Citat:
Ursprungligen postat av
hybridvarantant
Nej, det låter starkare än det jag tror. Det starkaste jag vågar säga att jag tror är ungefär så här:
Det är tveksamt om det är möljligt att definiera alla aspekter av världen exakt matematiskt. Kanske är det möjligt, kanske inte. Om det går att defineria alla aspekter av världen exakt matematiskt så kommer dessa defintioner inte att vara uttrycka i något naturligt språk, eftesom de inte är tillräckligt exakta.
Din tveksamhet i frågan om huruvida naturliga språk förmår beskriva yttervärlden matematiskt,
Använder du det som ett argument för att ords betydelse är meningslösa? Jag uppfattar dig i.a.f så.
Enligt mig som är någon slags kvasi-nominalist/realist har begrepp både en extension och en
intension.
Extensionen existerar i en postulerad yttervärld, medans intensionen existerar i en postulerad idévärld.
En ideal utsaga har egenskapen 'intension=extension', om och endast om så är fallet är sanningsvärdet 1.
När vi talar om entiteter i idévärlden är så alltid fallet, därför att det är intensionen vi talar om.
När vi talar om entiteter i yttervärlden är så också alltid fallet, därför att våra begrepp är namn på det fenomen i den postulerade yttervärlden som vi refererar till. Hänger du med i vad jag menar?
Vi talar alltså alltid om en postulerad modell, som har en viss karaktäristik.
Det som gör postulat meningsfulla är dess användbarhet.
Språk är användbart om det möjliggör kommunikation, beskrivning eller beräkning.
Enligt mig är din skepsis meningslös.
Om du meningsfullt kan argumentera för att så inte är fallet (utan att dra OT) blir jag positivt överraskad.
Jag kanske också skall tillägga att min idévärld förhåller sig så att ignoransargument alltid har sanningsvärdet 0.
Citat:
Om vi ger uttrycket kategorifel en mer lös, vardaglig betydelse kan det fungera. Själv tror jag det blir olyckligt, eftersom man på det sättet antyder att man uttrycker något mer exakt än vad man faktiskt gör. Ett bra sätt att beskriva kvantskummets färg är att säga att det är poesi. Det är ett spännande uttryck. Liksom all konst blir det då osagt om uttrycker hjälper oss att förstå världen bättre. Kanske, kanske inte.
Vi kanske, kanske kan tala om begreppet i det filosofiska sammanhang som det var ämnat?
Kanske kan det i din modell vara meningsfullt (ur poetisk aspekt) att fundera på vilken färg kvantskummet har.
I min modell har begreppet 'färg' sådan karaktäristik att det endast går att applicera på den qualia som uppstår när det vi benämnt 'synligt ljus' reflekteras från något i yttervärlden och därifrån sänder information till upplevande varelsers synorgan, där fenomenet 'seende' då emergerar.
Om du vill diskutera huruvida våra utsagor beskriver verkligheten eller inte finns det bättre trådar för frågan i forumet.