2021-04-25, 15:31
Medlem
Arnulf.den.Elftes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonnerBlitz
Om man som vuxen man har så svårt att hantera dylika situationer på ett behandlingshem så är man fel person på fel plats.

Allt är relativt. Om den där tjejen hade suttit på en motsvarande anstalt i t.ex. USA, så hade den här anstaltens behandling framstått som att ta i med silkesvantar. Kriminella i Sverige har ingen respekt för det svenska rättsväsendet, pga just en sådan mjäkig attityd, och löjliga straffskalor. Det är därför vi har den utveklingen vi ser nu i genuslandet lagom.

Personligen är jag tacksam för att det ens finns folk som orkar jobba med sådana här saker, och beskyddar samhället från kaosindivider. Om bägaren rinner över nån gång ibland så har jag förstålse för det, även om man i en idealisk värld kan tycka att man borde kunna behärska sig och vända andra kinden till hela tiden. I en idealisk värld skall alla kriminella rehabiliteras och bli värdefulla individer för samhället. Men hur realistiskt är det att det kommer hända i nån omfattande skala..
Citera
2021-04-26, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnulf.den.Elfte
Allt är relativt. Om den där tjejen hade suttit på en motsvarande anstalt i t.ex. USA, så hade den här anstaltens behandling framstått som att ta i med silkesvantar.

Varför tycker folk att Sverige ska ta efter allt som är dåligt i USA? Om vakter kan brutalt mörda barn i lägre tonåren som hålls fängslade på gummigrunder i USA och komma undan med det, så är det bara några av mängder av exempel på att USA inte alls följer något av det där som låter så fint i sin jävla konstitution.

Citat:
Kriminella i Sverige har ingen respekt för det svenska rättsväsendet, pga just en sådan mjäkig attityd, och löjliga straffskalor. Det är därför vi har den utveklingen vi ser nu i genuslandet lagom.

Vissa kriminella gottar sig rent av åt att samhället betalar dem för att begå brott mot barn eller funkisar i åratal, och att de aldrig kommer att få ens ett mjäkigt straff för det, och att ondskemiffon som du fortsätter försvara dem mot kritik och att stämpla deras offer som kriminella.

Men hör och häpna, det är precis likadant i USA! Förutom att vissa av deras onda handlingar inte ens är olagliga där borta, eftersom alla USA:s delstater tillåter barnaga. Hur nu det går ihop att att alla ska vara födda med rätt till frihet och strävan efter lycka. Det är uppenbarligen någonting som man i bästa fall förvärvar genom att överleva sin artonårsdag.

Citat:
Personligen är jag tacksam för att det ens finns folk som orkar jobba med sådana här saker, och beskyddar samhället från kaosindivider.

"Samhället" definieras alltså av barnmisshandlare och andra maktmissbrukare, medan de som försvarar sig mot dessa definieras som "kaosindivider". En ordning som bygger på att stenhårda hierarkier upprätthålls.

Samtidigt som samhället håller sig med formuleringar om "mänskliga rättigheter", "barns rättigheter", "barnets bästa" och "alla människors lika värde" som inte betyder ett piss utan endast är en substanslös suggestion om avsändarens moraliska karaktär.

Citat:
Om bägaren rinner över nån gång ibland så har jag förstålse för det, även om man i en idealisk värld kan tycka att man borde kunna behärska sig och vända andra kinden till hela tiden.

Det vill säga, om bägaren rinner över för någon som är i överläge har du förståelse för det, medan om den gör det mot någon som är i underläge tycker du att den personen är en kriminell kaosindivid som förtjänar att bli torterad till döds i ett koncentrationsläger i USA.
Citera
2021-04-26, 14:21
Medlem
Arnulf.den.Elftes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggressivAlv
Varför tycker folk att Sverige ska ta efter allt som är dåligt i USA? Om vakter kan brutalt mörda barn i lägre tonåren som hålls fängslade på gummigrunder i USA och komma undan med det, så är det bara några av mängder av exempel på att USA inte alls följer något av det där som låter så fint i sin jävla konstitution.

Vissa kriminella gottar sig rent av åt att samhället betalar dem för att begå brott mot barn eller funkisar i åratal, och att de aldrig kommer att få ens ett mjäkigt straff för det, och att ondskemiffon som du fortsätter försvara dem mot kritik och att stämpla deras offer som kriminella.

Men hör och häpna, det är precis likadant i USA! Förutom att vissa av deras onda handlingar inte ens är olagliga där borta, eftersom alla USA:s delstater tillåter barnaga. Hur nu det går ihop att att alla ska vara födda med rätt till frihet och strävan efter lycka. Det är uppenbarligen någonting som man i bästa fall förvärvar genom att överleva sin artonårsdag.

"Samhället" definieras alltså av barnmisshandlare och andra maktmissbrukare, medan de som försvarar sig mot dessa definieras som "kaosindivider". En ordning som bygger på att stenhårda hierarkier upprätthålls.

Samtidigt som samhället håller sig med formuleringar om "mänskliga rättigheter", "barns rättigheter", "barnets bästa" och "alla människors lika värde" som inte betyder ett piss utan endast är en substanslös suggestion om avsändarens moraliska karaktär.

Det vill säga, om bägaren rinner över för någon som är i överläge har du förståelse för det, medan om den gör det mot någon som är i underläge tycker du att den personen är en kriminell kaosindivid som förtjänar att bli torterad till döds i ett koncentrationsläger i USA.

Som jag skrev, i början av den här diskussionen, som du nu hoppar in i fömodligen utan att ha läst mitt första inlägg i tråden; den där tjejen som i SVT framställdes som ett oskyldigt stackars offer som blev spottad på av personalen - hon hade sparkat en anställd som låg ner, i huvudet, så att denne fick åka ambulans därifrån. Sedan huggt en annan anställd i ansiktet med en penna. I samband med hennes ivaratagelse efter detta, spottade hon en anställd i ansiktet, som reagerade genom att spotta tillbaka. Något som jag anser är ett förståeligt misstag pga brist på tålamodet i en så extrem situation, med ett livsfarligt aggressivt psykfall att hantera. Han förlorade jobbet efter detta, efter att hon fick gråta ut i uppdrag granskning, som valde att inte berätta hela historien.

Resten av dina projektioner och misstolkningar avböjer jag mig.
Citera
2021-04-27, 17:58
Medlem
Citat:
Som jag skrev, i början av den här diskussionen, som du nu hoppar in i fömodligen utan att ha läst mitt första inlägg i tråden; den där tjejen som i SVT framställdes som ett oskyldigt stackars offer som blev spottad på av personalen - hon hade sparkat en anställd som låg ner, i huvudet, så att denne fick åka ambulans därifrån.

Du nämnde inte omständigheten att han låg ned. Och varför låg han ned? För att han för en gångs skull förlorade ett slagsmål fast han hade väntat sig att i vanlig ordning kunna puckla på ett försvarslöst flickebarn?
Citera
2021-04-27, 19:40
Medlem
Nu upptäckte jag alldeles för sent ett allvarligt skrivfel i det som Arnulf.den.elfte löjligt nog kallar för "projektioner och misstolkningar". Det står ett "mot" där det ska stå ett "för", så här:

Citat:
Det vill säga, om bägaren rinner över för någon som är i överläge har du förståelse för det, medan om den gör det för någon som är i underläge tycker du att den personen är en kriminell kaosindivid som förtjänar att bli torterad till döds i ett koncentrationsläger i USA.

Varför det här inte är projektioner och missuppfattningar: För att det inte var bara den där spottepisoden med en vakt och en flicka, utan ett tydligt jävla mönster där vakterna utsatte flickorna för golvningar, strypgrepp och i ett fall en våldtäkt.

Och för att soc och SiS när de skickar barn till Björkbacken och dylika ställen blandar ihop att ha begått brott, att ha varit utsatt för brott, att ha förvarat sig mot brott, att ha självskadebeteende och att helt diffust upplevas som besvärlig av någon i strukturellt överläge.

Att sitta på SiS-hem innebär alltså inte per definition att man är kriminell, och även om man så är det kan det man har gjort varit någonting som en vuxen aldrig skulle ha blivit på långa vägar så hårt straffad för.

Tre vittnesmål om det här:

Citat:
Ursprungligen postat av sorgkrans
Jag var en av de 200 flickorna som placerats där det senaste 5 åren. Björkbacken skiljde sig så mycket från andra SiS. Där kändes det verkligen som att de ville bryta ner en och visa att de hade makten över en.

[...]

Många ungdomar jag har bott med och jag själv har aldrig begått något brott. Jag blev placerade på Björkbacken pga att jag var självmordsbenägen och skar mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av nikkycase
Det är SKANDAL att tjejer fortfarande får klä av sig nakna när dom kommer till intaget.
Jag åkte in på motsv HVB när jag var 15. då satt jag ett år. Sen in i igen dagen innan jag skulle fylla 17. Samma sak. När man kom fick man gå in i ett litet rum där två kärringar var och ta av alla kläder och väga och mäta och skit. Första gången ifrågasatte jag varför BH och trosor skulle av då lackade dom ur på en sekund. HELT NÄCK!!
Och nej det handlar inte om att kolla efter droger det handlar om att dom begår övergrepp och har STATEN bakom sig.

likaså vid isolering kunde man TVINGAS ta av sig näck och ligga på en gummimadrass skitlänge

riktigt jävla sjuk är denna verksamhet

känslan av TOTAL MAKTLÖSHET är fruktansvärd

sen är straffen helt sjuka. Ok, man missköter sig kvällen innan, nästa morgon kan man tydligen inte dusha själva. Då ska PERSONAL stå och kolla. Varför liksom? Nej ÖVERGREPP är det. Begångna av Sverige som land.

[...]

det är inget FEL PÅ MIG PGA ATT JAG SATT på HVB!! jag hade kastat sten på bilar och knivat en äckelgubbe som dunkade mitt huvud i en skärbräda och morsan var alkis som blev ständigt misshandlad!! HVB hjälpte mig inte ett SKIT.

Citat:
Ursprungligen postat av gurkfan
Ja vad ska man säga...
Jag ör en son av staten och bodde mestadels på SIS hem från 9-16.
Allt jag hade gjort fel var att bli blodigt skärpad av mor och plastfarsa. Soc kom till räddningen... sa dom... idag hade jag hellre blivit ihjälslagen av min mor och hennes sambo än att hamna i soc klor. 9-16 år fick jag inte gå i skolan, fick ha kompisar... Jag vart isolerad,vanvårdad,torterad samt vart kallad lögnare när jag påpekade vanvården jag vart utsatt för. Detta är något jag aldrig någonsin kommer få rättelse för då HD har avgjort att staten ej har ansvar för SIS eller Socialen. (Så vem fan har ansvar för dessa? ) jag hade tur och kom in på en utbildning men fan vad jag är förstörd... Ni som känner dessa SIS-Monster samt socfittor som drev på SIS-hem blr rannsaka er själva om ni vill ha fortsatt kontakt med dessa individer. Och SIS egna utredning resulterade i att ingen gjort fel... IVO ska också hängas ut för det är dom som är ansvariga för misären. Det IVO gjorde fel var att skicka tillbaka utredningen till SIS.... Det är som att en åklagare ska lämna över utredningen till en våldtäksman.... här ser vi korruption på högsta nivå och svek samt landsföräderi från våra politiker..... Sverige är en jävla diktatur då svenska lagar inte gäller...

Sen att MSM bara tar upp SIS-tjejerna är diskriminerande då killarna råkar ut för grövre saker....

Och i denna totala rättsröta, vem väljer Arnulf.den.elfte att försvara? Jo, en man som förlorade jobbet eftersom strykinrättningen som han jobbade på lades ned, efter att hans arbetskamrater begått otaliga grova övergrepp och han själv spottat en flicka i ansiktet. Och det med svepande formuleringar om "kriminella" som samhället är för mjäkiga mot.

Man kunde lika gärna tycka synd om någon koncentrationslägervakt från valfritt land under Andra Världskriget. Ibland läggs koncentrationsläger ned...
Citera
2021-04-27, 20:07
Medlem
Arnulf.den.Elftes avatar
Citat:
Nu upptäckte jag alldeles för sent ett allvarligt skrivfel i det som Arnulf.den.elfte löjligt nog kallar för "projektioner och misstolkningar". Det står ett "mot" där det ska stå ett "för", så här:

Varför det här inte är projektioner och missuppfattningar: För att det inte var bara den där spottepisoden med en vakt och en flicka, utan ett tydligt jävla mönster där vakterna utsatte flickorna för golvningar, strypgrepp och i ett fall en våldtäkt.

Och för att soc och SiS när de skickar barn till Björkbacken och dylika ställen blandar ihop att ha begått brott, att ha varit utsatt för brott, att ha förvarat sig mot brott, att ha självskadebeteende och att helt diffust upplevas som besvärlig av någon i strukturellt överläge.

Att sitta på SiS-hem innebär alltså inte per definition att man är kriminell, och även om man så är det kan det man har gjort varit någonting som en vuxen aldrig skulle ha blivit på långa vägar så hårt straffad för.

Tre vittnesmål om det här:

Och i denna totala rättsröta, vem väljer Arnulf.den.elfte att försvara? Jo, en man som förlorade jobbet eftersom strykinrättningen som han jobbade på lades ned, efter att hans arbetskamrater begått otaliga grova övergrepp och han själv spottat en flicka i ansiktet. Och det med svepande formuleringar om "kriminella" som samhället är för mjäkiga mot.

Man kunde lika gärna tycka synd om någon koncentrationslägervakt från valfritt land under Andra Världskriget. Ibland läggs koncentrationsläger ned...

Oj oj oj. Alv vet jag inte, men aggressiv är då ingen överdrift. Kanske dags att kolla blodtrycket.
Jag tog upp ett fall. Sen generaliserade jag lite. Fallet med den "försvarslösa flickan" som du kallar henne. Min poäng var och är att hon var inte så oskyldig som hon framställdes i tv. Den bedömning gör jag utifrån vad jag hört från en som jobbat där. Men självklart, jag var inte där så jag vet inte hela sanningen. Inte du heller får man förmoda.

Resten av vad du skriver om har inget med mig att göra. Det kan finnas sanning i det, vad vet jag. Jag är inte insatt i alla förhållanden på det där boendet. Och är inte heller intresserad av att diskutera det med folkilskna och oartiga människor eller alver.

Nu sätter jag punkt för mitt deltagande i den här tråden, av hänsyn till att inte bidra ytterligare till den ohälsa som jag antar att sådan aggressivitet som du framvisar, måste leda till.
Må väl
Citera
2021-04-28, 00:13
Medlem
Citat:
Jag tog upp ett fall. Sen generaliserade jag lite. Fallet med den "försvarslösa flickan" som du kallar henne.

Jag kallade aldrig just specifikt henne för "den försvarslösa flickan". Jag påstod att vakten som sägs ha blivit sparkad i huvudet av den sedermera bespottade flickan säkert var van vid att obehindrat kunna puckla på försvarslösa flickebarn - eftersom det var så vakterna brukade göra just därför att de kunde.

Citat:
Min poäng var och är att hon var inte så oskyldig som hon framställdes i tv. Den bedömning gör jag utifrån vad jag hört från en som jobbat där.

En del av min poäng var och är att man inte per automatik är skyldig till någonting för att man brukat våld mot en vakt på ett sådant koncentrationsläger som Björkbacken.

Citat:
Resten av vad du skriver om har inget med mig att göra.

Jo, det har i allra högsta grad med dig att göra eftersom du skriver i den här tråden.

Citat:
Nu sätter jag punkt för mitt deltagande i den här tråden, av hänsyn till att inte bidra ytterligare till den ohälsa som jag antar att sådan aggressivitet som du framvisar, måste leda till.

Bra. Dra åt helvete!

Förresten, vad är det att argumentera för att s.k. "kriminella" - alltså inte ens uteslutande personer som dömts i domstol för brott, utan barn som soc och SiS på godtyckliga grunder har bestämt ska förvaras på ställen som Björkbacken - ska behandlas ännu värre än på Björkbacken? Måste väl vara någon riktigt äcklig form av passiv aggressivitet åtminstone?

Känn ingen press att svara. Frågorna var retoriska.
Citera
2021-04-28, 13:45
Medlem
Arnulf.den.Elftes avatar
Citat:

Bra. Dra åt helvete!

Förresten, vad är det att argumentera för att s.k. "kriminella" - alltså inte ens uteslutande personer som dömts i domstol för brott, utan barn som soc och SiS på godtyckliga grunder har bestämt ska förvaras på ställen som Björkbacken - ska behandlas ännu värre än på Björkbacken? Måste väl vara någon riktigt äcklig form av passiv aggressivitet åtminstone?

Känn ingen press att svara. Frågorna var retoriska.

Ditt rabiata gläfsande inbjuder inte till en sansad diskussion. Det är beklagligt att du besudlar flashbacks trådar med en sådan låg nivå. Jag hoppas du kan hitta ett sansat sätt att bemöta världen, för din skull liksom alla andras, så slipper du kanske själv hamna på en liknande institution.
Citera
2021-04-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ditt rabiata gläfsande inbjuder inte till en sansad diskussion. Det är beklagligt att du besudlar flashbacks trådar med en sådan låg nivå. Jag hoppas du kan hitta ett sansat sätt att bemöta världen, för din skull liksom alla andras, så slipper du kanske själv hamna på en liknande institution.

Det är du som hoppar in på ett sent stadium och är nedlåtande mot mig och Hamsterboll och ännu mer nedlåtande mot sorgkrans och gurkfan. Det är beklagligt att du besudlar flashbacks trådar med en sådan låg nivå. Jag ser tyvärr inget hopp om att du kommer att hitta ett mer sympatiskt sätt att bemöta världen.

Om ett sådant hopp hade funnits för dig, så skulle du ha bett sorgkrans och gurkfan om ursäkt för att du kallade dem för kriminella, istället för att skriva först ett spydigt inlägg om att du inte tänker skriva mer i den här tråden, och sedan ett till spydigt inlägg där du insinuerar att du skulle ha makt att sätta mig på en institution som Björkbacken.

Nu är det så att jag är vuxen, och vuxna hamnar inte på sådana institutioner som Björkbacken för att säga sanningen till sådana som du, så du "oroar dig" i onödan.

Och ingen går på ditt skitsnack om att du skulle vilja mig väl, så släpp det spåret!
Citera
2021-04-29, 13:23
Medlem
Tänk allihop på det land under Andra Världskriget som ni tycker sämst om av Nazityskland, Sovjetunionen, USA och Japan.

Tänk er att det fanns ett koncentrationsläger i det landet, där det gick till precis som det brukade göra i koncentrationsläger i det landet på den tiden.

Tänk er sedan att en ung flicka bland fångarna där var en actionhjältinna i klass med Arya Stark i Game of Thrones eller Emily Browning i Sucker punch, och besegrar två vakter i strid.

Är det konstigt om en av de andra vakterna lackar ur mot henne?

Nej, det är inte konstigt. Han är en nazistisk/kommunistisk/rasistisk/rasistisk och totalitärt konservativ lägervakt. Han gör bara vad som förväntas av honom.

Men vad skulle han göra om han vore en god människa? Knappast fortsätta att jobba på koncentrationslägret tills det blev nedlagt och sedan tycka synd om sig själv för att han förlorat jobbet och för att överlevarna tillåts gråta ut i TV.

I nutidens Sverige råder det inte ens undantagstillstånd p.g.a. krig. Ingen trodde att någon av flickorna på Björkbacken var spion från någon främmande makt, eller att gurkfan var det. Ändå blev dessa barn fängslade genom gummiparagrafer och satta på en institution där de utsattes för en massa olika sorters misshandel och kränkningar.

Jag vet inte om flickan som blivit spottad på verkligen besegrade två vakter i strid, eller om det var någonting som vakterna hittade på för att vinna sympati från någon som redan hade sympati för dem p.g.a. någon personlig vänskap. Men vem som helst annan borde inse att han inte var en sympatisk person. En sympatisk person skulle inte ha stått på Björkbackens sida mot dess offer!
Citera
2021-04-29, 14:25
Medlem
Arnulf.den.Elftes avatar
Citat:
Det är du som hoppar in på ett sent stadium och är nedlåtande mot mig och Hamsterboll och ännu mer nedlåtande mot sorgkrans och gurkfan. Det är beklagligt att du besudlar flashbacks trådar med en sådan låg nivå. Jag ser tyvärr inget hopp om att du kommer att hitta ett mer sympatiskt sätt att bemöta världen.

Om ett sådant hopp hade funnits för dig, så skulle du ha bett sorgkrans och gurkfan om ursäkt för att du kallade dem för kriminella, istället för att skriva först ett spydigt inlägg om att du inte tänker skriva mer i den här tråden, och sedan ett till spydigt inlägg där du insinuerar att du skulle ha makt att sätta mig på en institution som Björkbacken.

Nu är det så att jag är vuxen, och vuxna hamnar inte på sådana institutioner som Björkbacken för att säga sanningen till sådana som du, så du "oroar dig" i onödan.

Och ingen går på ditt skitsnack om att du skulle vilja mig väl, så släpp det spåret!

Jag skrev att jag inte tänkte skriva mer i tråden, men eftersom du nu forsatte med dina påhopp mot mig och dina ställda frågor, kände jag att det var på sin plats med ett svar. Den friheten tar jag mig när jag vill.

Jag har inte insinuerat att jag har makt att sätta dig på en institution. Detta är ett typexempel på hur du väljer att misstolka det jag skriver för att jag skall passa in i din negativa projektion. Vad jag menade var, att om man har ett aggressivt rabiat förhållningsätt mot omvärlden, så får det ofta konsekvensen att man blir inlåst.

Ansiktshuggningen med pennan som spottjejen utförde, har du förresten glömt att kommentera. Men jag antar att det såklart var berättigat acceptabelt beteende. Självklart måste den anställde ha förtjänat det. Vi släpper det nu. Du har helt rätt. Jag beklagar.

Vad gurkan och sorgtrams och hamstertroll beträffar, så orkar jag inte gå tillbaka och läsa deras historia, men om ursäkten känns viktig för dig så ger jag den. Förlåt, alla ni nyss nämnda.

Mina välmenande kommentarer hade avsikten att skämtsamt provocera lite, och hålla god ton i tråden, inte att lura någon. Antog att det var uppenbart. Och jag vill inte sjunka till din låga nivå av skällsord och aggressiva påhopp, utan sätta ett bättre exempel. Och även om jag inte bryr mig om dig som individ, så bryr jag mig faktiskt om världen som helhet, vilken du är en del av och påverkar, så visst vill jag dig väl. Jag vill allas väl och ve.

Puss och kram på dig nu, and stay out of trouble. Tack för allt. Det har varit underållande.
Senast redigerad av Arnulf.den.Elfte 2021-04-29 kl. 14:55.
Citera
2021-06-30, 09:47
Medlem
UT64s avatar
Spottar på flicka - Nu åtalad

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...talas-vardaren

I november förra året spottade en av de anställda på det statliga ungdomshemmet Björkbacken i Göteborg en flicka i ansiktet. Händelsen fångades på en övervakningskamera. Nu åtalas mannen för ofredande. – Det här är ett hänsynslöst beteende, säger kammaråklagare Ann-Sofie Prahl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in