra olika områden fick jag svar på en till två veckor utan kostnad. Samtliga beviljade då inga kända fornlämningar fanns inom områdena och syftet var mineralprospektering.
Citera
2021-01-31, 11:28
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Det är väl snarare du som förstör vår gemensamma historia eftersom du vill att fornfynden ska vittra sönder/rosta sönder i backen.

När man sysslar med arkeologi så är själva sakerna oftast rätt ointressanta. Det är kontexten som betyder allt. Att komma dragandes med ett svärd som man hittat i marken är alltså helt värdelöst. Det som betyder något är hur svärdet var placerat i marken. Om man låter enskilda idioter springa runt med metalldetektor så kommer de hitta en massa fornfynd och gräva upp dem. Och när de gräver upp dem så blir de förstörda.

Det är teorin och den är på sitt sätt helt rimlig.

I praktiken fungerar det förstås inte så. Att göra något olagligt betyder inte att det försvinner utan bara att det drivs under jorden. Folk med metallsökare kommer fortsätta förstöra fornfynd, men kommer att hålla väldigt tyst om det.

Det bästa hade förstås varit en lagstiftning som tar hänsyn till verkligheten, det vill säga att det finns entusiaster som vill gå runt och leta metallföremål, och försöker göra något positivt av denna verklighet. Jag vet inte hur de danska reglerna ser ut men det låter väldigt rimligt att låta metallsökande vara helt fritt men bibehålla eller stärka reglerna om att förstöra fornfynd. Metallsökare kan då hitta fornfynd men inte gräva mer i dem än att de precis ser att det är ett fornfynd. Sedan måste de anmäla fyndet till länsstyrelsen eller motsvarande myndighet (och kanske få en hittelön för besväret).
Citera
2021-01-31, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Han har fått sparken för flera år sedan

De har säkert någon nyimport på lut.
Citera
2021-01-31, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
När man sysslar med arkeologi så är själva sakerna oftast rätt ointressanta. Det är kontexten som betyder allt. Att komma dragandes med ett svärd som man hittat i marken är alltså helt värdelöst. Det som betyder något är hur svärdet var placerat i marken. Om man låter enskilda idioter springa runt med metalldetektor så kommer de hitta en massa fornfynd och gräva upp dem. Och när de gräver upp dem så blir de förstörda.

Det är teorin och den är på sitt sätt helt rimlig.

I praktiken fungerar det förstås inte så. Att göra något olagligt betyder inte att det försvinner utan bara att det drivs under jorden. Folk med metallsökare kommer fortsätta förstöra fornfynd, men kommer att hålla väldigt tyst om det.

Det bästa hade förstås varit en lagstiftning som tar hänsyn till verkligheten, det vill säga att det finns entusiaster som vill gå runt och leta metallföremål, och försöker göra något positivt av denna verklighet. Jag vet inte hur de danska reglerna ser ut men det låter väldigt rimligt att låta metallsökande vara helt fritt men bibehålla eller stärka reglerna om att förstöra fornfynd. Metallsökare kan då hitta fornfynd men inte gräva mer i dem än att de precis ser att det är ett fornfynd. Sedan måste de anmäla fyndet till länsstyrelsen eller motsvarande myndighet (och kanske få en hittelön för besväret).

Bra då är vi överens. För min poäng har hela tiden varit den att regleringarna är idiotiska genom att de attackerar metalldetektorn som redskap. De skulle attackerat de som plundrade fornfynd istället.

Men det är lite som att om någon slår ihjäl någon annan med en hammare, ja då förbjuder vi hammaren! Det är ju exakt så man gjort i Sverige, vilket är idioti.
Citera
2021-01-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isolering
Har det ändrats senaste åren?
När jag sökte tillstånd för några år sedan av två olika länsstyrelser på fyra olika områden fick jag svar på en till två veckor utan kostnad. Samtliga beviljade då inga kända fornlämningar fanns inom områdena och syftet var mineralprospektering.

Ja, men det är olika belastningar på olika länsstyrelser. Vissa har varit extremt snabba medans andra har det tagit upp till ett år. Och nu kostar tillstånden, du måste ha ansökt innan de införde den nya avgiften.
Citera
2021-01-31, 12:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Man får inte göra det eftersom det just finns massa fornlämningar i Sverige. Vissa saker är mycket värda men dem tillhör staten.

Jag förstår visst hade det varit kul att kunna ge sig ut och leta efter "svärd". Man plundrar ju landet på bla dess historia.

Du behöver söka tillstånd om var och varför samt vad du ska scanna efter med en metalldetektor pga detta.

Sen så är 10 000kr I mina ögon ett helt rimligt bötesbelopp med tanke på vilka värde artefakter det finns.

Finders keepers för fan! Jag har en metalldetektor men har bara hittat skruvar och kapsyler. Om det är nåt denna händelse lärt mig är det att absolut inte lämna in vikingasvärdet om jag hittar det. Det får hänga över spisen här hemma ist.
Citera
2021-01-31, 12:27
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Finders keepers för fan! Jag har en metalldetektor men har bara hittat skruvar och kapsyler. Om det är nåt denna händelse lärt mig är det att absolut inte lämna in vikingasvärdet om jag hittar det. Det får hänga över spisen här hemma ist.

Om du vill hitta vikingafynd så kan du sätta ner en spade nästan vartsomhelst i Uppsala. Finns nog bra många hus byggda på fornlämningar där eftersom ingen vill anmäla att dom hittat något på sin mark.
Citera
2021-01-31, 14:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Om du vill hitta vikingafynd så kan du sätta ner en spade nästan vartsomhelst i Uppsala. Finns nog bra många hus byggda på fornlämningar där eftersom ingen vill anmäla att dom hittat något på sin mark.

Bra tips! Jag ska börja leta på mina polares marker och se vad det ger. Har ännu inte gjort några ordentliga turer med detektorn. Men spännande är det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in