2021-03-22, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kijsen
Ok, vet du vilka av alla inblandade parter som kan begära ut Fup?
Är det alla utom vittnen lr?.. Eller är det ingen alls?

Fick detta svar när jag begärde att en domare skulle titta på det, då hade vi inte nämnt att frun är kallad att vittna dock.

"Domaren som gjorde prövningen kom fram till att den inte kan lämnas ut pga sekretessen.

Om du kräver ett skriftligt beslut med överklagandehänvisning får du återkomma särskilt så kommer det beslutet diarieföras i vårt administrativa diarie.

Med vänlig hälsning

Registrator
Kalmar tingsrätt"

I dom allra flesta fallen (typ alla) där barn har blivit våldtagna så är det stenhård sekretess.
Ingen får ut FUP.
I princip hela FUP handlar om detaljer som kan få målsägaren och nära anhöriga att lida men.
Bilder, Sms, Förhör mm handlar ju om övergreppen.
Inte ens målsägande får ut FUP.
Det kan hända att man tar med nån skärmdump i FUP, men resten (filmer bilder mm) håller Åklagaren på i särskilda sekretessbilagor, förutom när det skall presenteras för rätten.
Då bommar man igen dörrarna och så presenteras materialet på storbild.
Åklagaren tar då fram dom sekretessbelagda förhören mm.
När det är över så plockar åklagaren undan materialet och det förblir sträng sekretess.
Vissa vittnen kan även dom kallas att vittna bakom stängda dörrar om det är känsligt.
Som sagt, inte ens målsägande kommer få ut FUP.

Men, jag har nu skickat följande fråga och så får vi se hur Kalmar Tingsrätt ställer sig till min begäran.

Mål nr B 346-21

Jag begär ut Aktbilaga 10 i Mål Nr B 346-21 (Förundersökningsprotokollet+Bilagor)
Jag önskar ta del av FUP i rubricerat mål i PDF-format.
Jag är medveten om att delar kan vara sekretesskyddade . Jag begär redan nu att
ni sekretessprövar dessa delar eller aktbilagor, de får gärna vara maskade i de delar som är sekretesskyddade.

I det fall TR avslår denna begäran ber jag redan nu att få överpröva ett sådant avslag

Mvh Xxxxx
Citera
2021-03-22, 13:15
Medlem
borgir82s avatar
Har han haft ensam vårdand om dottern? Vart finns mamman? Är dottern hans enda barn?
Citera
2021-03-22, 13:31
Medlem
Kijsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amme16
Be din fru tala med fhl istället för att låta någon helt främmande försöka. Det finns ingen anledning för TR att lämna ut sekretessmaterial till allmänheten. Tror tyvärr det enda som går att få ut är frugans förhör. Bättre kanske att inte veta allt om du känner BO?

Ja det kan jag be henne göra..tack.
.. Och jo det kanske är bättre på vissa sätt att inte veta allt ändock är det nåt som gör att jag vill tillskanska mig en hel och riktig bild, hur vidrig den än är, istället för att behöva väga in rykten och annat här från grannskapet och göra sig en bild utifrån det.
Jag har personlig erfarenhet av att vara brottsoffer i ett mycket liknande fall och även där var GM en nära familjemedlem.

Hur som helst så får vi se vad som sker och huvudsaken är ju trots allt att BO i detta fall nu mår mycket bättre och är på en bra väg för att kunna komma ut på andra sidan av detta trauma någorlunda hel och välmående.
Citera
2021-03-22, 13:34
Medlem
Kijsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgir82
Har han haft ensam vårdand om dottern? Vart finns mamman? Är dottern hans enda barn?

Ja han hade ensam vårdnad om dotter.
Mamman bor 5-6 hus bort med ny karl där det sups en aning för mycket.
Dottern är han enda barn..
Citera
2021-03-22, 13:38
Bannlyst
Citat:

Vet du nåt om ryktena stämmer att Inge Blad själv har bott i en familj där hans föräldrar gjorde övergrepp mot hans syster.
Ligger det nån sanning i det ?

Vem är den här Inge ?
Jobbar han?, vet folk i byn vem han är? Är han själv en alkis?
Finns det nåt du kan berätta om honom?
Citera
2021-03-22, 13:47
Medlem
Kijsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vet du nåt om ryktena stämmer att Inge Blad själv har bott i en familj där hans föräldrar gjorde övergrepp mot hans syster.
Ligger det nån sanning i det ?

Vem är den här Inge ?
Jobbar han?, vet folk i byn vem han är? Är han själv en alkis?
Finns det nåt du kan berätta om honom?

Det stämmer att han levde med mor och far och en bror och en syster, systern blev alltså utsatt och föräldrarna, eller en av dem iaf, låter det vara osagt om det var båda som åkte in för detta men nån var det.
Detta har jag fått berättat för mig om av Inge som samtidigt har sin dotter bredvid sig när han berättar om hur jävligt det var i hans familj då..
Inge gick på någon slags arbetsträning på Shalom Secondhand i Mönsterås.
Vet inte om det är aktivt men han har haft alkoholproblem tidigare iaf..
Citera
2021-03-22, 13:51
Bannlyst
Citat:
Det stämmer att han levde med mor och far och en bror och en syster, systern blev alltså utsatt och föräldrarna, eller en av dem iaf, låter det vara osagt om det var båda som åkte in för detta men nån var det.
Detta har jag fått berättat för mig om av Inge som samtidigt har sin dotter bredvid sig när han berättar om hur jävligt det var i hans familj då..
Inge gick på någon slags arbetsträning på Shalom Secondhand i Mönsterås.
Vet inte om det är aktivt men han har haft alkoholproblem tidigare iaf..

Är han våldsam mot andra?
Citera
2021-03-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ja det kan jag be henne göra..tack.
.. Och jo det kanske är bättre på vissa sätt att inte veta allt ändock är det nåt som gör att jag vill tillskanska mig en hel och riktig bild, hur vidrig den än är, istället för att behöva väga in rykten och annat här från grannskapet och göra sig en bild utifrån det.
Jag har personlig erfarenhet av att vara brottsoffer i ett mycket liknande fall och även där var GM en nära familjemedlem.

Hur som helst så får vi se vad som sker och huvudsaken är ju trots allt att BO i detta fall nu mår mycket bättre och är på en bra väg för att kunna komma ut på andra sidan av detta trauma någorlunda hel och välmående.
Min närmsta erfarenhet består i att min mycket unga dotter vittnade i ett mål kring en annan liten flicka. Jag upplevde mycket krångel kring att få ut någon som helst information och inte ens dotterns vittnesmål ansågs självklart att jag skulle få ta del av.
Då min dotter inte på något sätt farit illa (hon kunde inte pussla in den information hon satt på i något sammanhang) och med vetskapen att offrets pappa förpassats långt från offret så lät jag det hela bero. Sett så här i backspegeln så är jag ändå nöjd med att inte veta mer om vad som hänt än att det var över.

Jag tolkar dina inlägg som att hela den här familjen har en gehistoria av kaos och missbruk?
Citera
2021-03-22, 17:20
Medlem
Citat:
Mamman är väl lite skyldig hon med som inte har varit uppmärksam utan mest berusat sig. Namn på mamman?
Citera
2021-03-22, 18:29
Avslutad
Usch! Hemsk historia. Nackskott på gubben vore en välgärning.

Inge Blad. Inte ens ett fikonlöv, tydligen.
Citera
2021-03-23, 04:07
Medlem
Kijsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Mamman är väl lite skyldig hon med som inte har varit uppmärksam utan mest berusat sig. Namn på mamman?

S*bina Elis*beth *lfengård
*=a
Citera
2021-03-23, 09:03
Medlem
Protienpulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123

Per*är förekommande i mål. Ett eller flera ärenden avser*brottmål*där*Per åtalats*vid en eller flera domstolsinstanser.

Den mamman bor med 🤦‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in