Citat:
Nej, absolut inte. Uppfattar ords betydelser som djupt meningsfulla. Däremot förmår naturliga språk inte att beskriva världen matematiskt, det är ingen tveksamhet från min sida.
Citat:
Enligt mig som är någon slags kvasi-nominalist/realist har begrepp både en extension och en intension.
Extensionen existerar i en postulerad yttervärld, medans intensionen existerar i en postulerad idévärld.
En ideal utsaga har egenskapen 'intension=extension', om och endast om så är fallet är sanningsvärdet 1.
När vi talar om entiteter i idévärlden är så alltid fallet, därför att det är intensionen vi talar om.
När vi talar om entiteter i yttervärlden så är så också alltid fallet,
Därför att våra begrepp är namn på fenomen i den postulerade yttervärlden.
Hänger du med i vad jag menar?
Extensionen existerar i en postulerad yttervärld, medans intensionen existerar i en postulerad idévärld.
En ideal utsaga har egenskapen 'intension=extension', om och endast om så är fallet är sanningsvärdet 1.
När vi talar om entiteter i idévärlden är så alltid fallet, därför att det är intensionen vi talar om.
När vi talar om entiteter i yttervärlden så är så också alltid fallet,
Därför att våra begrepp är namn på fenomen i den postulerade yttervärlden.
Hänger du med i vad jag menar?
Jo, jag hänger med ungefär. Menar du med detta att naturliga språk är tillräckliga för att matematiskt beskriva världen? I så fall håller jag inte med.
Citat:
Jo, här håller jag med.
Citat:
Enligt mig är din skepsis meningslös.
Om du meningsfullt kan argumentera för att så inte är fallet (utan att dra OT) blir jag positivt överraskad.
Jag kanske också skall tillägga att min idévärld förhåller sig så att ignoransargument alltid har sanningsvärdet 0.
Om du meningsfullt kan argumentera för att så inte är fallet (utan att dra OT) blir jag positivt överraskad.
Jag kanske också skall tillägga att min idévärld förhåller sig så att ignoransargument alltid har sanningsvärdet 0.
Jag är osäker på vad du menar att jag är skeptisk till här.
Citat:
Vi kanske, kanske kan tala om begreppet i det filosofiska sammanhang som det var ämnat?
Kanske kan det i din modell vara meningsfullt (ur poetisk aspekt) att fundera på vilken färg kvantskummet har.
I min modell har begreppet 'färg' sådan karaktäristik att det endast går att applicera på den qualia som uppstår när det vi benämnt 'synligt ljus' reflekteras från något i yttervärlden och därifrån sänder information till upplevande varelsers synorgan, där fenomenet 'seende' då emergerar.
Kanske kan det i din modell vara meningsfullt (ur poetisk aspekt) att fundera på vilken färg kvantskummet har.
I min modell har begreppet 'färg' sådan karaktäristik att det endast går att applicera på den qualia som uppstår när det vi benämnt 'synligt ljus' reflekteras från något i yttervärlden och därifrån sänder information till upplevande varelsers synorgan, där fenomenet 'seende' då emergerar.
Då använder du ordet "färg" väldigt snävt. Ett uttryck som "kvantskummets färg" kanske är poetiskt, kanske har det i sitt sammanhang någon exakt betydelse, eller så kanske det är ett exempel på ett kategorifel. Det beror på avsikt, sammanhang och huruvidare underliggade kategorier är tillräckligt väldefinierad för att det ska vara meningsfullt att tala om kategorifel. Det är det senare jag är skeptisk till är möjligt i många domäner utanför exakta matematiska domäner.