• 1
  • 2
2021-01-29, 03:50
Medlem
Tnkte att jag kunde starta ngra trdar angende partikulra fallasier - s att vi tillsammans ordentligt kan samtala om deras logiska funktion, hur vi identifierar dem, varfr vi s ofta r blida fr dom, varfr de s ofta r svra att identifiera, hur och p vilket stt de frstr inte bara argumentationen i sig och hela diskussioner utan ocks mnsklighetens hela vrldsbild och begreppsvrld samt allt annat hgt som lgt av allt med filosofiskt vrde som kan sgas om fallasin ifrga.

Vi brjar med kategorifelet:

https://sv.qaz.wiki/wiki/Category_mistake

Kategorifel r ett semantiskt eller ontologiskt fel dr saker som tillhr en viss kategori presenteras som om de tillhr en annan kategori, eller alternativt tillskriver en egenskap till en sak som inte kunde ha den egenskapen.

Ett exempel r en person som lr sig att spelet cricket involverar laganda, och efter att ha ftt en demonstration av varje spelares roll och sedan frgar vilken spelare som utfr "lagandan": laganda r inte en uppgift i spelet som att bowla eller sl, men en aspekt av hur laget beter sig som en grupp.

Fr att visa att ett kategorifel har begtts mste man vanligtvis visa att nr fenomenet i frga frstrs ordentligt blir det klart att pstendet om det inte kan vara sant.

Gilbert Ryle
Uttrycket "kategorifel" introducerades av Gilbert Ryle i sin bok The Concept of Mind (1949) fr att ta bort vad han hvdade vara en frvirring ver sinnets natur fdda ur kartesisk metafysik . Ryle hvdade att det var ett misstag att behandla sinnet som ett freml av en immateriell substans eftersom predikationer av substans inte r meningsfulla fr en samling dispositioner och kapacitet. Frasen introduceras i det frsta kapitlet. Det frsta exemplet r en beskare i Oxford . Beskaren, efter att ha tittat p hgskolorna och biblioteket , frgade enligt uppgift "Men var r universitetet?" Beskarens misstag antar att ett universitet r en del av kategorin "enheter av fysisk infrastruktur" snarare n en "institution". Ryles andra exempel r ett barn som bevittnar marschfrflutet fr en uppdelning av soldater. Efter att ha ppekat bataljoner, batterier, skvadroner etc. frgar barnet nr uppdelningen kommer att dyka upp. "Marsfrflutet var inte en parad av bataljoner, batterier, skvadroner och en division; det var en parad av bataljoner, batterier och skvadroner i en division." (Ryles kursiv) Hans tredje exempel r att en utlnning fr en cricketmatch. Efter att ha blivit ppekade batsmen, bowlers och fielders, frgar utlnningen: "vem r kvar att bidra med den bermda delen av laganda?" Han fortstter med att hvda att den kartesiska dualismen i sinnet och kroppen vilar p ett kategorifel. I sinnets filosofi kan Ryles argument fr kategorifel anvndas fr att stdja eliminativ materialism . Genom att anvnda argumentet kan man attackera existensen av ett separat, distinkt sinne. Argumentet drar slutsatsen att sinnen inte r medvetna, utan ett kollektivt predikat fr en uppsttning observerbara beteenden och icke-observerbara dispositioner.

Vad tror ni? Vad tnker ni? Sugna p att ge exempel p kategorifel?
Blir detta nu en riktig diskussion om saken i sig och det som kan kopplas till mnet som ju absolut har potential att utvecklas till en riktigt givande, intressant och kunskapsfrmedande filosofisk diskussion, d tnker jag definitivt starta upp fler om andra liknande logiska felsteg.
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-01-29 kl. 04:37.
Citera
2021-01-29, 13:42
Medlem
hybridvarantants avatar
I matematiken r det mjligt att definiera tydliga kategorier med skarpa och helt logiska grnser. Givet varje sdant kategorisystem blir det d mjligt att beg misstag i utsagor dvs kategorifel.

r det mjligt och meningsfullt att definiera lika tydliga kategorier i andra mindre exakta domner? Kanske mjligt, men klart tveksamt.

r det relevant att tala om kategorifel i domner dr kategorierna inte r tillrckligt vl definierade? Nej.

Talet tre r ett udda tal: sant, inget kategorifel.

Talet tv r ett udda tal: falskt, men inget kategorifel.

En liksidig triangel r ett udda tal: saknar sanningsvrde, typiskt kategorifel.

Stefan Lfven r ett udda tal: sanningsvrde, oklart. Skulle traditionellt kallas ett kategorifel. Det bygger dock p att den kategor man anser att Lfvn skulle tillhra r vldefinierad. Tveksam till att det lter sig gras, om man r tillrckligt strikt. Skulle nja mig med att utsagan har ett oklart sanningsvrde, snarare n att frska f det till kategorifel.
Senast redigerad av hybridvarantant 2021-01-29 kl. 13:49.
Citera
2021-01-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybridvarantant
I matematiken r det mjligt att definiera tydliga kategorier med skarpa och helt logiska grnser. Givet varje sdant kategorisystem blir det d mjligt att beg misstag i utsagor dvs kategorifel.

r det mjligt och meningsfullt att definiera lika tydliga kategorier i andra mindre exakta domner? Kanske mjligt, men klart tveksamt.

r det relevant att tala om kategorifel i domner dr kategorierna inte r tillrckligt vl definierade? Nej.

Stefan Lfven r ett udda tal: sanningsvrde, oklart. Skulle traditionellt kallas ett kategorifel. Det bygger dock p att den kategor man anser att Lfvn skulle tillhra r vldefinierad. Tveksam till att det lter sig gras, om man r tillrckligt strikt. Skulle nja mig med att utsagan har ett oklart sanningsvrde, snarare n att frska f det till kategorifel.
Vad r ditt krav p "tillrckligt vl definierade"? Matematik och snt r s vldefinierat som ngonting kan bli eftersom det frlitar sig p axiom.

Jag tnker mig att fotoner och elektroner och allt snt utgr exempel p en kategorisering av verkligheten. Det r lngt ifrn lika starkt grundat som matematik, men det utgr vl nd instanser av approximeringar av kategorisering av verkligheten?

Jag skulle nog kunna sga det shr ocks. Att hvda att det inte gr att gra kategoriska analyser av exempelvis mnskliga handlingar r detsamma som att sga att vi inte kan modellera en mnniska till godtycklig grad givet tillrckligt med information.

Jag stller mig frgande till en sn hvd. Hur ser du p saken?
Citera
2021-01-29, 15:34
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybridvarantant

Menar du verkligen att vrlden r odefinierad, drfr att vra naturliga sprk inte r rigorsa?

r det ett kategorifel att frga "Vilken frg har kvantskummet?",
Eller r kategoriseringen meningsls enligt dig?
Citera
2021-01-29, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Percipio.cogito
Vad tror ni? Vad tnker ni? Sugna p att ge exempel p kategorifel?
Hmm. Jag kan tnka mig att kategorifel r de enda fel som finns.

Ett annat bidrag till trden pratade om att "2 r ett udda tal" inte r ett kategorifel. Men det r det vl? Utsagon r falsk fr att 2 inte hr till kategorin "udda tal." Visst, det r ett tal, men udda tal r en egen kategori. Eller r det inte det som menas med kategori?

Om man vill vara anal s kan man sga "1 r ett naturligt tal, 2 r ett naturligt tal, men dom hr till olika kategorier" ocks. Om 1 modelleras av [[]] och 2 av [[],[]] eller [[[]]] eller nt snt, s kan vi skilja dom t och stta in i varsin kategori, s att varenda tal har sin egen kategori. Eller s skapar vi bara tv kategorier enkelt: Ena kategorin r x < 2 och andra r x ≥ 2.

Vi brukar vara lite mindre anala n s inom konstruktiv matematik, men ett liknande fenomen existerar allts redan inom seris matematik. Symbolen 1 kan hnvisa till ett naturligt tal eller ett heltal, men det r inte samma entitet, s vi kan skilja dom t kategoriskt. Det gr vi ibland, vi sger 1 ∈ ℕ eller 1 ∈ ℤ och som konstruktivist vet vi att det som hnvisas till r tv skilda ting.

Sklet att vi sger att 1 r samma sak i alla mngder r till fljd av en s kallad... vad var det nu, trivial mappning tror jag r termen, typ som att X och X r trivialt mappade (om X representeras av en bitmngd s representeras X av en bitmngd dr alla bittar r flippade, informationsmssigt ekvivalent allts, s man fr X "p kpet" om man lyckas definiera X). Men om man tittar p vad 1 representerar i de olika systemen s r det vitt skilda ting. Reella talen fljer frn Dedekind-snitt. Dedekind-snitt definierar mngder som r helt vsenskilda frn naturliga talet 1 som kan hnvisa till typ mngden [[]] som sagt.

Nu r det hr vldigt specifikt argumenterat fr just matematik, men jag tnker att detsamma gller verkligheten. Den bestr av skallad fysisk information; svensken Tegmark har gjort sig rik p det genom att prata om att universum r matematik eller nt snt. S vi kan dela in hela verkligheten i kategorier om vi vill. Fotoner och elektroner r ett exempel.

Om jag har fel: Nr r det korrekt att sga "det hr r en riktig kategori" och "det hr r ingen kategori"?
Senast redigerad av BuggaMigInte 2021-01-29 kl. 15:44.
Citera
2021-01-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Vi brukar vara lite mindre anala n s inom konstruktiv matematik, men ett liknande fenomen existerar allts redan inom seris matematik. Symbolen 1 kan hnvisa till ett naturligt tal eller ett heltal, men det r inte samma entitet, s vi kan skilja dom t kategoriskt. Det gr vi ibland, vi sger 1 ∈ ℕ eller 1 ∈ ℤ och som konstruktivist vet vi att det som hnvisas till r tv skilda ting.
Nu har jag lrt mig ngot nytt, fr jag har i hela mitt vuxna liv trott att symbolen 1 hnvisade till en unik entitet som bde hrde till de naturliga talet och till heltalen. andra sidan har jag aldrig frdjupat mig i seris matematik utan mest anvnt matematiken som ett praktiskt verktyg.
Citera
2021-01-29, 20:08
Medlem
"Ett exempel r en person som lr sig att spelet cricket involverar laganda, och efter att ha ftt en demonstration av varje spelares roll och sedan frgar vilken spelare som utfr "lagandan": laganda r inte en uppgift i spelet som att bowla eller sl, men en aspekt av hur laget beter sig som en grupp."

Idealt "utfrs" vl lagandan av varje spelare i laget? Jag kan tnka mig att ett lag vill utesluta spelare NN med hnvisning till att vederbrande "saknar laganda"! r det ett kategorifel?
Citera
2021-01-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nu har jag lrt mig ngot nytt, fr jag har i hela mitt vuxna liv trott att symbolen 1 hnvisade till en unik entitet som bde hrde till de naturliga talet och till heltalen. andra sidan har jag aldrig frdjupat mig i seris matematik utan mest anvnt matematiken som ett praktiskt verktyg.
Det kom lite som en "shock" fr mig ocks kan jag sga. Jag lste frvisso en del matte p universitet men det var ingenjrsmatte. Det r en rtt specifik matematik jmfrelsevis.

Jag tror inte s mnga har nytta av djupare matte, men man stter p intressanta koncept dr. Ekvivalensklasser exempelvis.
Citera
2021-01-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
"Ett exempel r en person som lr sig att spelet cricket involverar laganda, och efter att ha ftt en demonstration av varje spelares roll och sedan frgar vilken spelare som utfr "lagandan": laganda r inte en uppgift i spelet som att bowla eller sl, men en aspekt av hur laget beter sig som en grupp."

Idealt "utfrs" vl lagandan av varje spelare i laget? Jag kan tnka mig att ett lag vill utesluta spelare NN med hnvisning till att vederbrande "saknar laganda"! r det ett kategorifel?
Jag tror det. r det inte snarare s att personen "frstr lagandan" eller till och med bara lter bli att bidra till den?
Citera
2021-01-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Nnstans s gller det frsts att varje individ bidrar eller inte bidrar. Lagandan fljer frn flera individers agerande. Men det fljer ingen laganda frn en enda individ, typ i singeltennis. S det som fljer frn individernas bidrag gr bara att definiera relativt gruppen. Eller?

Ungefr som att tre kvarkar och en elektron interagerar, och deras interaktion r ngot helt annat: En vteatom, som inte r en vibration i ngot enskilt flt till skillnad frn elementarpartiklarna. Elektroner har inget vteatomsbidrag. Kvarkarna har inget vteatomsbidrag. Men tillsammans bidrar dom allihopa till vteatomigheten? Man kan se det som att bda har potential till vteatomsbidrag, som uppfylls i och med deras interaktion. Typ som att alla spelare har potential till laganda, som uppfylls i och med deras interaktion?

Jag kanske r ute och cyklar. Vet som sagt inte om "kategori" ens r det jag tnker mig: En mngd med element som r grupperade lngst gemensamma parametrar.
Citera
2021-01-30, 16:15
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Vad r ditt krav p "tillrckligt vl definierade"? Matematik och snt r s vldefinierat som ngonting kan bli eftersom det frlitar sig p axiom.

I sammanhanget menar jag bara tillrckligt vldefinierat fr att det ska vara meningsfullt att tala om kategorifel. Min definition av "tillrckligt vldefinierad" r tyvrr inte sjlv tillrckligt vldefinierad.

Citat:
Jag tnker mig att fotoner och elektroner och allt snt utgr exempel p en kategorisering av verkligheten. Det r lngt ifrn lika starkt grundat som matematik, men det utgr vl nd instanser av approximeringar av kategorisering av verkligheten?

Jag tror jag hller med hr. Man kan t.ex. tala om elektroner, som en approximativt definierad kategori. Om sedan betraktar en utsaga om elektroner, som man uppfattar som ett kategorifel, t.ex. "elektroner r dumma" kan man vl kanske tala om ngon typ av approximativt eller frmodat kategorifel i alla fall. Om den kategori vi anser att elektroner tillhr vore mjligt att exakt definiera och de kategorier om vilka vrdeomdmmen som "dum" och "snll" r meningsfulla vore mjligt att exakt definiera s r vi ganska skra p att det skulle visa sig att utsagan "elektroner r dumma" vore ett kategorifel. r man sedan geners s kanske man kan frenkla hela det lnga pstendet till "elektroner r dumma" r ett kategorifel i vardagligt tal. Sjlv skulle jag inte vara s frtjust i en sdan geners frenkling eftersom jag tror det blir olyckligt att ta en begrepp kategorifel som har en mycket exakt betydelse och gra ett mer vardagligt lsare uttryck av det. Vill man uttrycka sig vardagligt r det mycket bttre att bara sga "elektroner r dumma" r trams. D fr man fram det viktiga och slipper befatta sig med funderingar om kategorifel.

Citat:
Jag skulle nog kunna sga det shr ocks. Att hvda att det inte gr att gra kategoriska analyser av exempelvis mnskliga handlingar r detsamma som att sga att vi inte kan modellera en mnniska till godtycklig grad givet tillrckligt med information.

Jag stller mig frgande till en sn hvd. Hur ser du p saken?

Fr mig r kategorisering och modellering mycket olika saker, s jag fljer inte med i slutsatsen om kopplingen. Personligen r jag osker p om det gr att modellera en mnniska, eller ngot annat fysiskt fenomen, till godtycklig grad givet tillrckligt med information. Kanske gr det, kanske finns det principiella hinder. Fr mig r det en annan diskussion eftersom jag inte hnger med i kopplingen till mjligheten att gra kategoriska analyser.
Senast redigerad av hybridvarantant 2021-01-30 kl. 16:18.
Citera
2021-01-30, 16:25
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Menar du verkligen att vrlden r odefinierad, drfr att vra naturliga sprk inte r rigorsa?

Nej, det lter starkare n det jag tror. Det starkaste jag vgar sga att jag tror r ungefr s hr:

Det r tveksamt om det r mljligt att definiera alla aspekter av vrlden exakt matematiskt. Kanske r det mjligt, kanske inte. Om det gr att defineria alla aspekter av vrlden exakt matematiskt s kommer dessa defintioner inte att vara uttrycka i ngot naturligt sprk, eftesom de inte r tillrckligt exakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
r det ett kategorifel att frga "Vilken frg har kvantskummet?",
Eller r kategoriseringen meningsls enligt dig?

Om vi ger uttrycket kategorifel en mer ls, vardaglig betydelse kan det fungera. Sjlv tror jag det blir olyckligt, eftersom man p det sttet antyder att man uttrycker ngot mer exakt n vad man faktiskt gr. Ett bra stt att beskriva kvantskummets frg r att sga att det r poesi. Det r ett spnnande uttryck. Liksom all konst blir det d osagt om uttrycker hjlper oss att frst vrlden bttre. Kanske, kanske inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in