2021-01-30, 16:35
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Hmm. Jag kan tänka mig att kategorifel är de enda fel som finns.

Intressant. Tror inte man kan se det så, men det är en intressant tanke.

Citat:
Ett annat bidrag till tråden pratade om att "2 är ett udda tal" inte är ett kategorifel. Men det är det väl? Utsagon är falsk för att 2 inte hör till kategorin "udda tal." Visst, det är ett tal, men udda tal är en egen kategori. Eller är det inte det som menas med kategori?

Kategorifel handlar om en sorts kompatibilitet snarare än om sant eller falskt. "2 är ett udda tal" är inte är ett kategorifel eftersom talet två tillhör en kategori - naturliga tal - för vilken det är meningsfullt att fråga om det är udda eller inte. Egenskapen "att vara udda" är kategoriskt kompatibel med kategorin naturliga tal. Udda ta kan också betraktas som en kategori. Om vi kommer med påståendet "X är ett udda tal" där vi vet att X tillhör kategorin udda tal, blir påståendet tomt, tautologiskt. Möjligen räknas även detta som kategorifel, men mina kunskaper är för grunda för att kunna säga något om det.
Senast redigerad av hybridvarantant 2021-01-30 kl. 16:45.
Citera
2021-01-30, 16:45
Medlem
magpests avatar
Föreställningen om att "tiden går" är ett kategorifel.
Citera
2021-01-30, 17:35
Medlem
Fortran77s avatar
Ett kategorimisstag är att, inom allmän filosofi, inte betrakta detta med "kategorimisstag" som en relativt begränsad ansats överförd från Russells typteori, som väl Ryle säkert läst.
Citera
2021-01-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybridvarantant
Intressant. Tror inte man kan se det så, men det är en intressant tanke.

Kategorifel handlar om en sorts kompatibilitet snarare än om sant eller falskt. "2 är ett udda tal" är inte är ett kategorifel eftersom talet två tillhör en kategori - naturliga tal - för vilken det är meningsfullt att fråga om det är udda eller inte. Egenskapen "att vara udda" är kategoriskt kompatibel med kategorin naturliga tal. Udda ta kan också betraktas som en kategori. Om vi kommer med påståendet "X är ett udda tal" där vi vet att X tillhör kategorin udda tal, blir påståendet tomt, tautologiskt. Möjligen räknas även detta som kategorifel, men mina kunskaper är för grunda för att kunna säga något om det.
Hmm ja det är nog en bra poäng. Så om element kan undersökas på en parameter så är det inte kategorifel? Vet inte om jag greppar påståendet riktigt. Ska fundera mer på det, men jag tog upp ekvivalensklasser tidigare. Kan ses som en partition av en mängd. Udda och jämna tal är partitioner på naturliga talen exempelvis.

Ja det börjar kanske kristalliseras nåt. Kategorifel är när man tror att ett tal hör till någon annan mängd. Icke-kategorifel är när talet hör till korrekt mängd, men "fel" partition. Problematiken är att jag inte riktigt får ihop det ändå, för partitioner är bara mängder också. Därav min hävd om att man kan se allt som kategorifel, men jag vet uppenbarligen inte heller.
Citera
2021-01-30, 18:48
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Hmm ja det är nog en bra poäng. Så om element kan undersökas på en parameter så är det inte kategorifel? Vet inte om jag greppar påståendet riktigt. Ska fundera mer på det, men jag tog upp ekvivalensklasser tidigare. Kan ses som en partition av en mängd. Udda och jämna tal är partitioner på naturliga talen exempelvis.

Ja det börjar kanske kristalliseras nåt. Kategorifel är när man tror att ett tal hör till någon annan mängd. Icke-kategorifel är när talet hör till korrekt mängd, men "fel" partition. Problematiken är att jag inte riktigt får ihop det ändå, för partitioner är bara mängder också. Därav min hävd om att man kan se allt som kategorifel, men jag vet uppenbarligen inte heller.

Ja ... jag är ute på djupt vatten också. Egentligen tror jag tråden handlar om två delvis olika saker.

1. Kategorifel i en filosofisk eller språklig bemärkelse, det TS egentligen avsåg. Här handlar det i grunden om att man kommer med ett påstående som betraktas som meningslöst eftersom man försöker mäta något med fel måttstock. Löfven är moderat, helt ok påstående i och med att Löfven i alla fall är politiker, så att att påstå något om hans politiska tillhörighet är relevant även i fall där påståendet är fel. Det finns någon sorts test man kan göra för att se om påståendet håller, i fallet med Löfven skulle testet kunna vara att han fick göra något onlinetest om vad han tycker om sänkta skatter och via detta skulle man kunna få en indikation på om han var moderat eller inte. Poängen är att det finns någon sort metod som är relevant och tillämplig på objektet för påståendet som låter sig utföras utan att det blir jättekonstigt. Löfven är flerkärning, är inte ett ok påstående. Om man påstår om en frukt, en CUP eller en region att den är flerkärning så finns det metoder som är relevanta för att ta reda på om påståendet är sant eller falskt. Det finns ingen sådan metod för politiker, de varken är- eller är inte flerkärninga eftersom påståendet är kategoriskt meningslöst.

2. Kategorifel i en matematisk bemärkelse. Även om jag använde matematiska exempel så har mina inlägg i tråden främst handlat om den filosofiska eller språkliga bemärkelsen. Jag gissar att den filosofiska bemärkelsen lånat från den matematiska, men är inte säker. Om man tittar på vad ett kategorifel skulle kunna betyda matematiskt innom ramen för kategoriteori blir det tyvärr svårt och över min nivå ganska snabbt. T.ex. här försökte jag bättre förstå något som jag tror både du och jag skulle behöva greppa bättre, nämligen skillanden mellan en mängd och en kategori. Här är ett citat från cs.stackexchange:

Citat:
In brief, set theory is about membership while category theory is about structure-preserving transformations.

https://cs.stackexchange.com/questio...tegory-and-set
Citera
2021-01-30, 19:33
Medlem
Citat:
Jag tror jag håller med här. Man kan t.ex. tala om elektroner, som en approximativt definierad kategori. Om sedan betraktar en utsaga om elektroner, som man uppfattar som ett kategorifel, t.ex. "elektroner är dumma" kan man väl kanske tala om någon typ av approximativt eller förmodat kategorifel i alla fall. Om den kategori vi anser att elektroner tillhör vore möjligt att exakt definiera och de kategorier om vilka värdeomdömmen som "dum" och "snäll" är meningsfulla vore möjligt att exakt definiera är vi ganska säkra på att det skulle visa sig att utsagan "elektroner är dumma" vore ett kategorifel. Är man sedan generös så kanske man kan förenkla hela det långa påståendet till "elektroner är dumma" är ett kategorifel i vardagligt tal. Själv skulle jag inte vara så förtjust i en sådan generös förenkling eftersom jag tror det blir olyckligt att ta en begrepp kategorifel som har en mycket exakt betydelse och göra ett mer vardagligt lösare uttryck av det. Vill man uttrycka sig vardagligt är det mycket bättre att bara säga "elektroner är dumma" är trams. Då får man fram det viktiga och slipper befatta sig med funderingar om kategorifel.
Det finns en explicit definition alltså? Ska kolla upp det, trodde det bara fanns implicita eller explicit-ish.

Citat:
För mig är kategorisering och modellering mycket olika saker, så jag följer inte med i slutsatsen om kopplingen. Personligen är jag osäker på om det går att modellera en människa, eller något annat fysiskt fenomen, till godtycklig grad givet tillräckligt med information. Kanske går det, kanske finns det principiella hinder. För mig är det en annan diskussion eftersom jag inte hänger med i kopplingen till möjligheten att göra kategoriska analyser.
"Till godtycklig grad" tänkte jag mig relativt ett praktiskt ideal. Det vanliga teoretiska idealet kan man utesluta, tror jag.

Skälet att vi kan kategorisera elektroner är enligt mig för att dom har så kallad fysisk information, så vi kan slänga in alla elektroner i en mängd baserat på att dom har liknande information. Strukturellt kan man nog kalla det, dom har samma struktur av bits, något som utgör en unik referens till elektroner. Kategorin är etablerad?

Om allt är samlingar av elementarpartiklar så är man i princip framme vid en värld som går att kategorisera generellt.

Modellering är kanske en onödig koppling. Men jag tycker mig se en korrelation till kategorisering. Men det kan vara ett senare projekt att kika på det.
Citera
2021-01-30, 19:39
Medlem
Citat:
Ja ... jag är ute på djupt vatten också. Egentligen tror jag tråden handlar om två delvis olika saker.

1. Kategorifel i en filosofisk eller språklig bemärkelse, det TS egentligen avsåg. Här handlar det i grunden om att man kommer med ett påstående som betraktas som meningslöst eftersom man försöker mäta något med fel måttstock. Löfven är moderat, helt ok påstående i och med att Löfven i alla fall är politiker, så att att påstå något om hans politiska tillhörighet är relevant även i fall där påståendet är fel. Det finns någon sorts test man kan göra för att se om påståendet håller, i fallet med Löfven skulle testet kunna vara att han fick göra något onlinetest om vad han tycker om sänkta skatter och via detta skulle man kunna få en indikation på om han var moderat eller inte. Poängen är att det finns någon sort metod som är relevant och tillämplig på objektet för påståendet som låter sig utföras utan att det blir jättekonstigt. Löfven är flerkärning, är inte ett ok påstående. Om man påstår om en frukt, en CUP eller en region att den är flerkärning så finns det metoder som är relevanta för att ta reda på om påståendet är sant eller falskt. Det finns ingen sådan metod för politiker, de varken är- eller är inte flerkärninga eftersom påståendet är kategoriskt meningslöst.

2. Kategorifel i en matematisk bemärkelse. Även om jag använde matematiska exempel så har mina inlägg i tråden främst handlat om den filosofiska eller språkliga bemärkelsen. Jag gissar att den filosofiska bemärkelsen lånat från den matematiska, men är inte säker. Om man tittar på vad ett kategorifel skulle kunna betyda matematiskt innom ramen för kategoriteori blir det tyvärr svårt och över min nivå ganska snabbt. T.ex. här försökte jag bättre förstå något som jag tror både du och jag skulle behöva greppa bättre, nämligen skillanden mellan en mängd och en kategori. Här är ett citat från cs.stackexchange:

https://cs.stackexchange.com/questio...tegory-and-set
Jag ska kolla på det, och förhålla mig mer uttryckligt senare. Citatet antyder att det kanske finns någon definierbar skillnad åtminstone, spännande! Sitter på telefon nu, lönlöst skriva och forska på.
Citera
2021-01-30, 20:09
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Nej, det låter starkare än det jag tror. Det starkaste jag vågar säga att jag tror är ungefär så här:

Det är tveksamt om det är möljligt att definiera alla aspekter av världen exakt matematiskt. Kanske är det möjligt, kanske inte. Om det går att defineria alla aspekter av världen exakt matematiskt så kommer dessa defintioner inte att vara uttrycka i något naturligt språk, eftesom de inte är tillräckligt exakta.
Din tveksamhet i frågan om huruvida naturliga språk förmår beskriva yttervärlden matematiskt,
Använder du det som ett argument för att ords betydelse är meningslösa? Jag uppfattar dig i.a.f så.

Enligt mig som är någon slags kvasi-nominalist/realist har begrepp både en extension och en intension.
Extensionen existerar i en postulerad yttervärld, medans intensionen existerar i en postulerad idévärld.
En ideal utsaga har egenskapen 'intension=extension', om och endast om så är fallet är sanningsvärdet 1.
När vi talar om entiteter i idévärlden är så alltid fallet, därför att det är intensionen vi talar om.
När vi talar om entiteter i yttervärlden är så också alltid fallet, därför att våra begrepp är namn på det fenomen i den postulerade yttervärlden som vi refererar till. Hänger du med i vad jag menar?

Vi talar alltså alltid om en postulerad modell, som har en viss karaktäristik.
Det som gör postulat meningsfulla är dess användbarhet.
Språk är användbart om det möjliggör kommunikation, beskrivning eller beräkning.

Enligt mig är din skepsis meningslös.
Om du meningsfullt kan argumentera för att så inte är fallet (utan att dra OT) blir jag positivt överraskad.
Jag kanske också skall tillägga att min idévärld förhåller sig så att ignoransargument alltid har sanningsvärdet 0.
Citat:
Om vi ger uttrycket kategorifel en mer lös, vardaglig betydelse kan det fungera. Själv tror jag det blir olyckligt, eftersom man på det sättet antyder att man uttrycker något mer exakt än vad man faktiskt gör. Ett bra sätt att beskriva kvantskummets färg är att säga att det är poesi. Det är ett spännande uttryck. Liksom all konst blir det då osagt om uttrycker hjälper oss att förstå världen bättre. Kanske, kanske inte.
Vi kanske, kanske kan tala om begreppet i det filosofiska sammanhang som det var ämnat?

Kanske kan det i din modell vara meningsfullt (ur poetisk aspekt) att fundera på vilken färg kvantskummet har.
I min modell har begreppet 'färg' sådan karaktäristik att det endast går att applicera på den qualia som uppstår när det vi benämnt 'synligt ljus' reflekteras från något i yttervärlden och därifrån sänder information till upplevande varelsers synorgan, där fenomenet 'seende' då emergerar.

Om du vill diskutera huruvida våra utsagor beskriver verkligheten eller inte finns det bättre trådar för frågan i forumet.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-30 kl. 20:55.
Citera
2021-01-30, 20:24
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Ett kategorimisstag är att, inom allmän filosofi, inte betrakta detta med "kategorimisstag" som en relativt begränsad ansats överförd från Russells typteori, som väl Ryle säkert läst.
Ett annat är att missta Ryles definition för densamma som Russels.
Dessutom är Russels typteori OT.

Är det ett kategorifel att tala om typteori här i tråden?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-30 kl. 20:50.
Citera
2021-01-30, 20:35
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ungefär som att tre kvarkar och en elektron interagerar, och deras interaktion är något helt annat: En väteatom, som inte är en vibration i något enskilt fält till skillnad från elementarpartiklarna. Elektroner har inget väteatomsbidrag. Kvarkarna har inget väteatomsbidrag. Men tillsammans bidrar dom allihopa till väteatomigheten? Man kan se det som att båda har potential till väteatomsbidrag, som uppfylls i och med deras interaktion. Typ som att alla spelare har potential till laganda, som uppfylls i och med deras interaktion?

Jag kanske är ute och cyklar.
Fantastiskt välcyklat tycker jag!
Citera
2021-01-30, 20:46
Medlem
hybridvarantants avatar
Citat:
Det finns en explicit definition alltså? Ska kolla upp det, trodde det bara fanns implicita eller explicit-ish.

"Till godtycklig grad" tänkte jag mig relativt ett praktiskt ideal. Det vanliga teoretiska idealet kan man utesluta, tror jag.

Skälet att vi kan kategorisera elektroner är enligt mig för att dom har så kallad fysisk information, så vi kan slänga in alla elektroner i en mängd baserat på att dom har liknande information. Strukturellt kan man nog kalla det, dom har samma struktur av bits, något som utgör en unik referens till elektroner. Kategorin är etablerad?

Om allt är samlingar av elementarpartiklar så är man i princip framme vid en värld som går att kategorisera generellt.

Modellering är kanske en onödig koppling. Men jag tycker mig se en korrelation till kategorisering. Men det kan vara ett senare projekt att kika på det.

Aha, intressant, förstår kopplingen bättre. Får fundera lite jag med.
Citera
2021-01-30, 20:49
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Aldrig kunde jag tro att någon skulle argumentera emot huruvida kategorifel existerar eller huruvida det är meningsfullt att tala om kategorifel i filosofiska spörsmål.. Hittills har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det. Vill man leva i ett samhälle där medmänniskor är osäkra på huruvida naturliga språks begrepp har karaktäristik, huruvida kategorier verkligen existerar eller om det är meningsfullt att tala om naturliga kategorier?

Kommer samma sak att hända också när jag startar en tråd om bevisbörda och ignoransargumentation?
Då ger jag upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in