• 1
  • 2
2021-01-25, 17:16
Medlem
Hej!

Jag har läst på flera banker om hur medlåntagare funkar. Men jag förstår inte 100%.

Exempel: Ponera att Jag ska köpa ett hus (med en förälder som medlåntagare) för 4.000.000. Minsta kontantinsatsen är 600.000 (1. Som jag står för då?). Lånet blir då 3.400.000 från banken. Med ränta på 3% (högt räknat) blir årsräntan 102.000 kr. Ammorteringen är också på 3% (då låner är över 70%) 102.000 kr. Och gissningsvis en avgift på ca 36.000 kr / år.

102 + 102 + 36 = 140.000 kr/ år (el. 11.600 kr/ mån).

Om jag har en inkomst på 45.000 kr/ mån innan skatt. Så kanske ingen medlåntagare behövs
(Fråga 2. Eller?)

Om jag har inkomst på 30.000kr/mån. Så behöver jag medlåntagare. Men jag kan ju inte vänta mig att förälderna ska betala 15.000kr/månad.
(Fråga 3. Verkar som jag fattat detta fel).

Skulle jag inte ha kontantinsatsen så skulle jag ju behöva hjälp med detta. (Fråga 4. Men då är det väll inte fråga om att behöver hjälp med lånet).

Är föräldern pensioner, kan man räkna med att banken tycker det är en tillräckligt stor garant?
(5. Vad går banken på när dem godkänner lån, med medlåntagare?)

Vad är det exakt som medlåntagaren hjälper till med? Förlåt om jag rört till det. Nu förstår ni... vad jag förstått och... inte än fattat. Please help.
Citera
2021-01-25, 17:22
Medlem
Duerfs avatar
Medlåntagare har egentligen inte någonting att göra med hur lånet betalas tillbaka. Man kan lägga upp det så att du fortfarande betalar allting för lånet.

Det är bara en eller två extra inkomster i ansökan så du kan få ett större låneutrymme. Dessutom är alla låntagare solidariskt ansvariga för lånet, så om du slutar betala för lånet kan banken begära att medlåntagare betalar istället.

Det spelar ingen roll om medlåntagare är löntagare eller pensionär. Det enda som spelar roll är inkomsten.

De flesta banker har relativt stränga regler för vilka medlåntagare man godkänner. I princip är det enda som oftast godkänns när föräldrar står med på barns egna bostäder. Syskon, kompisar eller att barn står med på sina föräldrars bolån godkänns i regel inte.
Senast redigerad av Duerf 2021-01-25 kl. 17:25.
Citera
2021-01-25, 17:45
Medlem
Ahh tack för snabbt svar. Mycket vänligt. Och utförligt skrivet

Vill få det förtydligat lite extra.
Så i exempel. Om jag har inkomst på 30k (så får jag inte ta lånet själv). Men om föräldern är "god för" en extra inkomst på 15k så kan lånet godkännas (?).
Men är det fortfarande jag som får betala lånet, ammortering och avgift? (Det klarar jag ju inte).

Eller är det så att föräldern betalar sin del av räntan för mig varje månad. I detta fall en stående betalning på typ 3000 kr/mån (eller bått sånt)?
Citera
2021-01-25, 17:58
Medlem
stillsams avatar
Hur exakt det funkat? Det finns inget exakt svar eftersom det är en fråga om bedömning.

Jag citerar mig själv från en liknande tråd.

Citat:
Min erfarenhet är att det är vanligare förekommande med medlåntagare om en yngling ska studera på högskola/universitet samt att det är en rimlig köpeskilling/lånebild, inte annars. Ofta ska studenten förväntas kunna bära upp lånen med sin förväntade inkomst efter studiernas slut, vilket gör att vi landar i ovanstående ord; rimlig köpeskilling/lånebild.

Sannolikheten att banken går med på ett upplägg där en förälder går in som medlåntagare för att en son/dotter inte kan låna "tillräckligt mycket" på sin egen förvärvsinkomst är Klart lägre än ovanstående scenario. Kan inte köparen ta över lånen själv i framtiden sitter föräldern fastlåst i barnets låneengagemang och kan bli klart begränsad i sina egna möjligheter att låna pengar.

Tankegången brukar vara att köparen ska kunna bära lånen på sin inkomst nu, eller inom en rimlig tid.

För en nyutexaminerad läkare med förväntat god löneutveckling är sannolikheten större att få igenom ett sådan upplägg, än en nyutexaminerad förskollärare. Är föräldrarna kapitalstarka och har god relation med sin bank kan det också vara en positiv faktor.
Citera
2021-01-25, 17:59
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avatar86
Ahh tack för snabbt svar. Mycket vänligt. Och utförligt skrivet

Vill få det förtydligat lite extra.
Så i exempel. Om jag har inkomst på 30k (så får jag inte ta lånet själv). Men om föräldern är "god för" en extra inkomst på 15k så kan lånet godkännas (?).
Men är det fortfarande jag som får betala lånet, ammortering och avgift? (Det klarar jag ju inte).

Eller är det så att föräldern betalar sin del av räntan för mig varje månad. I detta fall en stående betalning på typ 3000 kr/mån (eller bått sånt)?

Om du inte själv klarar av avbetalningarna är detta en bra indikation på att du behöver leta efter något billigare eller skaffa bättre betalande arbete. Som sagt tidigare sätter man oftast upp barnet som primär betalare och betalar inte dem så blir föräldern betalningsansvarig. Om du inte klarar av betalning och medlåntagare endast vill stå för risken så är det stopp där - men om de vill "hjälpa" dig med avgifterna är det upp till dem.

Jag anser att du endast bör ta hjälp med medlåntagare om du utan problem kan klara av betalningarna i dagsläget + några % men behöver högre lön för att få godkänt med bankernas marginaler (som räknar med 7-8% ränta.
Citera
2021-01-25, 18:06
Medlem
Nu tror jag det blrjar trilla ner.

Då banken vill garantera sig att lånet betalas tillbaka även om räntan stiger så sätter dem högre räntegräns än reellt.
Och för att få godkänt, trotts att man presis (eller lite drygt klarar ränta, amort och avg.) Samt bankens stresstest, så går en medlåntagare in och garanterar att lånet kan betalas, även om någon månads betalning kanske blir sänkt pga. Olika omständigheter.
Citera
2021-01-25, 18:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Medlåntagare har egentligen inte någonting att göra med hur lånet betalas tillbaka. Man kan lägga upp det så att du fortfarande betalar allting för lånet.

Det är bara en eller två extra inkomster i ansökan så du kan få ett större låneutrymme. Dessutom är alla låntagare solidariskt ansvariga för lånet, så om du slutar betala för lånet kan banken

Det är många medlåntagare som bittert fått erfara att de har någonting med hur lånet betalas tillbaka att göra!

Att vara medlåntagare har ersatt forna tiders borgensåtaganden men är i stora drag samma sak.
Citera
2021-01-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avatar86
Hej!

Jag har läst på flera banker om hur medlåntagare funkar. Men jag förstår inte 100%.

Exempel: Ponera att Jag ska köpa ett hus (med en förälder som medlåntagare) för 4.000.000. Minsta kontantinsatsen är 600.000 (1. Som jag står för då?). Lånet blir då 3.400.000 från banken. Med ränta på 3% (högt räknat) blir årsräntan 102.000 kr. Ammorteringen är också på 3% (då låner är över 70%) 102.000 kr. Och gissningsvis en avgift på ca 36.000 kr / år.

102 + 102 + 36 = 140.000 kr/ år (el. 11.600 kr/ mån).

Om jag har en inkomst på 45.000 kr/ mån innan skatt. Så kanske ingen medlåntagare behövs
(Fråga 2. Eller?)

Om jag har inkomst på 30.000kr/mån. Så behöver jag medlåntagare. Men jag kan ju inte vänta mig att förälderna ska betala 15.000kr/månad.
(Fråga 3. Verkar som jag fattat detta fel).

Skulle jag inte ha kontantinsatsen så skulle jag ju behöva hjälp med detta. (Fråga 4. Men då är det väll inte fråga om att behöver hjälp med lånet).

Är föräldern pensioner, kan man räkna med att banken tycker det är en tillräckligt stor garant?
(5. Vad går banken på när dem godkänner lån, med medlåntagare?)

Vad är det exakt som medlåntagaren hjälper till med? Förlåt om jag rört till det. Nu förstår ni... vad jag förstått och... inte än fattat. Please help.
En medlåntagare jämställs med dig som låntagare. Så om du inte betalar ränta och amorterar enligt plan så kommer bankens kräva pengar av medlåntagaren. Mot bakgrund av detta så ska man aldrig ställa upp som medlåntagare förutom möjligen åt sina barn.

Om inte varken du eller medlåntagaren betala ränta och amortering så kommer banken att ta huset ifrån dig. Säljs på exekutiv auktion och om inte köpeskillingen räcker till att lösa lånet så kommer du och medlåntagaren att fortsätta vara skyldig banken pengar.

Viktigt därför att för medlåntagaren att se till att du löpande betalar räkningen på lånet.

I värsta fall så kan medlåntagarens tillgångar utmätas. Kronofogdemyndigheten kan sälja dina föräldrars bostad för att täcka skulderna som du har på din bostad...
Citera
2021-01-25, 19:53
Medlem
Aigiss avatar
Pensionärer får ju knappt låna själva så tror inte banken är så där jättesugen på att ha en som medlåntagare.
Citera
2021-01-25, 20:30
Medlem
Tack för all hjälp

Detta förklarade mer om hur jag ska tänka.

Nu blir det kontakat bank
Citera
2021-01-26, 18:20
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Pensionärer får ju knappt låna själva så tror inte banken är så där jättesugen på att ha en som medlåntagare.

Jodå, det får dem.
Om de uppfyller alla krav, precis som vem som helst.
Citera
2021-01-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jodå, det får dem.
Om de uppfyller alla krav, precis som vem som helst.

nja är ju äldre borgenären är ju mindre intresserade är banken av en garant el borgenär
är föräldrarna 60-70 år räknar de med att de när som helst kan stå utan säkerhet för lånet
ock ett huslån brukar väl läggas upp på 30-50 år har du en borgenär som är 65 år vill de nog att du ska betala lånet på 5 år
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in