2021-02-04, 09:34
Medlem
AdinaElgofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Problemet är ju att det är svårt att få sån personal till boendena.
Det har blivit ett "skitjobb" så att säga.
Bara inom vanliga tvångsvården för vuxna så är det massa blasse och likgiltig personal. Otroligt mycket invandrare som jobbar som skötare (iallafall på Huddinge psyk tvångsvård, som jag har erfarenhet av). Det blir som ett "skitjobb" som svenskar inte vill ha.

All kvalitet hos personalen är försvunnen. Och det är ren förvaring i denna tvångsvård.

Hur löser man detta problem?
Hur löser man att kvalificerad personal inte vill ha sådana här jobb?
Jag tycker problemet är så svårlösligt.

Men värre än värst verkar Björkbacken vara med riktiga skitstövlar till personal.

Jag är rätt säker på att det är så enkelt som att det stavas pengar. Budgeten tillåter inte att betala löner till genomgående utbildad personal. Så man tar in outbildad på lägre lön, kvaliteten i arbetet sjunker och vips så är det ett "skitjobb".
Citera
2021-02-04, 15:39
Medlem
AdinaElgofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Håller med om allt du skrivit men :
Problemet är att kvinnor är precis lika vidriga. Det verkar lite som att någon lurat i dig att kvinnor är goda p.g.a. Vagina?

Hmm, nja. Det jag menar är bl a att kvinnor har varit tonårstjejer och vet vad det innebär, och att det kan vara nog så jobbigt utan diagnos eller trauman. Kvinnor är 99% av gångerna fostrade till att vara mer inkännande, omhändertagande och att kunna verbalisera känslor. Därför hävdar jag endast kvinnlig personal på boenden för tjejer. Har inget med det fysiska könet att göra.
Citera
2021-02-04, 16:50
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdinaElgof
Jag är rätt säker på att det är så enkelt som att det stavas pengar. Budgeten tillåter inte att betala löner till genomgående utbildad personal. Så man tar in outbildad på lägre lön, kvaliteten i arbetet sjunker och vips så är det ett "skitjobb".

Samtidigt kan den här typen av tjejer vara iskalla och svårhanterliga även om man är utbildad.
Man känner nog inte deras beteende förrän man "krockar" med det.

Jag blev erinrad om det precis på tunnelbanan. Två tjejer kliver på och har stenhög musik på sina mobiler. Fullt med folk i tunnelbanevagnen.
Just deras iskalla ignorans blev så påtaglig så jag blev erinrad om själva attityden. Ingen sa till dem, och det gör man inte för deras stil var lite kriminellt hotfull, eller hur jag ska förklara.
Förstår du hur jag menar?

Jag kände också hur jag ömmade för tjejerna då jag såg på Uppdrag Granskning (och jag peppade reportern på facebook för reportaget)
men först på plats så känner man nog hur extremt svårhanterliga situationer kan vara och hur dessa unga är,
hur utbildad man än är?

Hur berör man unga som har stenhårda skal, med iskall ignorans och som har noll empati för medmänniskor?

Har du själv haft å göra med den typen av människor?
Citera
2021-02-05, 00:40
Medlem
det är ett hemskt ställe
Senast redigerad av sorgkrans 2021-02-05 kl. 00:43.
Citera
2021-02-05, 00:41
Medlem
Jag var en av de 200 flickorna som placerats där det senaste 5 åren. Björkbacken skiljde sig så mycket från andra SiS. Där kändes det verkligen som att de ville bryta ner en och visa att de hade makten över en.
Citera
2021-02-05, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Jag håller med alla om att situationen som framkommer i TV absolut inte är bra. Men glöm inte att det handlar om ett SIS hem. Detta kan liknas med ett klass 3 fängelse för vuxna. Man hamnar inte där utan att begått brott eller straffat ut sig från ett HVB. Det är oftast mycket kaxiga tjejer som har en mycket tuff o hård attityd. HVB har inga tvångsmedel. Men när tjejerna rymmer o horar till sig cigg o sprit kan dom inte vara kvar där. Men som personal får man aldrig tappa fattningen.
Om föräldrar hade koll på sina barn skulle många inte hamna i denna skit, som samhället får ta över. Men när jobb o karriär är det viktigaste som finns blir det lätt såhär.

Många ungdomar jag har bott med och jag själv har aldrig begått något brott. Jag blev placerade på Björkbacken pga att jag var självmordsbenägen och skar mig själv. Jag var aldrig utåtagerande så det där stämmer inte.
Citera
2021-02-05, 01:09
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sorgkrans
Jag var en av de 200 flickorna som placerats där det senaste 5 åren. Björkbacken skiljde sig så mycket från andra SiS. Där kändes det verkligen som att de ville bryta ner en och visa att de hade makten över en.
Träffade du Linda, föreståndaren?
Citera
2021-02-05, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Träffade du Linda, föreståndaren?

Var hon med i uppdrag granskning? Jag kommer inte ihåg någon Linda som jobbade där under tiden jag bodde där.
Citera
2021-02-05, 09:32
Medlem
Om jag har förstått det hela rätt så är det socialtjänsten som väljer om en ungdom skall bli placerad på SiS eller inte. Man kan ju då fundera på varför dom placerar ungdomar utifrån en självskadeproblematik.
Citera
2021-02-05, 15:18
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocketkalender1963
Om jag har förstått det hela rätt så är det socialtjänsten som väljer om en ungdom skall bli placerad på SiS eller inte. Man kan ju då fundera på varför dom placerar ungdomar utifrån en självskadeproblematik.

Verkligen. En skandal om det stämmer.
Något att granska i sig.
Citera
2021-02-05, 15:40
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Citat:
Många ungdomar jag har bott med och jag själv har aldrig begått något brott. Jag blev placerade på Björkbacken pga att jag var självmordsbenägen och skar mig själv. Jag var aldrig utåtagerande så det där stämmer inte.

Jag tycker det är helt fruktansvärt om de gör så.
Ja, miljön inom tvångsvård är verkligen något vi behöver ta tag i på djupet.
Har bara erfarenhet av vuxen tvångsvård, och jag vet att unga tjejer med självskadebeteende placeras med vuxna galningar.
Tvångsvården inom sluten-psykiatrin är under all kritik.

Det är bara förvaring dessutom. Den som är självmordsbenägen och tänker sig att det skulle finnas någon psykolog/psykiatri-läkare inom slutenvården kan bara glömma det.
Just där det borde finnas mest kompetens, möts patienter enkom av extremt lågutbildad personal i form av skötare.
Intagna kan bli kompis med dem och prata med dem.
Vistelsen går ut på att vakta över intagna så att de inte tar livet av sig, men trasiga själar får vänta med kompetent kontakt med psykologer/psykiatriläkare, tills de lämnat slutenpsyk.
Citera
2021-02-05, 16:14
Medlem
Sannerligen! Och BUP’s roll behöver ju tydliggöras och utökas för att kunna göra skillnad på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in