Citat:
Ok, vet du vilka av alla inblandade parter som kan begära ut Fup?
Är det alla utom vittnen lr?.. Eller är det ingen alls?
Fick detta svar när jag begärde att en domare skulle titta på det, då hade vi inte nämnt att frun är kallad att vittna dock.
"Domaren som gjorde prövningen kom fram till att den inte kan lämnas ut pga sekretessen.
Om du kräver ett skriftligt beslut med överklagandehänvisning får du återkomma särskilt så kommer det beslutet diarieföras i vårt administrativa diarie.
Med vänlig hälsning
Registrator
Kalmar tingsrätt"
Är det alla utom vittnen lr?.. Eller är det ingen alls?
Fick detta svar när jag begärde att en domare skulle titta på det, då hade vi inte nämnt att frun är kallad att vittna dock.
"Domaren som gjorde prövningen kom fram till att den inte kan lämnas ut pga sekretessen.
Om du kräver ett skriftligt beslut med överklagandehänvisning får du återkomma särskilt så kommer det beslutet diarieföras i vårt administrativa diarie.
Med vänlig hälsning
Registrator
Kalmar tingsrätt"
I dom allra flesta fallen (typ alla) där barn har blivit våldtagna så är det stenhård sekretess.
Ingen får ut FUP.
I princip hela FUP handlar om detaljer som kan få målsägaren och nära anhöriga att lida men.
Bilder, Sms, Förhör mm handlar ju om övergreppen.
Inte ens målsägande får ut FUP.
Det kan hända att man tar med nån skärmdump i FUP, men resten (filmer bilder mm) håller Åklagaren på i särskilda sekretessbilagor, förutom när det skall presenteras för rätten.
Då bommar man igen dörrarna och så presenteras materialet på storbild.
Åklagaren tar då fram dom sekretessbelagda förhören mm.
När det är över så plockar åklagaren undan materialet och det förblir sträng sekretess.
Vissa vittnen kan även dom kallas att vittna bakom stängda dörrar om det är känsligt.
Som sagt, inte ens målsägande kommer få ut FUP.
Men, jag har nu skickat följande fråga och så får vi se hur Kalmar Tingsrätt ställer sig till min begäran.
Mål nr B 346-21
Jag begär ut Aktbilaga 10 i Mål Nr B 346-21 (Förundersökningsprotokollet+Bilagor)
Jag önskar ta del av FUP i rubricerat mål i PDF-format.
Jag är medveten om att delar kan vara sekretesskyddade . Jag begär redan nu att
ni sekretessprövar dessa delar eller aktbilagor, de får gärna vara maskade i de delar som är sekretesskyddade.
I det fall TR avslår denna begäran ber jag redan nu att få överpröva ett sådant avslag
Mvh Xxxxx