Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-30, 00:10
  #13
Medlem
AndersM79s avatar
'Projektionslära' hette skolämnet, på den tiden ingenjörselever fick lära sig konsten att rita 'en sfärs snitt genom en kon då den med 2/3-delar överlappar denna i horisontalplanet' m.m. Meningen var att kunna skapa mallar för plåtarbeten mm, precis som nämns i exemplet i trådstarten. Det var ingen matematik, utan rent ritande med förlängda linjers skärningar mm mm.
Citera
2021-01-30, 00:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Den klippta rullen är nu naglad mot en pappersklädd spånskiva: Bild 2

Som synes blev resultatet långt ifrån perfekt, men man kan kanske ändå ana att den kurviga kanten av pappbiten kan matcha en cosinuskurva.

Jag bör nog avstå från liknande projekt i fortsättningen. Någon annan som har lyckats bättre?
Jag sågade just till en hushållsrulle och skrev ut den teoretiska kurvan och det blev perfekt passform, så när som 1 mm.
Citera
2021-01-30, 00:32
  #15
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Jag sågade just till en hushållsrulle och skrev ut den teoretiska kurvan och det blev perfekt passform, så när som 1 mm.
.
__________________
Senast redigerad av Nail 2021-01-30 kl. 00:44.
Citera
2021-01-30, 00:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
'Projektionslära' hette skolämnet, på den tiden ingenjörselever fick lära sig konsten att rita 'en sfärs snitt genom en kon då den med 2/3-delar överlappar denna i horisontalplanet' m.m. Meningen var att kunna skapa mallar för plåtarbeten mm, precis som nämns i exemplet i trådstarten. Det var ingen matematik, utan rent ritande med förlängda linjers skärningar mm mm.
Sant, många "yrkeslinjer" hade (har?) böcker med färdiga recept med utbredningar av 3d-objekt i planet. Projektiv geometri är dock ett matematiskt område. (Giganten Beurling 'utsatte' studenter för sådant vid tentor på 40-talet.) Jag tror dock att det idag är helt borttaget från de flesta kurser på högskolor. Jag har inte sett något av detta i studentskrivningarna, ännu.
Citera
2021-01-30, 00:43
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Kan du visa?
Med stor glädje och stolthet över mina nyupptäckta Pandurofärdigheter...

Bild 1 (teoretisk kurva)
Bild 2

Vinkeln (45° i aktuellt exempel) med vilken man kapar rullen är kritisk för att få god överensstämmelse.
Citera
2021-01-30, 00:46
  #18
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Med stor glädje och stolthet över mina nyupptäckta Pandurofärdigheter...

Bild 1 (teoretisk kurva)
Bild 2

Vinkeln (45° i aktuellt exempel) med vilken man kapar rullen är kritisk för att få god överensstämmelse.

Snyggt!
Citera
2021-01-30, 00:51
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Snyggt!
Tackar!

Den här operationen påminde mig om en fysiklaboration man gjorde i gymnasiet där man skulle beräkna arean under en uppmätt graf genom att skära ut grafen, väga pappret och beräkna ytan därefter (som motsvarade någon fysikalisk storhet man var intresserad av). Ljuva minnen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback